Resa bort utan katt
I sommar planerar jag att resa utomlands, minst en vecka men helst längre. Hittills har jag inte varit ifrån Ellen så länge. Två gånger har kompisar passat henne. Den ena gången gällde det två dygn och den andra fyra. Båda gångerna har Ellen varit i kattvakternas hem. När hon sedan kommit hem igen har hon varit lite reserverad i ungefär ett halvt dygn. Ibland tar jag med Ellen när jag hälsar på personer, alltså bara över dagen, och hon gillar att komma till nya ställen och träffa nya människor. Ellen är född i maj 2013.
Hur ska jag göra när jag reser bort i sommar? Vad blir bäst för Ellen? Kan jag vara borta längre än en vecka?
Sålänge du har någon som ger Henne tillsyn minst 2 ggr om dagen så är det inga problem. Vi har åkt bort emellanåt ibland 1 vecka ibland 2 och det har gått bra!
Lagen säger tillsyn 2 ggr per dag, så det funkar förstås även att någon bara kommer dit och tittar till henne, ger mat och rensar lådor morgon och kväll, men är det mer än ett par dagar är det bäst (tycker jag) att hon får bo hos kattvakten (eller att kattvakten bor hos henne).
Sajtvärd Katter iFokus
Tror ni det funkar att hon bor så länge hos en kattvakt?
Jag har läst lite grann om kattpensionat, men jag har svårt att bilda mig en uppfattning.
#3 Om kattvakten är villig att ha henne hos sig är det det bästa alternativet för katten. Kattpensionat är ett alternativ om man inte har någon kattvakt, men det är inte samma sak som hemmiljö och innebär en betydligt större stress för katten i de flesta fall.
Sajtvärd Katter iFokus
Sommaren 2012 reste jag och maken bort i nästan två veckor. Då hade vi bara en katt och eftersom vår vanliga kattvakt var borta med oss kom min mamma och syster och hälsade på. När vi reste var de kvar hos oss någon dag och sedan tog de med sej katten hem till min mammas gård i Värmland. Vår katt hade varit med dit innan under kortare visiter men denna gång blev det en vistelse på nära 3 veckor. Hos min mamma finns två andra katter och en hund och det går väldigt bra. Det var en härlig känsla när jag kom för att hämta hem henne efter semestern och jag kom in i hallen och ropade hennes namn. Från övervåningen hörde jag henne jama och komma rusande. Hon ville till och med sitta lite i mitt knä på tågresan hem (hon är vanligtvis ingen knäkatt). Hon sov i nästan 3 dagar när vi kom hem.
I regel tycker hon det är roligt att besöka Värmland, för där får man gå ut själv, när man vill, utan koppel ;)
Har du någon som kan ha henne hos sej är det nog det bästa. Speciellt om det är en ensamkatt och du blir borta så länge.
Förbered dej på att du antagligen kommer sakna halvt ihjäl dej bara. Det brukar jag göra ;)
Fred och god växt!