Börjar bli senil?
Vi har en honkatt som fyller 16 år iår. Vi har haft henne i ca 3 år nu.
Hon har börjat ändra beteende. Vill ligga mer i sängen hos mig och sova på täcket, klöser lite mer där hon inte ska, tigger mat (aldrig gjort innan), kan hända olyckor där det inte ska mm.
Hon har inte mask, är fortfarande pigg osv. Frisk.
Har ett större klösträd på ingång men tvivlar att det hjälper för klösandets skull då hon aldrig riktigt varit intresserad av det vi har, men man vet ju aldrig.
Vad kan det vara?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kan det inte vara att hon börjar bli gammal och inte orkar lika mycket som hon gjort innan? Du säger att hon tigger mat, det kan bero på att äldre katter oftast behöver ett foder med ett högre energiinnehåll. "Tidiga tecken på att katten åldras är att den kan bli mindre aktiv, den kanske sover mer och är mindre lekfull än tidigare."
Riktigt söt är hon iallafall! 🙂
#1 Fast frågan är varför hon har börjat klösa mer där hon inte ska? Visserligen har hon aldrig direkt varit förtjust i klösmöbler men just hon har inte varit direkt på tapet :/
Hon får applaws torrfoder samt mjaus mjukmat.
Aktiv har hon alltid varit till och från och är ibland nu med. Alltid varit på hennes villkor.
Jag tror inte att hon är senil. Att hon sover mer(?) och söker mer kontakt och trygghet hos dig kan dock absolut vara ett ålderstecken.
När det gäller klösande och felkissande(?) tror jag att det beror på faktorer i hennes miljö eller tillvaro.
Är hon ensam katt, ensamt djur i hemmet?
När hon kissar (eller bajsar) fel, var och på vad gör hon det?
Hur ser lådsituationen ut? (antal lådor, typ av lådor, typ av sand, rensningsfrekvens)?
Vad finns det för tillåtna klösmöjligheter, var finns de och var och på vad klöser hon fast hon inte får?
Är hon utekatt? Hur ofta, hur länge och när är hon i så fall ute?
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Ok för läst om katter som blivit senila som ändrat lite beteende och så.
Nej hon är inte ensamkatt, vi har en hankatt som är 4½ år som hon har bott med i dessa 3 åren hon har bott hos oss. Vi har även hundar, marsvin och kaniner som hon är van vid.
Kissar är det bara som blivit fel, har blivit på tvätt som t.ex trillat ur tvättkorgen eller om en handduk råkar ligga på golvet. Är på mjuka material som ligger på golvet när det väl händer.
Har två lådor, i två olika rum, lättillgängliga. Har icas premiumsand, och den har de gillat sedan vi började med den, hade med toa-lätt innan men då valde de sanden före så kör bara på den. Rensar vid behov, alltså 1-2 gånger/dag försöker vi rensa.
De har ett klösträd, ett större påväg hem. Vi har haft andra varianter som de har ratat, bland annat sådan man hänger upp, men de har de inte brytt sig om. Hon har aldrig varit direkt för klöspelare/möbler någon gång sedan hon kom till oss, uppväxt 12 år utan sånt hos förra ägaren. Klösmöbeln står i vardagsrummet och de andra vi haft har stått/hängt lite överallt i huset där det har fungerat.
Hon klöser på soffan, nu har vi skynke över men då klöser hon lite på baksidan, hon har gett sig på tapeten bakom soffan samt på vissa lister.
Hon är utekatt, får gå ut när hon själv vill. När vi inte är hemma är hon i regel ute, om det inte är många minus eller massa snö. Hon vägrar gå ut när det är snö men nu har vi ingen snö, inte haft mer än 2-3 dagar denna vintern. Så omöjligt att säga hur ofta och hur länge hon är ute men varje dag är hon ute en stund i alla fall.
Hon jagar inte alls, jo vippor eller så, men aldrig sett henne fånga/jaga möss mm som våran andra katt gör.
#4 Visst kan katter bli lite senila på ålderns höst, men det visar sig i så fall genom konstigare beteenden än de din honkatt har.
Senila katter kan t.ex. glömma bort att äta och tvätta sig, ändra sin invanda dygnsrytm, börja jama högt och oroligt "utan anledning" mitt i natten, börja göra saker som inte verkar ha något syfte som t.ex. sitta och stirra in i ett hörn eller vanka rastlöst av och an i ett visst möster. När det gäller senila katter kan förvirringen förstås också leda till att de glömmer bort var de brukar kissa och bajsa någonstans, men i så fall har man nog märkt fler tecken på förvirring.
Misstänker man att katten är senil bör man dock alltid boka tid för en ordentlig senior-koll med blodprovstagningar eftersom många "senila" symtom även kan bero på behandlingsbara medicinska åkommor (t.ex. störd sköldkörtelfunktion som är relativt vanligt hos äldre katter).
Det ni behöver komma tillrätta med är felkissandet och felklösandet, även om varken det ena eller det andra verkar vara något alarmerande problem.
När hon har kissat fel har hon gjort det på mjuka och grävbara saker som legat på golvet (kanske t.o.m. i rätt rum?). Finns det ingen låda i det rummet bör ni ställa dit en. Har man en felkissande katt måste man utöka och förbättra lådsituationen. Eftersom hon inte vill vara ute så mycket på vintern och antagligen kommer att vara inne mer ju äldre hon blir kommer kraven på lådsituationen öka, så det är lika bra att utöka och förbättra den omgående.
