omplacera en väns katt vad tycker ni?
hej. jag la nyss ut en annons på blocket att min kompis katt söker nytt hem och en tjej ringde upp en kvart efter att jag la ut annonsen.
Hon söker katt till hennes 80 åriga mamma som är väldigt pigg av sig och alltid haft katt. Katten kommer få inätnad balkong och hon har tre döttrar som själv har katter.
jag frågade henne om hennes mamma blir sjuk eftersom hon ändå är 80 år vad som händer med katten och hon sa då att dom kan ta hand om henne isåfall.
hon skall komma och kolla på katten på måndag. allt känns bra men är fortfarande lite tveksm att så gammal skall ha katten?
vad tycker ni?
Tycker det är en bra lösning, kvinnan får sällskap hemma då hon säkert är lite ensam ibland + att hon nog inte orkar med en busig kattunge och händer det henne nåt så hon behöver skrivas in på hem verkar ju dottern beredd att ta hand om katten :)
jo hon sa också de att hennes mamma inte vill ha en kattunge utan en äldre katt och hon gillade verkligen katten teckning. dom skall kolla på en annan svartvit katt imorgon och "min" brun tigrerade på måndag så får vi se. men jag hoppas verkligen hon kommer bort från det hemmet.
hon katten är tyvärr inte kastrerad och de stod i annonsen och jag sa att jag kan betala hälften av hennes kastreringen om hon vill för tyvärr kommer ägaren inte bidra.
det verkade bra och seriöst iallafall:)
känner bara att jag får ta på mig allt ansvar då min vän inte verkar bry sig. jag fick betala blocket annonsen och jag pratade med hon som vill ha katten och jag bokar när hon kan träffa katten, katten är inte ens hos mig och hon vill träffa katten på söndag och min vän är hemma på måndag så jag får åka till henne för hennes rumskompis är hemma mjag gör gärna de för katten och betalar kastreringen men blir arg då min vän inte bryr sig alls.. och det är ändå hon som vill blir av med katten…:(
sen är jag orolig hur de ser ut hos min vän när jag kommer med ev köpare… då hon inte är så renlig av mig och är rädd att de ser för jäkligt ut och att kattlådan inte är tömd osv… det ger ju inget bra intryck och jag vill ju gärna att hon tar med sig katten då katten inte har de bra där men är samtidigt orolig för att deras intryck inte är bra… borde jag förvarna dom innan? jag sa till henne i telefonen att katten inte har de bra där hon är och att hon inte mår bra där
Du har ju förklarat för dem att katten inte har det bra där den bor nu, förklara även att du är "tredje person" i detta.
Du har ju ingen skyldighet att göra allt det här, men jag tycker verkligen att det är fint av dig och att du gör en insats, särskilt som ser till att katten blir kastrerad.
Om du är orolig för hur katten kommer att få det hos den gamla damen så be om att få besöka hemmet innan katten flyttar dit, eller strax efter.
Kolla också att det är folk som är medvetna om att bra mat, ren låda, veterinärvård vid behov osv är grundläggande saker..
Jag tycker att du gör något jättefint, och om den gamla damen verkligen är en kattälskare så kommer kissemisse säkert att få ett så mycket bättre liv hos henne än vad den har hos din polare som inte ens bryr sig om att tömma lådan. Sådana som hon borde verkligen inte få ha djur.
tycker det låter kanon, 80 är ingen ålder! Ser jag på min egen mormor som är 80 så är det full rulle där hela tiden. Katten får ju en säkerligen superbra vän som kommer ägna sig åt den hela tiden. Och damen kan få support från sina döttrar som har egna katter. Men vad tråkig hela situationen låter. Men du har sagt som det är, låt katten charma in sig istället :)
Ang. hur det ser ut där katten är nu, så kanske du kan förklara innan att personen som har katten nu inte är i bästa skick för tillfället och just därför behöver katten omplaceras. Var tydlig med att du själv är kattvan och ser att kattens behov inte tillgodoses. Jag tror de litar på dej, du är ju uppenbart en empatisk och klok person! Och kanske kan du själv vara med vid besöket om du vill. Önskar dej lycka till! Superfint av dej att ordna det bättre för katten.
