Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 687 ggr
[Linsenhejhej]
0

Bo i ett rum? + koppelpromenader

Min innekatt Tindra går och kissar på de andras familjemedlemmarnas sängar och kläder och jag vill inte utsätta dem för det. Dessutom har vi en hund som hela tiden jagar Tindra (hon är inte särskilt rädd men hon får inte vara ifred när hon går någonstans). 

Så jag har funderat på att hon ska flytta in i mitt ganska stora sovrum. Dessutom ska jag gå koppelpromenader med henne utomhus varje dag eller några gånger i veckan.

Skulle det fungera? 🤔

mimåne
5

Jag vet att du inte ber om annat nu än råd om detta skulle fungera, men jag skulle vilja fråga dig om du vet orsaken till varför din katt kissar inomhus? Det finns en orsak till detta och rättas det till behöver du inte ta till såna här grova åtgärder. Jag tror inte att någon katt skulle kunna må bra instängd i ett rum helt ensam, tyvärr.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Linsenhejhej]
0

#1: Okej! Tack för ditt svar. Jag vet inte varför hon kissar överallt. Hon är kastrerad. Kan hon kanske ha urinvägsinfektion eller något?

mimåne
5

Hon kan ha besvär med urinvägarna så det kan behöva kollas upp och uteslutas i sådana fall.

Men det du kan göra redan nu ikväll, det är att lägga fram all fakta kring det här problemet. Oftast när en katt kissar utanför lådan så är det just det som är problemet. Kattlådan. Din katt bör ha flera kattlådor utplacerade i hemmet, hur många beroende på hur stor boendeyta du har. Det är också viktigt Vad du har för typ av låda, att dessa är placerade på Rätt ställe, att det är rätt sand i rätt mängd och att den hålls städad och ren.

När började hon kissa inne, hur länge sedan?

Kissar hon alltid utanför lådan?

Sätter hon sig ner och kissar på olämpliga ställen eller skvätter hon runt på tapeter också?

mimåne
0

Och framför allt vad har du försökt göra för att lösa detta problem?

Em_
1

#2 Skulle kunna vara så. 
Får hon ro att kissa i fred på lådan utan att hunden hänger efter? Om hon inte får det kanske hon tar till sängar och kläder som en nödlösning. 
Kopplar hunden av när den är inne, eller är den alltid uppe i varv och fokuserad på katten? För bådas skull tycker jag att hunden borde lära sig att strunta i katten.
Jag hade nog flyttat in katten på prov en vecka i rummet. Ha en stor, ren låda med mycket sand som katten gillar och se om det blir bättre.

OberonsMatte
2

Som andra har skrivit måste du först och främst försöka ta reda på varför hon kissar fel och vidta åtgärder så att orsaken till felkissandet minimeras. Att begränsa utrymmet kan vara en tillfällig åtgärd (tillsammans med andra åtgärder) i ett inledande skede, men det är inte att rekommendera som enda lösning eller som ett bestående arrangemang.

Att hindra henne från att kissa i övriga familjemedlemmars sängar genom att stänga in henne i ditt rum kommer inte hindra henne från att kissa i din säng istället om det är t.ex. lådsituationen det är fel på (vilket förmodligen är den allra vanligaste orsaken till felkissande).

Sajtvärd Katter iFokus

Rafflan
0

Prova stänga in henne i ditt rum och se, ev kanske det är för stressande med hunden och hela familjen och hon felkissat pga stressen och blir lugnare när hon bara är i 1 rum.

Folk bor ju med katter i små lgh/studentrum utan problem, så varför inte, bara katten kan klättra på saker, sitta i fönstret och blir aktiverad så ser jag inge fel i detta som lösning, du kanske t.o.m flyttar hemifrån om några år :)