Bli kattuppfödare
Har länge haft en dröm att eventuellt bli uppfödare i framtiden, men är det dumt att bli det då det redan är en mättad marknad med katter? Några jag känner tycker inte jag ska bli uppfödare pga den anledningen, men om det verkligen är något man vill göra?
Freestyla dig rakt ut i ovissheten och släpp taget
Medarbetare på Sorg ifokus

Marknaden ser väldigt olika ut beroende på vilken ras du väljer att föda upp. Det viktigaste är väll att ha ett klart mål för sin uppfödning. Kvalitetsuppfödare får det alltid plats en till av, men "tycker kattungar är söta"-uppfödare finns det i överflöd. Viktigt att komma ihåg är att uppfödning är en hobby, du ska alltså göra det för att du tycker det är roligt och brinner för avelsarbetet, för du kommer inte att tjäna pengar på det.

vill tillägga att det finns ett alternativ för de av oss som vill vara med om den fantastiska resan som det är att föda upp en kull och det är att bli jourhem åt en dräktig katt. Då får du stöd och råd från katthemmet och hjälp att hitta bra hem åt ungarna.
Det är klart, Jag har inte hittat min ras än och jag har mycket kvar och lära mig och jag vill absolut inte föda upp katter för att de är söta, jag vill arbeta med det, det är första gången jag verkligen brinner för något.
#3 att vara uppfödare är inte riktigt något du kan jobba med som heltdisarbete, som bussiness-modell är uppfödning en katastrof… som #1 skrev det är en hobby som helt enkelt kostar mycket pengar och tar väldigt mycket tid, men uppfödning är ju hemskt intressant om man gillar genetik, folk som väljer att bli uppfödare gör det oftast för att dom brinner för en specifik ras och vill vara med i det stora arbetet av att utveckla den rasen.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
jag menade inte arbeta så, utan arbeta för den ras jag väljer i framtiden :) Jag kan inte mycket än, så jag förstår att det tar tid och det är mycket man ska tänka på, men jag kommer inte börja med någon uppfödning förrens jag har ekonomin och tiden att lägga på det.
Känner du så som du gör tycker jag verkligen att du ska satsa på det. Ett alternativ kan ju vara att börja med att ta en foderkatt. Då får du stöd av en mentor, uppfödaren, som hjälper dig. Mentor behöver alla ha i början, jag hade min i den uppfödare som jag köpte min avelshona från.
Sen finns det ju kurser som den lokala kattklubben och rasringarna ordnar. SVERAKS diplomeringskurs är också något man ska gå tycker jag. Men då måste man ha haft en kull. Gå på seminarier är bra. Brukar anordnas av rasringarna.
Jag föder upp ragdoll. Det har ju blivit en väldigt populär ras vilket gör att många vill föda upp ragdoll. Det är ju också en ganska enkel ras att ha med att göra. Man kanske tänker sig för lite extra innan man ger sig in i en ras som kräver mer. Men som #1 skriver; en kvalitetsuppfödare finns det alltid plats för.
Lycka till med dina planer. Jag tycker att det är det bästa val jag har gjort, ger verkligen den där guldkanten på livet. Både att vara med och följa kattungarna, planera inför kullen och så alla trevliga människor man får kontakt med :).
Liselotte, uppfödare av ragdoll
www.wendeltassens.se