jag blir så trött. jag skrev till ägaren att jag nu har hittat en dam som vill ha katten men dom vill hälsa på först och dom vill komma imorgon, men då säger min vän jag är inte hemma då(hennes rumskamrat är hemma) och jag sa att jag gärna kan vara där imorgon och ta emot dom och sen kan min vän träffa dom på måndag när hon kommer hem.
men hon verkar inte bry sig och har inte ens tackat mig för att jag engagerar mig, det är jag som fått lägga ut annons och allt.
hon som ringde mig sa att hon tycker jag låter jätte bra och att jag verkar mån om katten och jag förklarade för henne att det är jag men tyvärr är ägaren inte lika mån om henne och jag förklarade för dottern vilken mat som är bra för katter att äta samt att jag kan stå för kastreringen hon sa då att vi kan dela på kostnaden:) jag skrev de till min "vän"/ägaren men hon verkade inte bry sig om de heller.
så jag kanske borde ge dotterns nummer till min vän så får hon sköta resten? för jag är väldigt stressad känner jag och jag hade gärna velat att dom hälsar på så snart som möjligt så katten kan komma därifrån:( jag själv har väldigt bra relation till katten och är mån att hon har de bra.
jag sa även till dottern att om något händer osv så kontaktar hon mig i första hand…. för som de ser ut nu bryr sig inte ägaren någonting alls… och det gör mig ledsen
jag ställer gärna upp och orndar med allt så katten kommer därifrån men de hade inte skadat att iallfall få ett tack… de enda hon skickar bilder på är hennes nya kläder hon köpt osv… egoist!
nu skrev jag till ägaren att hon får bestämma sig om jag skall möta upp ev köpare imorgon hemma hos ägaren så dom får känna hur de känns med katten och sedan kan dom hämta katten när min vän är hemma, annars får hon dotterns nummer och lösa allting själv!
Kanske är din vän deprimerad eller något, om hon är det så kanske det är därför hon verkar så obrydd om allt? Jag tycker du ska ordna så bra du kan för katten och efteråt när det är fixat kan du ju prata igenom det som hänt med din vän och berätta att du blev sårad. Du förtjänar massor av tack och kanske är det helt enkelt så att dom vän inte är så jättebra på att vara just en vän just nu. DU är i alla fall en fin person som alla Sveriges kattvänner beundrar! Du förtjänar bra vänner, kom ihåg det. Var rädd om dig och lycka till så himla mycket med katten.
nej hon är inte derprimerad , jag har känt henne i flera år och det är sån här hon är när de kommer till hennes djur… hon har en hund kvar för allla andra djur har fått omplaceras pga av att hon ej sköter dom.
men hon svarade nu att hon vill ha dotterns mejl, så nu får hon sköta resten eftersom jag bett att jag kan möta upp imorgon osv utan att hon bryr sig… jag skriver långa mejl hon kan skriva en mening tillbaka så önskar henne all lycka nu.
tack för dina fina ord!
Jag tycker också att det du gör är ett bevis på att du är en bra människa som bryr dig om både två och fyrbenta.. Du förtjänar de bästa vännerna som finns på den här planeten. Du har visat på handelskraft och tagit tag i kattens situation - en katt som inte ens är din och det är det tyvärr alldeles för få människor som gör.