Skaffa även ett ordentligt lock på tvättkorgen och var noga med att inte lämna kläder eller tvätt på golvet, så att hon inte får in vanan att välja egna toaletter.
När det gäller klösandet gäller det bara att hitta ett klösalternativ som passar hennes behov. Att vässa klorna är bra gymnastik och visar att hon fortfarande är mån om att hålla klorna i trim. Klor och päls kan annars vara saker man kan behöva hjälpa sin gamla katt med.
Det viktigaste med klösplatser är att det går att sträcka ut ordentligt och att klösmaterialet är stabilt. Vingliga små oåtkomliga klöspelare eller klösbrädor som hänger löst på väggen används väldigt sällan eftersom de inte är konstruerade på rätt sätt. Det ska vara rejäla klösytor som är höga, lättåtkomliga och stabila. En del katter vill hellre klösa på horisontella ytor som liggande klösmöbler eller en rejäl klösmatta.
Att de är rätt placerade ur kattens synvinkel är också jätteviktigt. Katter vill inte klösa varsomhelst eftersom klösandet även är ett sätt att doftmarkera sitt revir.
Sajtvärd Katter iFokus
#5 Ok ja jag har ingen erfarenhet av senila katter/djur så, man lär sig alltid något nytt 🙂
Ja brukar ske i samma rum som kattlådorna är. Kan dessutom bara ha lådor i dem två rummen men är just där det har skött 9/10 just kiss på fel ställe ibland, på mjuka material som handdukar eller kläder.
Finns lock på tvättkorgen 😉 Men lätt hänt att det trillat utanför eller trillat ner handduk från duschstången. Kan lätt bli lite tvätt ibland, då vi inte har torktumlare. Men försöker såklart att undvika att något sånt hamnar på golvet.
Vi kan dock inte ha klösmöbeln mer än i det rummet, bor inte så stort och kan inte möblera om så himla lätt/mycket.Men är i vardagsrummet hon främst klöser, där står soffan samt då varit på den tapeten med tyvärr. Denna är det jag beställt nu: https://www.vidaxl.se/klostrad-170-cm-beige-med-tassavtryck. Kommer nog imorgon eller efter helgen någon gång.
Så det står i det rum hon är mest på saker. I sovrummet är hon inte på någonting, i hallen är det lite på karmarna in till badrummet. Men i princip inget i hallen heller är hon på.
#6 Hoppas att klösmöbeln blir en succé!
En annan sak som är viktig att tänka på är vad ni gör när hon klöser på fel ställe. Ger ni henne uppmärksamhet då kan det ha blivit hennes sätt att se till att få just uppmärksamhet (om uppmärksamheten är negativ spelar ingen roll). Jag kom att tänka på detta eftersom hon klöser på tapeten i det rum där jag antar att ni ofta finns när ni är vakna…?
Sajtvärd Katter iFokus
#7 Får hoppas på det 🙂
I regel gör hon det när inte vi ser, vi hör henne eller ser det helt enkelt. Kan inte bara låta henne vara när hon gör det, då är ju risken att hon fortsätter mer, att hon tror att det är OK.
Nej vi är inte mycket i vardagsrummet. Är mer i sovrummet (dator och tv där) eller då köket eller utomhus.
#8 Ok. Att agera vid felklösande är dock något som kan göra det extra roligt och intressant för katten att klösa just där. Mitt råd är att försöka täcka för väggen med något så att hon inte kommer åt att klösa och när vanan brutits tapetsera om. En trasig tapet är oemotståndlig för de flesta katter.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Dock kan vi inte ignorera det heller, blir inte bra då heller 😕 Då kommer hon tro att det är OK och fortsätta istället.
Har soffan mot den väggen och den går inte att föra in längre än vad den redan är tyvärr men man kanske kan sätta upp en liten bit kartong eller liknande tillfälligt där bakom?
Hmm kostar ju en del att tapetsera om, samt att det var inte mer än kanske 3-4 år sedan vi tapetsera om, hyr nämligen också :/ Känner dock han vi hyr av men vi får ju stå för det själva eftersom katten gjort det 😕 Hittar inte den fina tapeten igen tror jag inte till vettigt pris. Hmm ja hoppas hon lägger av med dumheterna, hon har ju det hon behöver 😮
#10 Jag ver att det kryper i en när katten gör något man inte vill, men av erfarenhet kan jag säga att katter lär sig väldigt snabbt vad som får matte på fötter!! Bita på sladdar när matte är tråkig eller gräva på spegeln eller garderobsdörren mitt i natten så det dundrar i hela huset t.ex….
Det enda som funkar är att göra det omöjligt för katten att göra det man inte vill att den ska göra, genom att ta bort, gömma eller ställa för, tro mig!
Sajtvärd Katter iFokus
#11 Dock inte hjälpt på henne tidigare att ignorera. Utan hon har lärt sig genom att vi har "sagt ifrån" och berömt när hon gjort något bra, som t.ex att inte vara på bordet.
Inte alltid lätt att ta bort, gömma eller ställa för tyvärr, ibland omöjligt. Men bakom soffan ska jag sätta en pappskiva eller kartong eller något sådant, men soffan blir svårare. Eller vissa hörnor hmm får klura.
Har ni kollat upp henne hos en veterinär så att allt ser bra ut?
Ett bra tips är att sätta upp lite metallfolie där hon klöser, antingen med häftstift eller liknande. De flesta katter gillar inte att klösa på blanka ytor.