Ny familjemedlem! Lite tips och frågor!
Hej! Vi har precis skaffat en liten tös på 13 veckor, vill börja med att säga att hon är vaccinerad,chippad, besiktad och försäkrad. Det är fin liten husis! Kelsjuk, lekfull och social! Vår äldre hane (9år) verkar tycka bra om henne! Så det funkar bra! (tack och lov) Vi har köpt möss, vippa och bollar! Hon leker för fullt med mössen och ibland med vippan och aldrig med bollarna…hur kan jag aktivera henne mer? Idag har hon fri tillgång till iams torrfoder, och mjau/bozita blötfoder delar hon och hanen på ca 1 tetra per dag! Hon äter med god aptit! Min man är oroad att hon får för mycket men hon vägde bara 900gr vid 12v så jag vill gärna få upp henne lite mer! Tänker jag rätt? Hennes ena öga har ibland svart gojs i? Vad tycker ni jag kan göra annorlunda? Eller är jag på rätt spår?
vägde hon bara 900g vid 12v är jag säker på att eran katt är mycket yngre än ni tror. En katt på 12 väger oftast mer än 1kg.
Vilken färg hade hon på ögonen då ni köpte henne…
En kattunge rekommenderas inte stt flytta förän de är 12 veckor och väger över 1 kg!
Jo jag är säker på att hon är 12 veckor då jag kände familjen! Jag bad även veterinären dubbelkolla henne efterso Hon var så liten men hon var frisk och fin, jag skulle ALDRIG ta en katt innan det!
Angående leksakerna är det så att katter har olika sätt att leka och föredrar olika sorters leksaker. Att en katt uppskattar alla sorters leksaker är väldigt ovanligt, vilket gör det extra spännande när man full av förväntan försöker introducera en nyinköpt leksak.😉
Att det är svart skräp i ögat beror på att det finns ett färgpigment i katters tårvätska som gör att det mörknar när det kommer i kontakt med luften och torkar. Svart skräp i ögonvrån är alltså inget sjukdomstecken. Om ögat blir rött eller om det blir varigt bör du dock förstås uppsöka veterinär.
Sajtvärd Katter iFokus
2 enligt jbv är det lag på att kattungar inte får flytta innan dom är 12 v gamla så det är inget man rekommenderas utan en lag, sen finns det undantag men detta får man väl ansöka om? Vad jag inte hittar på jbv hemsida är vikten.
Det finns mindre kattungar och stora kattungar, det är jätte olika. Jag har sett kattkullar där det skiljer sig i vikten mycket en liten kattunge en tös som vi köpte och även jag kände uppfödaren och visste om hur gammal kattungen var så vägde hon inte riktigt 1 kg. Hon var stallkattunge hennes mor var minimalt liten fader "okänd" men troligen var det en katt som strök omkring stallet en viss tid. Modern fick inga fler kattungar då hon kastrerades efter detta men syskonen till denna kattunge vart stora våran vägde sen som vuxen 2.4 kg inte alls någon stor katt.
Vår vuxna katt på 5år väger bara 3kg, medan vår 7 månader gamla kattunge väger 3kg. Så vikterna varierar otroligt. Vissa är små, helt enkelt.
#3 Även folk man känner kan ljuga för en och om du inte var med vid födseln kan du aldrig vara säker menmen..=) Om kattungen fått dålig kost, har parasiter, varit sjuk eller har haft mycket diarréer under uppväxten kan även göra att kattungen är liten till växten. men att bara väga 900g som 12v så borde även veterinären som besiktat katten anmärkt att kattungen är mager?
Är katten kollad för parasiter?
Du ska iaf ge kattungen fri tillgång till foder, iams har ju även ett kittenfoder som är lite fetare än vuxenfodret.
Jag vill bara säga igen att jag verkligen inte tog henne innan 12v! Jag hade inte tagit henne om hon hade vägt ännu mindre, men som sagt jag bad veterinären dubbelkolla att allt såg bra! Och hon var en perfekt liten flicka :) tack till er som har svarat trevligt, det är inte superkul att bli anklagad direkt när jag bara vill ha tips på hur jag ska göra vår lillatjejs liv ännubättre! Vi är så kära i henne hon är allt vi drömt om! Så trygg och fin! Ögat ser bra ut! Hon var avmaskad när hon kom hit, bör jag avmaska snart igen? Och jag vill kastrera henne så fort det bara går, när skulle ni rekommendera att det är dags? Jag har läst att det är okej från 12v men hon känns för liten? Ska jag titta på vikten så när väger hon nog? Eller är det fortf 6m som är bäst?
Jag fick ett sms samma dag som hon föddes :) hon äter kittenfoder idag! Bör jag ge nåt tillskott?
Har hon några syskon och hur stora var de i jämförelse?
Det kan finnas både genetiska och helt naturliga förklaringar till att hon är liten till växten för sin ålder. Är hon pigg och matglad nu skulle jag inte haka upp mig på det utan bara se till att hon har fortsatt fri tillgång till energirik mat.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tvivlar inte på att hon var 12 veckor när ni köpte henne och det är helt i enlighet med Djurskyddslagens föreskrifter. Inom kattförbunden har man dock ett tillägg till detta och det är att kattungen förutom att vara minst 12 veckor, även bör väga minst 1 kg vid försäljning, men detta är alltså ingen lag.
Sajtvärd Katter iFokus
En del katt är väldigt små, det är normalt. Så kolla inte på vågen utan på katten, känn på henne så hon inte känns tunn eller så :)
Jag hade ingen aning om 1kg reglern, men som sagt veterinären gav sitt godkännande då jag bad om honom dubbelkolla henne eftersom hon som sagt var lite liten, hade han anmärkt på något hade jag inte tagit henne och jag var med på besiktningen just för att få höra veterinärens åsikt, hon känns verkligen inte tunn och det märks att hon växer så det knakar! Och leker och gosar som en galning! Hon var minst av dem, de andra var just lver 1kg strecket men mamman är rätt liten så jag antar hon bara är liten :) hon har helt fri tillgång till torrfoder och blötfoder som jag skrev i ts, hon äter lika mycket som min pojke som väger 5,5kg ! Så det är nog bra!
Jag ska kastrera o id märka min om två veckor o då är han ca sex månader som jag har hört är ok att göra det då :)
det finns små katter,som är små både som ungar och vuxna. Inget konstigt i det. 1-kilosregel har jag inte hört talas om,det är bara rekommendationer. Fast på små raser som Singapura t ex,är det inte rimligt .Lycka till med din kisse TS 👍
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Kan du visa någon bild på henne? Kattungar är ju bland det sötaste som finns :)
Jag har tyvärr alla bilder på telefonen :( men jag kan intyga att sötare liten flicka finns inte :) just nu attackerar hon filten! Den måste dö! Den verkar dock seglivad…hon har försökt i en vecka! Haha Tack till er som skriver om att det är ok att hom är liten, jag vill bara hennes bästa! Vi har läst på om kattungar men ingenstans om att det fanns. En regel/rekommendation om vikten! Vi har henne ju nu på mjau/bozita blötfoder eftersom det är det bästa efter barf som jag förstod det hela, men hon får ju även iams kattungetorrfoder. Jag vill gärna ha dem på eukonoba eller appelaws i framtiden, jag vill att hon hinner på här ett par månader först, borde hag vänta tills nästa höst så hon går direkt på vuxenfodret vid 1 års ålder, eller byta tidigare?