Nybörjarfrågor..
Jag hämtade hem en katthona i måndags och är första ägare. Så tänkte bara fråga lite som jag undrar :).
Hur märker man att katten vill ha en kompis?
Jag studerar på Högskola och är hemma rätt mycket. Är väl hemifrån max, allra max 6 timmar. Dock händer det sällan. Men är orolig över att hon ska bli ensam eller när jag har praktik eller så (har praktik ett antal veckor, minns inte hur många, på våren oftast då jag måste gå heltid).
Tanken var att jag skulle skaffa en kompis till henne när jag är färdigutbildad och flyttat. Eftersom att nu bor jag i en ganska liten studentlägenhet, 25 kvm med balkong. Har ett högt klösträd som min tjej uppskattar. Hon springer upp och ner och klättrar som en apa :P. Försökt ge henne möjligheter på höjden eftersom jag inte har världens största lägenhet. Klösträd, sovplats på en byrå, sovplats högst upp i bokhyllan och sånt. Och jag har studentekonomi vilket också är en faktor.
Hittills har jag bara vart borta 1-1,5 timme eftersom jag vart sjuk. När jag kommit hem, ligger hon högst upp i trädet. När jag kommer hem kikar hon på mig och sedan kommer ner för att hälsa. Hon verkar inte tagit någon skada av att jag vart borta. Men jag är rädd att hon ska börja skrika vid dörren eller ja bli ensam.
Ibland får hon lite lekryck och springer runt som en galning fram och tillbaka över golvet, sängen, soffan, klösträdet.. Varför gör hon så? Är det helt enkelt bara för att hon busar :P?
Hon fiser rätt illa och bajset luktar inte gott heller, beror det på foderbytet?
Hon sover många timmar på kvällen och sen vaknar och är leksugen när jag ska gå och lägga mig. Vilket innebär att jag hittills stannat uppe lite extra för att leka med henne. Finns det något man kan göra eller är det bara att låta henne ha sin dygnsrytm?
Lägger in en bild på lillan när vi leker ;)