Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 859 ggr
[pelan]
0

"Ej innekatt"

Är intresserad av en kattunge, men ägaren som ska sälja den vill inte att katten ska vara en innekatt, och jag bor vid en  aktiv väg så det finns stor risk att katten skulle kunna bli påkörd och det vill ju jag verkligen inte. Vad ska jag göra? Vilka katter kan bli innekatter?

[ElisabethYL]
3

Alla katter kan bli innekatter!

Det hänger snarare på hur man inreder hemma. Bor med två innekatter av "rasen" huskatt (d.v.s. bondkatter)

Om inte säljaren vill sälja den som inneatt, så behöver du inte välja bort andra huskatter för den sakens skull. (Gissar att det är en huskatt, för uppfödare av raskatter brukar föredra att sälja som innekatter)

Mantissa
2

Finns det ingen annan katt du kan köpa? Låter fel att så uppenbart riskera kattens säkerhet för säljarens skull.

[Forest]
0

Alla kan bli innekatter. Här har vi valt att lära katten gå ut i sele och det var mer ett måste eftersom han verka bli uttråkad av bara vara innekatt. Du kan säga att katten kommer bli en kopplad utekatt 😉

[Mustangcab]
5

Köp katten och håll den som innekatt. Är väl katten din så gör du precis vad du vill med den inom lagens gränser. Att skriva i ett avtal att katten ska få vistas fritt utomhus är inte juridiskt hållbart.

Mantissa
5

#4 Nej, juridiskt hållbart är det inte. Men jag tycker ändå man ska vara ärlig när man köper djur. Det hade jag velat av mina köpare i alla fall. Förklara situationen så som den är så att säljaren kan ta ställning.

Silvestris
3

De flesta katter kan bli innekatter, det är väl i princip bara svårt med vana utekatter.

Vänd dig till någon annan. Det finns hundratals vettiga människor som gärna säljer kattungar som innekatter.