Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1494 ggr
cattisa
7

Kastrering av ny hankatt

I morgon ska vi åka och titta på en hankatt på 6 månader som förhoppningsvis kommer att flytta hem till oss. Han är okastrerad. Jag vill kastrera honom så snart som möjligt. Hur länge ska man vänta med ingreppet efter att han kommit hem till oss? Han måste väl få bo till sig lite först? Det lär väl bli rätt stor omställning bara att flytta. Efter den första tiden kommer han att få vara både inne och ute (om han vill). 
Mvh Cattisa

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Fridaaaa
13

Ha inte honom ute förrän han är kastrerad. Är han ute kan han para okastrerade honkatter och så, så vänta att släppa ut tills han är kastrerad.

Hade nog inte väntat så länge med tanke på risk för ev skvättande mm

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

IceJossan
12

JAg som jobbar med infågning m.m. av hemlösa katter kan bara säga att det visserligen är ett stressmoment för katten att flytta och ytterligare ett med veterinärbesöket, men de brukar klara kastreringen alldeles utmärkt även om det bara är ett par dagar efter flytten. Och det är inte värt att riskera att han börjar revirmarkera i sitt nya hem bara för att man väntar en månad eller så innan man kastrerar honom.

Glöm inte att ID-märka honom i samma veva som kastreringen! Det är jätteviktigt! Dessutom kommer en lag som kräver ID-märkning av utegående katter.

Vaccinationer är också viktig. Kattsnuva kan bli kronisk och ställa till med mycket elände som i långa loppet har ihjäl katten långsamt. Inte som en vanlig snuva alltså. Vaccinet är inte 100%-igt, men det skyddar till viss del. Kattpesten kan finnas i miljön i upp till 2 år efter att en smittad katt skitit där, och man kan dra in det med skorna under denna tid. Kattpesten har mycket hög dödlighet, det ska nästan till ett under för att katten ska överleva den. Det vacinet är 100%-igt.

cattisa
7

Jag vill ju kastrera honom så snart som möjligt, men det känns lite elakt att först flytta honom till ett nytt hem och sedan ta honom till veterinären för kastrering strax efter. Då blir ju hans intryck av det nya hemmet att det är en plats där han har ont och mår illa. Räcker det att vänta en eller två veckor, eller tar det längre tid innan han har "bott till sig"?

Mvh CattisA

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

cattisa
11

Tack för bra svar!

Om jag har förstått rätt är han både vaccinerad och chipmärkt. Jag funderar dessutom på att märka honom med örontatuering när vi kastrerar honom. Om han skulle råka komma vilse är det lätt att se att han hör hemma någonstans.

Mvh Cattisa

LinaLj
10

#3 Katter tänker inte på det sättet. Bland tex hemlösa katter som ska få ett hem brukar man ta allt på samma gång. Man fångar in katten, åker till veterinären för kastration och idmärkning och sedan till nya hemmet. Då slipper katten bli stressad fler gånger.

Det är tyvärr så att en flytt kan utlösa strilande hos hankatter som är fertila då de kommer till en ny miljö och de vill markera sitt nya revir. Därför är det definitivt bäst att göra det så snart som möjligt efter en flytt.

IceJossan
10

Han kommer knappast förknippa sitt nya hem med smärta och elände, vare sig ni låter kastrera honom i samband med flytt, efter en vecka eller efter en månad. Det kan ta två dagar och det kan ta två månader innan han bott in sig ordentligt, men en kastrering av hankatt går så snabbt och de har sällan ont. Min pojk kastrerade jag när han var 5 månader gammal och han var groggy i några timmar men han överlevde, dagen efter var han som vanligt. Jag har låtit kastrera MÅNGA hankatter strax efter att de kom till nya hemmet, både 2 dagar och några veckor efter, och det har aldrig varit några som helst problem. Om du dessutom fastar honom 12 timmar innan kastreringen så har han ingen mat i magen och mår då heller inte lika illa som om han "måste" kräkas upp en massa amat som vänder sig i magen.

Jag skulle absolut inte våga vänta i två veckor om katten redan är halvåret gammal, och det tycker jag inte att du ska göra heller.

cattisa
7

Tack för alla svar. Tyvärr blev det inget kattköp den här gången. Säljaren ångrade sig och valde att behålla katten.

Mvh Cattisa

vinteralvan
1

Va synd. Hoppas att hon kastrerar honom då.