Förstår faktiskt att du inte orkar mer då du inte ens fått ett tack till svar, men här hälsar både de som har svans och de som saknar en att du får tack för kattens skull.. 🐱
12# tack de värmer:) jag har nu gett dotterns mejl till ägaren och hon skall mejla dom nu med detsamma skrev hon och jag förklarade att detta hemmet är verkligen perfekt för katten då hon kommer få vara ensam katt och få så mycket kärlek och ägaren skrev tack:)
så det är ju bra. hoppas hoppas hon mejlar nu och tar tag i detta för dottens smsade mig och skrev: hur blir de imorgon? vill så gärna träffa katten:)
Lite uppdatering! Jag har nu bett ägaren kontakta dottern om en dag som passar. Jag sa att jag kunde ställa upp igår o möta upp dottern så hon får kolla på katten för ägarens rumskompis är ändå hemma men då sa ägaren att det är löst o dom tar de nästa vecka. Bra tänkte jag då! Men ny får jag ett sms från dottern att ägaren skulle höra av sig igår ang tid o dag men ännu inte gjort de. Mitt tålamod började sinna ur o jag skrev till ägaren att nu får du faktiskt engagera dig liite!det är inte lätt att hitta hem åt eb okasteraf äldre katt men nu har vi en ev köpare o du verkar inte bry dig. Hon kommer snart dra sig ur o då är de inte säkert de dyker upp mågon ny! Hon skrev då att hon har så mkt att göra på salongen denna veckan o frågade om jag kunde boka tid jag sa då att jag själv jobbar sena kvällar denna vecks men kan imorgon vid tolv men då kunde köparen bara kvällar tydligen så jag vet inte längre:(
Tur att det finns människor som du! Finns det någon möjlighet att du kan ha katten hemma några dagar och visa henne där? Om din kompis ska bete sig sådär kommer det ju aldrig gå att hitta en ny ägare. Även om det är krångligt att ta hem katten för dig så tror jag det tar mindre energi än att hålla på och tjafsa med din kompis. :) Hoppas verkligen det löser sig för dig och katten!
#14 Alltså din vän beter sig inte ok. Hon låter ett djur fara illa. Så fint av dig att du engagerar dig. Jag tycker som #15 att det vore kanske klokast att ta bort katten från din väns hem och låta dem se den hos nån annan. Jag undrar också om du kanske kan fråga ditt lokala katthem om hjälp och stöd i detta? Håller tummarna för att din vän skärper till sig!!!
hon bad om min hjälp för annars skulle katten avlivas men nu verkar ohn ju inte ta emot min hjälp. hon skrev till mig att hon kan kolla med en kompis om hon kan visa katten och då sa jag till ägaren men du… det ser inte bra ut om en vän visar katten som knappt känner katten för en ev köpare? hur seriöst känns det. så jag sa att jag kan ta ledigt från jobbet torsdag och kan visa katten då på kvällen men hon har inte svarat mig.
dottern smsar mig hur blir de? jag känner mig stressad för vill inte visa att det är oseriöst så jag skrev att jag återkommer idag istället för att skriva jo vi kan, nej vi kan inte osv.. det låter inte bra!
Ägaren jobbat i göteborg denna veckan och hon bokar in kunder och bestämmer själv hur hon jobbar, kan hon inte avvara en liten tid åt katten, det är tragiskt:( skall jag behöva ta ledigt från mitt jobb, men jag gör det ocg abledningen till att jag är så engagerad är för att katten bott hos mig ett halvår!! så jag älskar katten så mycket och vill att hon skall få ett bra hem!!!:(
jag har redan frågat henne om jag kan hämta katten och hon kan kolla på den hos mig men då svararen ägaren.: men jag vill säga hejdå till henne innan:(
jag ska inte ge upp! men känns jobbigt att köparen tror jag är oseriös… för det är ju hon som smsar till mig och hon skriver att dom vill träffa katten nu för dom vill känna om de känns rätt och dom vill inte vänta så länge för isåfall måste dom kolla vidare:(
sedan bor köparen i alingsås men hon jobbar i göteborg vardagar fram till 17 och hon måste efter jobbet hämta sin 80 åriga mamma som skall ha katten och sen åka tillbaka till göteborg för att se katten så dom är verkligen engagerade. hennes mamma har redan köpt saker som jag rekommenderat och dom har allt hemma förutom katten…
hennes mor på 80 år hade sett katten och blev stormförtjust för den katten påminner om hennes gamla katt som gick bort, samma teckning och allt.
dottern ringde mig nu och jag bad om ursäkt för allt strul osv men dottern sa att torsdag hade passa henne perfekt och hon tänkte då komma efter jobbet och vi pratar och går igenom saker och sedan tar hon med sig katten ochkatten får vara hos hennes mamma på prov och känns allt bra behåller dom henne och hon sa att vi gärna får hälsa på de hade hon sagt till ägaren också. jag sa till henne att jag känner katten väldigt bra och vet vad hon behöver. hon sa att ägaren kanske vill vara med på torsdag och då sa jag ja men det är upp till henne eftersom hon inte visat så mycket engagemang så vet jag inte om hon är med på torsdag men hon litar på mitt omdöme att jag hittar ett bra hem till katten och jag vill gärna att hon inte är kvar där då hon inte hra de bra och dottern sa att hon förstår och att hon gärna tar med sig katten på torsdag.
