Svullen efter kastrering?
Jag kastrerade vår huskatt för lite mer än 4 veckor sen och veterinären sa då att det skulle vara lite svullet i ett par dagar för stt sedan börja lägga sig. Började hon få feber, såret vätska eller hon tappa aptit skulle vi komma tillbaka.. Nu 4 veckor senare så tycker jag ändå att det är svullet inte mycket men man känner det dock har hon god aptit och lever rövaren här hemma och är feberfri… Bör jag oroa mig eller ska jag rådfråga veterinär? Eftersom hennes allmäntillstånd är så bra har jag avvaktat veterinär
Är det varmt runt såret? Ser det rött och irriterat ut? Känner du någon lukt från såret? Om hon mår bra i övrigt och det inte ser allt för fult ut så skulle jag avvakta.
Nä hon känns som vanligt och jag har även varit dör och tryckt lite försiktigt och inget kommer ut och det luktar inte heller. Som sagt hon är som normalt bara de att hon har en liten bulle där snittet är, kanske blev ett fult ärr bara?
Det kan vara så att hon reagerade lite på stygnen och att det därför bildats lite mer ärrvävnad än vad som brukar bildas.
#2 när jag kastrerade en hona så sa veterinären att blir det svullet stort som ett ägg skulle jag kontakta dem, de blev de och de sög ut en hel del vätska. men detta var 10 efter kastreringen.
Det är normalt att det blir en bulle under såret som en reaktion på det inre stygnen, så jag skulle inte oroa mig.
Sajtvärd Katter iFokus
Ok tack för alla hjälpsamma svar. Väljer att avvakta och hoppas att Bullen går ner om ett par veckor