Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1973 ggr
LoAEmma
0

Era bästa lektips!

Hej! Jag har två kissar som baaara vill leka med våran Da Bird.
Andra leksaker kan varar roliga i 30 sekunder ungefär, och den äldre kastrerade hanen får nåt spel när han får tag i en typ råtta…bär runt den och jamar jättehögt (har hört att det är ett jaktbeteende). Dock slår det över för honom och han börjar sedan jucka på leksaken.
Antar att det är någon form av understimulans som ger detta beteende.

Jag vill iallafall kunna leka med dem mer, och framför allt att dom kan leka själva med leksaker när jag inte är hemma!
Hur gör ni?
Tillverkat egna leksaker? 
Vill även få min stora kisse att sluta med det här överdrivna beteendet han har.

*Det blir som det ska*

Medarbetare på Gravid iFokus

LoAEmma
0

Oj tack, ska kolla igenom!

*Det blir som det ska*

[Kittekatt]
2

Om de är innekatter utan tillgång till utevistelse kanske det kan vara läge att testa att ta ut mr leksaksjuckare iaf på promenad i sele? Jag tror han kan vara lite frustrerad/understimilerad. Leksaker som triggar kattens naturliga instinkter är förutom de fiffiga du redan fått tips om i tråden, tex Kong Kickeroo som katten sparkar på/brottas med. Samt prasseltunnlar och spännande skrymslen. :) Ett tips ang laserpekaren (från en känd kattbeteendevetare vars namn jag tyvärr glömt just nu) är att bara köra raksträckor, aldrig snurra me laserpunkten på golv och väggar då många katter får spel av det. Viktigt också att katten får fånga ngt fysiskt (leksak eller godis) innan leken avslutas. :) Galoppträd, pingisbollar, labyrinter och mentala träningsleksaker tror jag också på.

LoAEmma
0

Tack, mycket bra tips där!
Han är ju en riktig fegis också så ute i sele går knappt, han är skiträdd och vill bara in igen. Dock ska vi flytta ut på landet till sommaren så då ska vi testa lite mer utevistelse.
Visst låter det som att han är understimulerad? Samtidigt så började jucka-och-bära-beteendet när han fick en kattkompis…

Dom busar mycket.

*Det blir som det ska*

[Kittekatt]
2

Om en katt juckar på en annan katt så är det ju ett dominansbeteende… kanske försöker han visa sin dominans mot katt nr 2 genom att jucka på leksaken? Istället för på katt nr 2 typ? :)

I ditt läge skulle jag (om det inte redan är gjort) ha skaffat Feliway och pluggat in i vägguttaget. det funkar väldigt ofta bra! Jag utgår från att båda är kastrerade men har hört att det händer att hankatter har kvar okastrerat beteende trots kasterering, och då kan man rådgöraa med veteinär på tfn kanske.

Som stimulans när du inte är hemma… kom jag även på: Visst har du klätterträd och sånt? Ju fler möjligheter att klättra, och ju fler EGNA krypin och gömställen katterna känner att de ha (alltså med plats för 1 katt i varje), desto mindre stress mellan dem.

En någorlunda stor fri golvyta kan också leda till fler race och mindre överskottsenergi, så man kan fundera på möblering (ifall man nu vill typ testa ALLT :)

Det finns leksaker som hänger från dörrhandtag/dörrpost och som katterna kan liksom stå och boxa på. Kanske kan det komplettera bollar och andra leka-själv-leksaker? För att katterna ska hålla igång med elksakerna är det ju även smart att byta ut leksakerna med jämna mellanrum (dvs inte ha framme alla samtidigt jämt utan variera från vecka till vecka typ).Men allt detta vet du säkert!

LoAEmma
1

Ja det är säkert ett dominansbeteende, han juckar även på henne ibland men hon fattar inget. Bägge är kastrerade.
Ja såna där hängade leksaker är säkert bra, ska kolla upp det!

Klätterträd har dom två stycken och race är det här nån gång per dag iallafall :) Dom kommer få ännu större yta när vi flyttar till sommaren.
Men det är jobbigt för jag tror inte att han mår helt bra när han håller på så här.
Era tips är väldigt uppskattade och värdefulla!

*Det blir som det ska*

[Myraan]
0

När jag leker med mina katter är det alltid ett vanligt "tråkigt" snöre som gäller. De älskar det mer än något annat. Min ena katt Victor, brukar dra det med sig överallt och slår på det när han vill att man ska leka med honom. Men det kan ju vara bra att kolla så att de inte börjar försöka svälja det eller trassla in sig i det. Men har man bara lite uppsikt så!

LoAEmma
1

Ja presentsnören är ju det allra roligaste typ, men det kan ju bli riktigt livsfarligt om dom tuggar i sig det….

*Det blir som det ska*

[Myraan]
0

#8 Ja presentsnören lämnar jag dom aldrig med. Jag brukar använda typ skosnören eller liknande :)

OberonsMatte
1

Jag fick en sån här leksaksräls på köpet sist jag beställde mat:

http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/250823

Jag har 4 katter och min minsta och yngsta katt Ruben älskar den. Han leker med den flera gånger varje dag och ganska långa stunder också.

De övriga 3 katterna har inte brytt sig om den alls, men det kanske beror på att hålen som katten ska stoppa in tassarna är så små. Jag tvivlar på att mina skogisar och ragdollen ens får in sina tassar där.  Birman Rubens tassar är betydligt mindre.

Sajtvärd Katter iFokus

LoAEmma
0

Oberons Matte: Oj va generöst att du fick en sådan på köpet!
Jag har en likadan fast annan modell så att säga, tog ner den nu igen efter ett par månader utan, och den lilla ragdollen leker med den. La ner mat i den också som hon fiskar upp osv. Den större leker lite med den men han är mer svårcharmad.
Fortsätter med sitt oönskade beteende också :(

*Det blir som det ska*

LoAEmma
0

Har tittat mer på era tips nu!
Ska även köpa en bok som hette typ 50 lekar du kan leka med din katt, där lär jag ju få massor av tips :)

Det största problemet nu är den äldre kattens juckande. Små leksaker kan jag inte ha framme, då bär han bara runt dem och skriker… 
Han är även på kuddar och filtar som jag lämnat i soffan.

En vippa man kan hänga i ett dörrhandtag…vart kan man hitta såna?

Och vilka snören kan jag använda som är ofarliga för katterna, om jag vill tillverka en egen leksak?

*Det blir som det ska*

jossan_20
0

ta snöret o knöla ihop tidningspapper till en boll  o knyt fast snöret i bollen de älskar min katt.