hoppas bara ägaren ger klartecken på att dt går på torsdag!:(:(:(
Det är en väldigt vacker liten katt, jag hoppas verkligen att hon får det bra i den nya familjen❤️
sen en viktigt fråga!!! dottern sa att hon gärna vill veta vad katten har för foder men om sanningen skall fram så har katten skit foder från lidl typ! och det vill jag gärna inte säga. katten är inte kräsen vad det gäller mat så att byta till ett annat foder är inga problem.
tips på bästa foder som ändå är lätt att få tag på? med tanke på att ev ägare är 80 år.sen skall hon självklat ha mjau blöt mat med
#21 Med tanke på att foderbyte verkligen inte är att rekommendera i samband med den stress en flytt kommer innebära, tycker jag att du ska vara ärlig och rekommendera att de i början endast ger det foder katten är van vid. Dålig mage kan vara svårt att undvika ändå i samband med flytt.
Sajtvärd Katter iFokus
22# ok jag ska kolla med ägaren vad hon använder för foder för tror hon mixtrar redan nu och köper de fodret som finns så att säga..
sedan kan hon blanda in de nya fodret med de gamla då efter en vecka eller? och vad är de då för foder som jag kan rekommendera till henne=)
Om ägaren konstrar så mycket men ändå säger sig vilja säga adjö kan hon ju faktiskt åka över till den 80-åriga damen någon dag efter flytten och säga adjö. Stå på dig!
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Uppdatering!! Bokat nu på torsdag med köparen att jag möter upp henne o hon kör mig till ägaren så hämtar hon katten!!!:)
Luktar dock lite katt kiss i lägenheten då katten tyvärr kissat när hon inte tömt lådan o ibland kan de gå en helg helg utan att lådan töms :( o de luktar i lgh! Men får säga de till henne innan vi går in o förvarna att de kan lukta så hon inte tror katten inte sköter lådan ..
#26 det kommer nog gå bra, du har ju haft katten hos dig i 6 mån och kan intyga att den sköter lådan. Din vän verkar ha svårt att sköta saker och ta ansvar och det är ju just därför katten ska därifrån, så mkt borde köparen ju förstå. Bara du förvarnar så är det of ingen fara. Jag skulle bara bli ännu mer angelägen att rädda katten från det boendet om jag var köparen.
27# ja jag har redan sagt de mesta för hon har frågat mig om torrfoder och då har jag förklarat att hon har torrfoder från lidl och hon sa men herrregud jag sätter aldrig min fot påp lidl och köper kattmat så de behöver du inte oroa dig över, sedan frågade hon om Kattsand och lite saker.
dom skulle planera hennes ankomst redan idag och fixa:) känns jätte bra i hjärtat! vill att de skall vara torsdag nu!
#28 ÅH VAD BRA. Håller tummarna! Vilken fantastisk insats du gör.
29# skulle göra denna insatsen varje dag! jag är överlycklig och hoppas hoppas allt går bra med katten och hennes nya ägare! för dom skall ha henne på prov… och funkar de inte så kommer hon ju komma tillbaka:/ men håller tummarna!!!
Håller tummar och tassar här också! 🐱
Vi får verkligen hoppas att det går bra. Lycka till nu.
uppdatering! snart möter jag upp henne och tydligen är ägaren hemma tills 18 så hon kommer få träffa köparen också därför måste jag säga allt innan vi går in med kisset osv, för inte så populärt om jag säger de inför ägaren;) håll tummarna!
Vi håller tummar och tassar här för sötisens skull!
Glöm inte att berätta hur det har gott sen..
Lycka till! Här hålls det också tummar och tassar för att kissemissen ska få ett bättre liv!
