Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3036 ggr
[Glitterregn]
0

Katten slickar mig i pannan

Hejsan! Jag har en jättefin mainecoon och perser hona på tre år. Ibland brukar hon envisa sig med att ligga i mitt knä och klättrar på mig på att kunna slicka mig i pannan vid hårfästet. Varför gör hon så? Vill hon helt enkelt tvätta min "päls" bara för att hon tycker om mig? Hur ska jag få henne att sluta med detta? Jag vill inte riskera att hon råkar slicka i hårspray eller andra produkter. När jag har uppsatt hår brukar hon även slicka mig i nacken och då hinner jag inte stoppa henne.

mimåne
4

Hon visar dig tillgivenhet och säger "du är min". Ni verkar ha en fin relation och det visar tydligt att hon har förtroende för dig. Varför vill du att hon ska sluta göra såhär, det är ju underbart!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Eftermiddag
0

Haha vad gulligt det låter, men jobbigt!

[Glitterregn]
0

#1 Ja, det är underbart att hon tycker så mycket om mig men jag vill inte att hon ska råka slicka i sig hårspray och liknande. Vill ju inte att hon ska bli sjuk! #2 Haha jadu, det är gulligt men ibland lite jobbig när man försöker göra något så kommer en hårboll och slickar en i ansiktet ;)

[Forest]
0

Det är för att tvätta dig, gulligt. Själv haft katt som alltid skulle tvätta håret på oss oj vad hon slet för att tvätta från hårbotten och ända ut till hårtopparna  😉

JontaK
1

Det är som sagt ett sätt att knyta, och stärka, banden mellan er. Min birma gör samma sak med oss i familjen, djur som människor. Försök få henne att utföra beteendet då du inte har potentiellt farliga produkter i håret.

Min birma kan också göra detta vid lite opassande tillfällen men då "tvättandet" är ett så viktigt sätt att stärka banden mellan kattmamma och ungar har jag svårt att köra bort henne.

Bine93
0

Min hona brukar också göra så, dock inte i håret :P hon är ca 4 mån. Hon brukar tvätta mig på händer, fingrar eller armen. Främst när vi gosar, ska sova, när hon ligger i knät eller ibland när hon hälsar på mig när jag kommer hem. Men hon kan göra det lite närsomhelst också. Tycker det är jättegulligt att hon gör så :).