Superstor tova!
Vad gör man åt en SUPERSTOR tova? Min ena honkatt har en jättestor på halsen som är helt emot huden, alltså så går det inte att klippa bort den. Den måste ha kommit på 1-2 dagar bara, men det måste göra ont som tusan 😕
Och jag menar verkligen Superstor!
Min hankatt ska kastreras imorgon, man kanske kan ta med henne till vet och be dom fixa det? Eller vad tror ni?
Är det en helt ny tova borde den gå att få bort utan rakning. Försök dra bort den genom att lirka och ta lite i taget med en kam. Om du klipper, så håll en kam mellan sax och hud.
Sajtvärd Katter iFokus
Försök klipp itu själva tovan så nära huden du kan, då brukar det gå enklare att reda upp den 🙂
Jag förstår inte hur det kan ha gått så fort! I Lördags borstade vi henne och då kände vi ingenting, vi upptäckte den idag och det är som om den setat där för alltid. Den är så pass ''inbakad'' så det ser ut som vävd bomull eller något liknande tjock tyg.. Svårt att förklara, men den är i det stadiet där den är helt omöjlig att kamma ut.
Vi har försökt komma emellan men vi kommer inte åt..
#3 Vad har ni för kam/borste? Felet med många kammar/borstar är att de har för korta piggar och bara duttar på ytan. För en långhårig katt behövs rejäla piggar (jag rekommenderar Mirakelkammen).
När katten kliar sig kan det uppstå filtade tovor i kragen av mestadels löst hår, så de brukar vara relativt lätta att dra bort även om de ser dramatiska ut.
Sajtvärd Katter iFokus
Om du inte kan klippa bort hela med en gång så klipp lite i taget.
Klipp igen den så brukar de lösas upp o lossna….
är det helt omöjligt så tror jag inte de ska vara några problem att veterinären hjälper dej imorn