Tack jag är så nervös men känner på mig att de kommer gå bra. Jag har varit helt ärlig mot köparen gällande allt så tror det är ett stort plus
Ärlighet är alltid ett plus - om inte annat så förkattens skull, då vetde juutgångsläget… Det kommer gå bra ska du se 🙂
Nu har hon hämtat katten o de kändes bra även om de känns jobbigt med. Ägaren grät som bara den.hon skulle höra av sig redan ikväll
Härligt.. Var glad för kattens skull. Det blir nog rena himmelriket för den nu 😉
Istället för att ge oss pengar så tar hon summan o kastrerar o id märker katten samt vaccinerar . Hon ville nästan ha katten själv :p
Bra bra, det är viktiga förebyggande hälsoåtgärder 🙂
Underbart!! Tänk så bra allt löser sig!
Det är en jättesöt lite tjej, jag önskar att jag hade kunnat ta henne❤️
Du har gjort ett fantastiskt jobb! En eloge till dig!
#44 Håller med fullt ut.
Djurälskaren har verkligen gjort ett superjobb för katten!
Hurra!
Hon förtjänar de bästa o det har hon fått nu. Ett hem med så mycket kärlek. Dottern är kvar hos mamman och skrev att hennes mamma är så lycklig nu! Och katten var rädd första tio min men nu sover hon.
Hon har kommit till himmelriket! 🤗
#38 Så ägaren grät? Om hon verkligen hade brytt sig om katten hade hon inte behövt skiljas från henne..
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
50# var väll känslosamt för henne ändå antar jag
Så härligt det är med en historia som slutat såhär bra!
54# visst är de! nu slipper jag oroa mig över att katten inte har de bra, ett orosmoment är borta!
denna var en videofilm som jag pausade och gjorde till bilder, fixade ihop ett litet montage av videofilmen och skickade till dottern(det är hon jag smsar med) tror inte ägaren har mobil telefon:)

Vad skönt att det löste sig! 🙂❤️
uppdatering!
messade idag och ville kolla hur allt är
fick som svar: allt går jätte bra, hon kastrerades för två veckor sen. hon är otroligt pigg och jätte mysig, hon sover ihop med mamma varje natt.
så härligt!:)
Men katten kommer ju med stor sannolikhet att överleva tanten. Det är nog bäst att ha regelbunden kontakt och vara beredd på att ta tillbaka katten vad det lider.
#58 Jag vill minnas att TS redan tänkt på dettaa och att tantens dotter, som TS haft kontakt med, tar hand om katten då.
Jag tycker att det är en solskenshistoria!!
58# självklart har jag redan tänkt på det o de står längre upp om du läser att jag var tveksam till en början eftersom matte. Är till åldern men då tar dottern hand om katten. 59# stämmer:)
Så ska du se att matte överlever katten ändå ;)
#61 va menar du?:)
Jo, eftersom hon "bara" är 80 år om jag minns rätt.. Jag har (iof nu döda) släktingar som passerat 105 år (gammelmormor t.ex. blev 107 år).
Katter blir vanligtvis inte 30 år..
Därför kan fortfarande gammelmatte leva länge än katten…
63# då är jag med:)
Är så glad för kattens skull!
Men åh!!! Vilken fin tråd. Vilken tjej du är!!!! Vilket liv den söta lilla katten har fått. Blir så glad över att sådana som du finns. Du kämpade för katten som garanterat tackar dig för det! ❤️
https://jazzans.wordpress.com/
Viken solskenshistoria! Läste hela tråden nu i ett svep och satt som på nålar!
Härligt och se att de har det så bra!
tack vad snälla ni är! om ni vill så kan jag uppdatera då och då om denna katten så fort dottern uppdaterar mig.
Hon skrev att dom är så nöjda över denna lilla tjej och att hon mår så otroligt bra, hon äter och äter fast hon är så mini liten ändå. Enda gången katten är hemma själv är en gång i veckan och då fyra timmar när matte är iväg och träffar andra pensionärer annars är hon aldrig själv.
Blev så glad när hon skrev att dom kastrerat henne samt chipmärkt, känner verkligen att dom var exakt så bra som min magkänsla sa. Helt otroliga!
Jag tycker att det är jättekul om du uppdaterar när du får höra något!
Verkligen toppen att de kastrerat och chippat, det var ju hög tid för henne att bli det!
71# ja det var det verkligen:)
okej men då uppdatar jag ibland då:)
Otroligt kul tråd att läsa :-D vilket bra slut denna historia fick :-)
Glädjetårar!!
Härligt!