Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4154 ggr
Starfall
1

Två katter i lägenhet?

Hej, jag har en huskattunge på 5,5 månad. Jag och katten bor i en lägenhet på 46kvm, och jag har hela tiden känt att en katt är fullt tillräckligt i lägenheten. Nu har jag blivit jourhem åt en ung honkatt, uppskattningsvis runt 6 månader gammal. Hon kom in till veterinären och var varken chippad eller tatuerad. Jag har anmält upphittandet hos polisen och lagt upp annonser, bland annat på blocket och Facebook. Ifall någon skulle känna igen katten.. Om inte ägaren hittas vet jag inte hur jag ska göra. Känner ju att en katt räcker.. menmitt hjärta säger att lilltösen behöver mig. Ingen av dem är kastrerade ännu, därför får de bara leka under uppsikt. h Honan bor i badrummet när jag inte är hemma och kan hålla koll på dom. Ska försöka få en tid för kastrering åt Gizmo under veckan som kommer. Honan kan jag ju inte kastrera ännu då hon inte är min, polisen så att efter tre månader kan man få ta över något man hittat. Gäller även djur.. Tror ni det skulle funka att ha två katter i min lägenhet? Har redan två lådor.. kanske får skaffa ytterligare ett klösträd åt dom.

OberonsMatte
14

Jag har 4 katter på 48 kvm så 2 katter på 46 kvm borde inte vara något problem. Allt beror på hur man kattanpassar och möblerar.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kittekatt]
5

Absolut kan du ha det! Jag tror det viktiga är att kattens värld (i detta fall en lägenhet) är innehållsrik. Både spännande och trygg liksom. Du verkar vara väldigt engagerad i katter och har därför säkert möjlighet att ordna på bästa sätt för dem.

[annajohannas]
3

Tänk på att se till så att katterna kan gå i från varandra, om det vill. Alla katter vill inte vara tillsammans hela tiden, utan vill kunna gå till "sin" plats.

Lycka till med din nya familjemedlem.

Gatukorsning
4

Hos oss är vi fyra starka personligheter på 46 kvadratmeter. Jag, min man, en äldre ganska så tandlös skyggiskattherre och en svartsköldpadda på 2 1/2 år. De har en gigantisk låda som de delar på, ett klösträd, tre vattenskålar och två matskålar (eftersom de äter olika mat). Hemma hos oss funkar det finfint!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

[ElisabethYL]
2

Jag har två katter på 27 kvadrat + 25-35 kvadrat (under delar av året).. Fungerar finfint både när de har tillgång till hela lägenheten och inte.. (Om det är öppet eller stängt beror på hur kallt det är i det rummet)

[Thiah]
3

Jag tror inte det blir problem med storleken på lägenheten. Känner du och katterna att ni funkar ihop så kommer det funka. 🙂

Nerdysiamese
3

Har 2 katter på 40 kvm och det har absolut inte varit några problem, bara man ser till att det finns många upphöjda platser att utforska och många platser att sova på och klösa på så dom inte behöver konkurrera om sånt så borde det gå fin fint

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Katthemsmatten
2

Konstigt svar du fått från Polisen. De stallar katter i max 10 dagar och sedan överlåts katterna på det katthem de varit uppstallade om inte någon ägare hört av sig. Jag tror inte för en sekund att 3-månaders regeln gäller för djur. Fråga en gång till och får du samma svar, fråga då varför polisen kan skriva över djur på föreningar efter endast 10 dagar. Hittegods som hittegods oavsett om det är en privatperson eller en myndighet som gjort fyndet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

OberonsMatte
1

#8 Ja, det där med att tio dagar gäller för polisen är lite märkligt, men antagligen är det eftersom polisen måste betala katthemmet per dygn för att inhysa hittekatter innan de övergår i katthemmets ägo. Skulle 3 månader gälla skulle det bli väldigt dyrt för polisen och hittekatter skulle även uppta platser på katthemmen (utan att kunna adoperas ut) orimligt länge.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kittekatt]
1

#8 Ja…fast det är faktiskt olika beroende på vilket län. Min katt hittades ute och hamnade efter några veckor hos mig som jourhem efter att först ha bott hos upphittaren några veckor. Och det tog totalt 3 mån från upphittandet/polisanmälan om upphittande gjord av upphittaren, innan hon fick registreras på mig som ägare. Så jo, tremånadersregeln gäller visst. I mitt fall har jag adopterat katten via ett katthem men katten var aldrig i en bur på katthemmet utan bodde alltså hos två olika jourfamiljer (varav jag var den sista).

