Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1531 ggr
JossiH
0

Svullen läpp

Hej hej!

Min lilla sibiriska katthona har svullen underläpp.

Det har kommit och gått då och då, jag ringde vet. direkt första gången, de tyckte att vi skulle avvakta några dagar och återkomma ifall att det blev värre eller ifall att hennes mående försämrades.

Inga försämringar, hon busar, sover, äter, går på lådan precis som en liten sjumånaders flicka ska göra.
Problemet är att det återkommer.
Tror vi är inne på tredje rundan nu som hon har svullen läpp, men denna gången på hennes vänstersida, istället för högersidan som det varit de andra två.

När vi tittar i munnen och läppen så ser det nästan ut som att det skulle kunna vara huggtänderna, de tar i så, hon kanske lyckas bita sig själv med dem?

Hon bits en del när hon busar, samt att hon faktiskt är ganska klumpig.
Total innekatt, leker mycket och äter mycket (hon ska ju bli stor och fin när hon är vuxen, sibbe som hon är ;))

Någon som har varit med om liknande?
Tänkte ringa vet igen nu på tisdag när de har öppet, då de tyckte jag skulle återkomma om det var akut, vilket det inte verkar vara.

Som jag sa, hon busar, leker, äter och dricker som hon ska, utan konstigheter!

MVH
Josefine

LinaLj
0

Hon har inte fått svarthaka? Det kan få läppen att svullna ibland. Om man tittar i botten på pälsen på hakan så ser det ut som de har små svarta prickar, typ pormaskar.

JossiH
0

Det har jag faktiskt aldrig hört talas om!

Men precis vid läppen har hon något som faktiskt ser ut som pormaskar, innan det går över till päls så att säga. Jag ser ingenting just där det är päls, men där hon är svullen syns det ganska väl!

Har sett det tidigare, men inte ägnat så mycket på det utan tänkt att det kanske mest varit hårsäckar :)

Googlade på bildresultat, och det ser absolut inte lika illa ut som vissa andra har, hon har inte en ordentlig klåda så sett, hon kliar sig, men inte överdrivet mycket.

Mycket spännande iallafall, ifall att det kan vara det!

Tack för snabbt svar!

Sploutt
0

Min ena hane får också svullen läpp ibland, och då vid tillfällen där han har lyckats hugga (?) sig själv med huggtänderna :) Har dock gått över fort.

JossiH
0

Ja precis, det är det jag tänker också att det kan vara!
Precis där hon är svullen, där sitter huggtänderna!
Kanske är det något sådant, hon är som sagt ganska klumpig, och dessutom glupsk!
Men jag tror jag ska låta vet ta en titt på det, ifall att! :D

Sagolika
0

Det kan även vara eosinofilt granulom. Googla lite samt fråga din veterinär.