Behöver han en kompis?
Vi har en ragdollkille på 6 månader. Han är innekatt och just i dagsläget är jag hemma ganska mycket med honom då jag pluggar på högskolan. Men om ett år går jag ut skolan och kommer då förhoppningsvis få ett jobb vilket innebär att både jag och min sambo kommer jobba och John, som katten heter, kommer få vara själv på dagarna (ca 6tim).
John är en supergo katt men gillar att bitas när han är på lite bushumör. Blomjord och blomblad är också en favorit. Kan det tyda på understimulering?
Just nu har vi en honkatt på ca 15 veckor på besök hos oss. Hon kommer vara här till måndag. John tycker detta är superkul verkar det som. Han har inte fräst en enda gång utan försöker försiktigt puffa på henne med tassen eller ibland jaga henne. Jag uppfattar det som att han vill leka, dock är hon inte lika sugen på det då hon fräser.
Min sambo tror att John klarar sig utmärkt utan kattkompis och tycker vi ska vänta (typ nått år). Jag tror istället att John skulle må bra av en kattkompis. Just nu har uppfödaren till John en kull på 5 veckor, vilket innebär att de är lev.klara om 7 veckor. Jag tycker det vore toppen att ta en av dessa då jag tycker uppfödaren är seriös och bra.
Så, vad tror ni?
En innekatt, bör den ha en kattkompis? Eller går det utmärkt för den att vara själv? Trivs den kanske bäst att vara själv?
När bör man introducera en ny katt, ju tidigare desto bättre?
Om man har två katter, kommer de bli mindre keliga mot oss människor då?
Jag vet inte men jag tror det är olika från katt till katt och ras. Katter är inga flockdjur. Min katt gillar inte andra katter, hon vill vara ensam.
Om katten verkar må bra av en vän så kör på det! 👍
Katter sover väl mest på dagen men jag upplever det absolut som att min katt blev mycket lugnare av att få en vän. Det var inte panikskrik vid dörren när man kom hem och han slutade bitas vid lek. Galandet om nätterna slutade också.