Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1210 ggr
[allakatter]
0

Acana vs. Carnia?

Vilket av dessa foder är bäst enligt dig, Acana Grasslands eller Carnia Lynx?

ACANA GRASSLANDS
Benfritt lammkött, torkat lammkött, torkad lax, Russet potatis, torkad sill, torkat kycklingkött, sötpotatis, benfritt ankkött, laxolja, kycklingfett (med naturligt vitamin E innehåll), urbenad gös, torkad kycklinglever, alfalfa, hela ägg, pumpa, spenat, betblast, tomater, morötter, äpplen, ekologisk tång, tranbär, blåbär, enbär, svarta vinbär, cikoriarot, lakritsrot, angelikarot, fänkål, ringblommor, söt fänkål, pepparmynta blad, kamomill, lavendel, sommarkyndel, rosmarin, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

CARNIA LYNX
Fågelmjöl, hydrolyserat fågelprotein, färsk kyckling, fågelfett, potatisflingor, kycklingdigestiv, betor, torkade ägg, laxolja, bryggerijäst, cellulosa, vitaminer & mineraler.

IceJossan
1

Acana innehåller väl 65% kött och Carnia 80% om jag inte minns fel?

Silvestris
2

Rent spontant ser det ut på ingrediensförteckningen som att Carnia innehåller mer animaliska produkter än Acana vilket jag generellt ser som positivt. Acana innehåller sedan en massa örter och tjafs som jag generellt inte anser har i kattmat att göra.

[Lilyz]
2

Eftersom jag har en fiskallergiker så är det rätt självklart att Acana går bort men bortser man från det skulle jag ändå välja Carnia pga de få ingredienserna som dessutom ser bra ut enligt mig iaf. 🙂

[allakatter]
1

Många har tidigare nämnt att de inte skulle ge Carnia eftersom det hade väldigt höga värden av något som kunde ge urinsten eller var det var.

#1, Carnia tror jag innehöll 86% kött.

paka
1

Min kattunge äter Acana men Wild Prairie (65% kött). Han är kräsen och inte vill äta allt, speciellt om det luktar fisk.

Wild Prairie inehåller: Torkat kycklingkött, potatis, färsk kyckling utan ben, färsk amerikansk gös, torkad sik, ärtor, kycklingfett med naturligt vitamin E, alfalfa, kycklinglever, färsk sik, färska ägg, laxolja, sötpotatis, pumpa, spenat, betblast, tomater, morötter, äpplen, ekologiska havsväxter, tranbär, saskatoon, enbär, svarta vinbär, cikoriarot, lakritsrot, angelikarot, bockhornsklöver, ringblommor, söt fänkål, pepparmyntsblad, kamomillblommor, lavendel, sommarkyndel, rosmarin, Lactobacillus acidophilus, Enterococcus faecium.

Wony
0

#4 Jag har gett Carnia, och efter en period med Taste of the Wild så kommer vi gå över till Carnia igen. Jag har för mig att det ämnet du menar fanns i halter jämförbara med naturliga byten, så det är jag inte orolig för. Dessutom ger vi även blötmat och smakbitar av färskt kött, för att hålla vätskebalansen bra. 

Plus att sedan vi skaffade vattenfontän dricker katterna mycket mer! 👍

Silvestris
1

Det är magnesium det handlar om. Tidigare deklarerade Carnia att deras foder innehöll 0,14% magnesium vilket är rätt mycket högre än övre rekommenderad gräns (0,1%) just pga. att hög magnesiumhalt kan öka risken för struvitstensbildning.

Carnia har försvarat den höga halten med att kattens naturliga bytesdjur innehåller så mycket magnesium vilket förvisso är sant, men Carnia är ett torrfoder och man vet att vätskeintaget är en av de faktorer som påverkar kristallbildning och katter som äter torrfoder får nästan alltid i sig för lite vätska. Dessutom deklarerar inte Carnia vilket urin-pH fodret ger och urin-pH är ytterligare en viktig faktor.

Kattens naturliga mat må innehålla över 0,1% magnesium men den innehåller också över 60% vatten och ger en urin-pH om 5.5-6.4. Carnia innehåller inte över 60% vatten, hur det ligger till med urin-pH vet vi inte. Därför bör magensiumhalten generellt ses som en riskfaktor.

Wony
0

Carnia skriver ju dock på sin produktsida:

"Magnesiumhalten är inte ensamt avgörande för utvecklandet av struvitstenar, utan den står i relation till urinens surhetsgrad. Sur urin förhindrar utfällning av struvitstenar som har magnesium som stor beståndsdel. Genom att tillföra surgörande ämnen så kan detta balanseras och små kristaller löses i takt med att de bildas. En sådan funktion kan DL-Methionin ha, varför vi valt att tillsätta denna. "

Men som jag skrev innan, man kan ju faktiskt ge lite blötmat som komplement om man vill.

EvaSe
0

Mina gillar Carnia + att det är utan fisk som inte alla tål.

Jag brukar variera mellan Orijen (som innehåller fisk) och Carnia, mina kräsna katter vill inte ha samma foder hela tiden.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

Silvestris
0

Jo, jag vet vad de skriver. Att de tillsätter surgörande DL-metionin är bra, men de deklarerar fortfarande inte vad för urin-pH deras mat ger vilket är problematiskt. Tillsatsen i sig betyder inget mer än att maten ger surare urin-pH än innan, man vet fortfarande på vilket pH urinen landar.

Jag skulle personligen aldrig ge Carnia som huvudfoder just pga. tveksamheterna runt magnesiumhalten, urin-pH och vätskeintag. Som en del av en i övrigt vätskerik kost, inga problem.

Wony
0

Rent teoretiskt kan man ju testa själv? pH-stickor finns ju att köpa, och om man går tillväga som när man ska lämna in urinprov borde det ju gå att kontrollera. 

Annars kan man väl kontakta dem och ställa frågor?

Silvestris
0

Bättre upp, det finns tom. Kattsand med pH-indikator i om man vill kolla urin-pH.😉

Wony
0

#12 Har jag aldrig sett! Var finns det någonstans?

Nu äter ju mina inte enbart Carnia, men skulle det vara så att någon är nyfiken kan jag väl ställa upp som försökskanin med mina katter 😉

I och för sig är de ju utekatter så har ju svårt att styra över om de äter sorkar och annat dock. 😛

Wony
0

För övrigt, det står att magnesium i procent av torrsubstans är 0.08% på produktsidan jag länkade tidigare. Så vet inte om den är sänkt nu eller var du hittade siffran 0.14%?

Silvestris
0

Life Mate pH-Health heter sanden, googla så hittar du webbutiker som säljer den. Väldigt bra om man har en katt som hat haft problem med FUS som man behöver hålla lite extra koll på.

0,14% var den siffra de hade utlagt när fodret precis dök upp i Sverige.