Starfall
5
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla svar! :) Lilla kattflickan bor fortfarande hos mig. Hon är hur mysig som helst och jag är väldigt fäst vid henne. Min lillebror kallar henne för Lowa, tycker det passar henne väldigt bra :)

Allumania
1

#11 Vad fin hon är! :D Min farmor har 2 katter på 40kvm och det funkar galant ;)

[shooting-star]
2

Min sambo och jag har två katter i en lägenhet på 47,5 kvm och det funkar galant! Vi har "bara" ett klösträd (som är typ två meter högt!) och en låda, men de delar på allt, de små liven.
Vi har ingen balkong och jag tycker inte att det finns möjlighet för oss att släppa ut dem heller, men de har lärt sig att gå i koppel 🙂

[[pimey]]
1

Vi har 4 katter på runt 60 kvm och det funkar galant

[nettaahs]
1

Vi har 3 st på 38kvm utan problem, en är dock utekatt :)

Atropa
0

2.5 katter på 53 kvm ( med 2.5 menar jag att jag äger två och den tredje är här tillfälligt eftersom den blev dumpad från sitt förra hem så vi tar hand om den tillsvidare). detta fungerar superbra, vi har två lådor som dom delar på  :) aldrig något strul!

IceJossan
0

Kastrera hanen så snabbt du kan, så kan du släppa ihop dem sen efter 2 veckor. Hanen är fertil i ca 2 veckor efter kastreringen, så innan dess är inte lämpligt att släppa ihop dem.

Och ring Polisen igen du och kolla så att det verkligen stämmer med 3 månader. Jag vet att det är olika i olika kommuner, att vissa har 3 månader som regel, andra kommuner (t.ex. Örebro) har 10 dagar. Sen vet jag att Köpings kommun är helt ointresserade av upphittade katter och överlåter katten på upphittaren samma dag man ringer och anmäler katten upphittad.

[Forest]
0

Himla söt liten katt, jag ser mer att två katter underlättar. Dom tyr sig ofta till varandra och brukar kunna leka fint ihop. Jag skulle försöka kastrera henne om hon inte är saknad, verkar inte som så är fallet. Om det är svårt så skulle jag fixa p-piller o ge det en kort tid till henne just för att slippa få kattungar men ändå låta dom leka tillsammans. Tycker Lowa var mycket fint namn varför inte Lowe (Love heter min bonusdotter)

IceJossan
3

#18 P-piller förhindrar inte dräktighet, det bara gör så att honan inte löper och aktivt lockar en hane att "sätta på" henne :P Men vill hanen göra det ändå så blir det ungar i alla fall.

Sploutt
0

#19 va? Är du säker? Låter ju konstigt..

[[pimey]]
3

Det är helt säkert! Till och med veterinärerna säger det :) det förhindrar bara löpet som sagt och inte risken att bli dräktig :) katt P-piller funkar inte som människors sen så är chansen jättestor stt katten får cancer då de äter det under en längre tid

IceJossan
3

Japp, det stämmer!

Om hankatten kan respektera att honan inte löper och därmed inte heller sätter på henne, då funkar ju pillrena, men inte mer ändå :P

En katt får ägglossning när hanen drar ut snoppen. P-pillrena funkar som sagt så att de förhindrar att honan löper men om hanen ändå sätter på henne så får hon ägglossning när han drar ur snorren.

Det finns dock kvar de veterinärer som med stor bestämdhet hävdar att en katt på p-piller omöjligen kan bli dräktig. Men det kan hon alltså visst.

Silvestris
0

Det är skillnad på om polisen omhändertar eller om en privatperson gör det. Om polisen omhändertar ett djur har polisen stöd att skriva över djuret på ett djurhem efter 10 eller 14 dagar (jag kommer inte ihåg exakt antal dagar). Om en privatperson anmäler tex. en katt som upphittad och väljer att förvara katten i hemmet är det Hittegodslagen rakt av som gäller dvs. efter 3 månader övergår katten i din ägo om ingen ägare har hittats. Vill man inte förvara katten är det polisens skyldighet att ta emot den och förvara den.

Sploutt
0

#21 #22 Åfan! Hade ingen aning om det. Har förvisso aldrig haft en honkatt, men ändå. Bra att veta! Tack

[Forest]
0

19 bra info som jag inte hade en aning om, inte gett p-piller själv till katterna då dom kastreras rätt tidig ålder :)