Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 14824 ggr
mimåne
1

Kattkiss i bilsäte

I detta inlägg välkomnar jag råd och inga hackspettar tack. 

Är det någon som har bra tips på hur man ska få bort lukten av katturin från ett bilsäte? Ej säten i läder.

Tack på förhand!

Medarbetare på akvariefisk ifokus

LinaLj
1

Om fläcken fortfarande är blöt så kan man ta och lägga potatismjöl i en linne trasa och pressa mot fläcken, det suger upp urinen. Där efter blandar man 1 del vatten och 1 del ättika i sprayflaska och sprutar på stället och låter torka.

Är fläcken torr så hoppar man bara över första delen.

Gunlog
0

Vanish Soffa/Matta tar bort…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

mimåne
1

Fläcken är torr. Är tro ättika effektivare än tex dessa "urin off" medel man kan köpa? Jag har läst att det är många som avråder en från ättika.

Dessutom är det mörka säten så det är viktigt att det inte blir några färgfläckar sedan pga medlet.

Gunlog
0

Som sagt, Vanish Soffa/Matta…

jnielsen
1

Vanligtvis tvättar man bilsäten med särskilda medel, jag använder Turtle textil clean när jag städar ur bilar. Men för att neutralisera kattkissdoften tror jag också att ättika är bäst. Har själv aldrig sett någon avråda från att tvätta kattkiss med det, däremot så vet jag itne vad som händer när det sugs ner i sätet. Du kan ju alltid ringa mekonomen och fråga

Gunlog
0

Ättika ger fläckar…

mimåne
0

Jag tänker mig att ättika kanske fastnar i stoppningen. Jag vill inte att bilen ska lukta kattkiss, men inte heller stinka ättika. Vanish var ett bra tips, har du själv använt det på bilsäten?

Ingen som har något att säga om urin off som säljs i diverse djurbutiker?

mimåne
0

#5 Har du själv använt Turtle textil clean mot kisslukt i bilsäte?

Gunlog
0

Jag har använt Vanish i bilsäten efter barnkräk.

Jag har använt Vanish även i en bäddsoffa i vilken en jourkatt fullständigt pinkade ner. Det var en hel sjö i soffan, bokstavligen talat. Jag fick bort det med Vanish också.

En kompis till oss blev dålig av maten en nyår (jag visste inte att han inte tålde kalkonkött), så han kräkte ner skinnsoffa, matta, soffkuddar och allt…

Vanish r kanonbra!

mimåne
0

Tack så mycket för tipset! Finns detta att köpa i mataffären?

rudyC
0

mitt förslag är att du byter ut sätet … för kiss lukt nått man inte får bort … nu är bilen kall och då luktar det inte … men vänta till sommarn och lukten kommer tillbax …
har antal gånger försökt att få ur cigarettrök ur bil/lastbil … spelar ingen roll hur mycket ja än städar och vädrar så fort bilen blir varm så luktar den igen…

hade katter förut som började kissa i soffan … det funkade inte med varken pissoff eller ättika eller några andra kurer… det va bara att byta soffa

Gunlog
0

Ja, Vanish finns att köpa i de flesta matbutiker. Det är en sprayflaska.

Länken finns HÄR

(Inlägget redigerat)

Gunlog
0

Lade ut bilden för du ser så liten texten är på flaskan där det står Soffa/Matta… Jag har tagit fel ibland… 🎧

mimåne
0

Bilen är helt ny och vi har endast haft den i vår ägo i någon vecka. Skulle vara riktigt tråkigt att behöva sträcka sig så långt som att byta ut sätet. Ja, det är vinter nu och vi har ett par minus grader men det stinker ändå som tusan i bilen. Så hur det skulle vara på sommaren vill jag inte ens tänka på… Detta vågar jag då inte berätta för sambon, då skulle han allt gå i taket.

rumpenstiltzkin
0

när min katt bajsade (diarre) i soffan och sängen en gång fick jag rådet att efter jag tvättat bort det hälla på ytdesinfektion som jag köpte på apoteket, på stället där hon bajsat, det sjunker ner i soffan, lämnar inga fläckar och tar bort doften. 

funkade fin-fint, kanske kan funka i bilsäte också?

jnielsen
0

#6 Ger ättika verkligen fläckar?? Det används flitigt för att tvätta bort kiss efter felkissande katter bland kattfolk. 

#8 Nej, jag har aldrig använt det mot kiss, jag använder det överlag när jag rekondar bilar, mitt lilla extraknäck.. Det blir till ett skum som drar ut smutsen.  Vanishgrejer har jag aldrig testat, men är det soffa/sätestvätt så funkar det kanske på samma sätt?

Jag vet bara att ättika neutraliserar kattkissdoft.

LinaLj
0

#6 Jag har aldrig varit med om att ättikan ger fläckar. Jag vet inte om det kan göra det om man gnider in det, men jag har sprejat med blandningen ovan i soffan och på matta utan att det blivit fläck av det. 

#7 Ättiksdoften stannar inte kvar utan avdunstar efter ett par timmar.

[Mustangcab]
7

Lämna in den på en rekonditionering ifall du inte vill försöka själv.

jnielsen
0

Hör med folk på "Motor i fokus" om någon där har bra, säkra tips.

rudyC
0

kan ju se om försäkringen tar det… typ drulle eller nått

Nerdysiamese
0

har en hankatt som började revirmarkera på saker och ting i lägenheten, en gång även på soffan, och jag körde en vända ättika och vatten och när det torkat så dränkte jag området med ytdesinfektion 2 gånger för att även få bort lukten av ättika som jag hatar (under den perioden som han markerade använde jag typ 1 flaska ytdesinfektion i veckan)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Sagolika
0

Scent stop är också jättebra.

mimåne
2

Tack så mycket för alla tips och råd! Tusen tusen tack. Imorgon ska jag inhandla diverse medel för jag orkar inte med en tjurig sambo längre 😃

Gunlog
0

Lycka till!

(Jag använde ättika till en mörkgrå matta och det blev ljusa fläckar. Tog ut den i trädgården och dränkte den igen med ättiksvatten, men första fläcken gick inte bort. Har även fått på kläder som gett fläckar)

sagan
1

Det är inte mycket som neutraliserar ammoniakdoften som finns i urin. Ättika, Dettol och ytdesinfektion har den egenskapen. Den man bör göra är att gnugga fläcken med exempelvis diskmedel. Gärna 5-10 cm bredare än själva fläcken. Få bort medlet så gott man kan och sen häller man på ättika, Dettol eller ytdesinfektion. För bil skulle jag välja Dax Ytdesinfektion.  

Lycka till!

Silvestris
3

Urine Off. Innehåller enzymer som bryter ner de ämnen som gör att det luktar illa. Funkar strålande på soffor och madrasser, specialutvecklat för att ta bort lukten från kattkiss. Ger inga fläckar.

Vixxen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det finns ett medel som Bilrekonditioneringsfirmor använder. Det heter Smell plus och är en bioteknologisk sanitär luktborttagare. Företaget som saluför det heter Innu Science. Återförsäljare brukar vara Kontorsvaruhuset.

Det är alltså bakterier som är "dresserade" att äta urin. (Det finns olika sorters bakterier för olja, blod, röklukt osv.) Bakterierna är verksamma under sex timmar sedan dör de. Finns lukt kvar sprayar man igen och väntar sex timmar. Detta fungerar definitivt! Helt suveränt medel! Luktar dessutom gott efteråt!