Behöver han en kompis?
Vi har en ragdollkille på 6 månader. Han är innekatt och just i dagsläget är jag hemma ganska mycket med honom då jag pluggar på högskolan. Men om ett år går jag ut skolan och kommer då förhoppningsvis få ett jobb vilket innebär att både jag och min sambo kommer jobba och John, som katten heter, kommer få vara själv på dagarna (ca 6tim).
John är en supergo katt men gillar att bitas när han är på lite bushumör. Blomjord och blomblad är också en favorit. Kan det tyda på understimulering?
Just nu har vi en honkatt på ca 15 veckor på besök hos oss. Hon kommer vara här till måndag. John tycker detta är superkul verkar det som. Han har inte fräst en enda gång utan försöker försiktigt puffa på henne med tassen eller ibland jaga henne. Jag uppfattar det som att han vill leka, dock är hon inte lika sugen på det då hon fräser.
Min sambo tror att John klarar sig utmärkt utan kattkompis och tycker vi ska vänta (typ nått år). Jag tror istället att John skulle må bra av en kattkompis. Just nu har uppfödaren till John en kull på 5 veckor, vilket innebär att de är lev.klara om 7 veckor. Jag tycker det vore toppen att ta en av dessa då jag tycker uppfödaren är seriös och bra.
Så, vad tror ni?
En innekatt, bör den ha en kattkompis? Eller går det utmärkt för den att vara själv? Trivs den kanske bäst att vara själv?
När bör man introducera en ny katt, ju tidigare desto bättre?
Om man har två katter, kommer de bli mindre keliga mot oss människor då?
Jag vet inte men jag tror det är olika från katt till katt och ras. Katter är inga flockdjur. Min katt gillar inte andra katter, hon vill vara ensam.
Om katten verkar må bra av en vän så kör på det! 👍
Katter sover väl mest på dagen men jag upplever det absolut som att min katt blev mycket lugnare av att få en vän. Det var inte panikskrik vid dörren när man kom hem och han slutade bitas vid lek. Galandet om nätterna slutade också.
Introduktionen bör vara långsam, men lättare att introducera yngre katter än seniorer. En katt som är till åren, och är van vid att vara själv, uppskattar inte alltid en ny kompis. Min katt var 2 år när han fick en vän, vilket gick hur bra som helst (även om man måste vara förberedd på att alla introduktioner inte är lika lätta).
Angående kelet så blir de inte mindre keliga. Iaf inte min katt och de jag har träffat. Min katt leker och busar mycket med sin kompis men kelar helst med mig, även om han kan ligga och tvätta sin kompis ibland också.
Men framför allt, katter är individer. En del kanske gosar mer med sin vän än människor, en del kanske behöver en extra lång introduktion och andra inte.
Genom att försöka matcha katternas personligheter (lika aktivitetsnivå osv) är det ju större chans att det går vägen.
Lycka till!
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Jag håller med föregående; om katten verkar må bra av en kompis så skaffa en till!
Själva så skulle vi BARA ha Pojken, eftersom sambon är kattallergiker. Sen hittade vi Nina och eftersom hon var i så dåligt skick och så skygg för människor så fanns det aldrig på kartan att skicka henne vidare till någon annan, och oj så kul de hade ihop som småttingar! De var nästan lika gamla, födda samma sommar, och de har haft så mycket nytta av varandra! Nu är de ca 2,5 år och fortfarande bästa vänner och det är skönt att se att de har varandra..
Jag har två kattkompisar här hemma och att se två katter leka med varandra, smyga på varandra och sen ligga och mysa tillsammans är underbart. Kan inte tänka mig att bara ha en katt efter att ha upplevt hur mycket nytta de har av varandra.
Det är inte så enkelt att man kan definiera katten som solitär eller flockdjur. Katter är snarare självständiga flockdjur eller sociala solitärer i olika individuella grader. De uppvisar både sociala flockbeteenden och självständiga solitärbeteenden.
Om katten trivs i grupp eller inte avgörs oftast av vilka individer som ingår i den gruppen. Personkemi, ålder och temperament spelar stor roll och kan vara olika för olika katter.
En annan förutsättning för att katter ska kunna leva i gruppharmoni är att resurserna i reviret är mer än tillräckliga så att det inte finns någon anledning till konkurrens kring dessa. Resurser i ett hem innebär t.ex. mattillgång, matplatser, toalådor, utkiksplatser, klösplatser, gömställen och sovplatser.
Bäst förutsättning för att katterna ska ha utbyte av varandra och trivas ihop är det ifall den befintliga katten är relativt ung (helst yngre än 2 år) och den nya katten är ännu yngre (helst inte fullvuxen). Detta för att katternas status sinsemellan ska bli så naturlig som möjligt. Det är naturligast för katterna att det är den som är först på reviret och äldst som får högst status och sedan även behåller den i katternas framtida relation.
För att det inte ska uppstå onödiga hormonbetingade maktstrider bör båda katterna vara kastrerade om de uppnått eller är på väg att uppnå könsmognad.
Som råd till TS tycker jag att ni har ett väldigt bra utgångsläge om ni väljer att tinga en kattunge nu hos den befintliga kattens uppfödare.
Eftersom er katt är innekatt, ung och lekfull kommer en kattungekompis med all sannolikhet innebära stor och positiv stimulans i hans tillvaro. Eftersom de (förutom att de är av samma ras) även kommer växa upp och åldras tillsammans kommer de även följas åt mognadsmässigt när det gäller aktivitets- och lekbehov.
En kattkompis ersätter inte den sociala kontakten med människor, men den ersätter behovet av att bli aktiverad av människor, och den innebär också en trygghet/ett sällskap för katten när människorna inte är hemma.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har oxå två nu. Så skoj att se dom busa ihop. Man blir glad av att se det. När ingen är hemma vet man att de har sällskap av varandra. Visst,jag saknar min äldres katt rutiner vi hade med lek o kel, men han vill hellre va med sin katt kompis. Ta en till <3 Lycka till!
Våra katter skulle inte kunna bo var för sig de skulle må så dåligt har 4 st och nu när vi introducerade det nya tillskottet så tog alla katterna emot henne med öppna tassar ;) alla 4 är bästisar!
Tack för alla era inputs!
Vi har bestämt att det kommer bli en till kisse :) Förmodligen så blir det en ragdollkille som John är farbror åt :)