Nybörjarfrågor..
Jag hämtade hem en katthona i måndags och är första ägare. Så tänkte bara fråga lite som jag undrar :).
Hur märker man att katten vill ha en kompis?
Jag studerar på Högskola och är hemma rätt mycket. Är väl hemifrån max, allra max 6 timmar. Dock händer det sällan. Men är orolig över att hon ska bli ensam eller när jag har praktik eller så (har praktik ett antal veckor, minns inte hur många, på våren oftast då jag måste gå heltid).
Tanken var att jag skulle skaffa en kompis till henne när jag är färdigutbildad och flyttat. Eftersom att nu bor jag i en ganska liten studentlägenhet, 25 kvm med balkong. Har ett högt klösträd som min tjej uppskattar. Hon springer upp och ner och klättrar som en apa :P. Försökt ge henne möjligheter på höjden eftersom jag inte har världens största lägenhet. Klösträd, sovplats på en byrå, sovplats högst upp i bokhyllan och sånt. Och jag har studentekonomi vilket också är en faktor.
Hittills har jag bara vart borta 1-1,5 timme eftersom jag vart sjuk. När jag kommit hem, ligger hon högst upp i trädet. När jag kommer hem kikar hon på mig och sedan kommer ner för att hälsa. Hon verkar inte tagit någon skada av att jag vart borta. Men jag är rädd att hon ska börja skrika vid dörren eller ja bli ensam.
Ibland får hon lite lekryck och springer runt som en galning fram och tillbaka över golvet, sängen, soffan, klösträdet.. Varför gör hon så? Är det helt enkelt bara för att hon busar :P?
Hon fiser rätt illa och bajset luktar inte gott heller, beror det på foderbytet?
Hon sover många timmar på kvällen och sen vaknar och är leksugen när jag ska gå och lägga mig. Vilket innebär att jag hittills stannat uppe lite extra för att leka med henne. Finns det något man kan göra eller är det bara att låta henne ha sin dygnsrytm?
Lägger in en bild på lillan när vi leker ;)
Jag kan säga att mina katter är väldiga trygga och glada ihop. Systern jamade hela dagen när sin bror var hos veterinären för kastrering och sedan följd honom runt hela lägenheten när han kom hem. De sover, lekar, dricker, putsar, äter, och busar tillsammans. Det är inte alltid så med alla katter och det kan vara en risk att kattungen du skaffar går inte ihop med din tjej (jag rekommenderar att skaffa en hane). Men, det är inte vanligt. Det skulle vara lättast att introducera en ny kattunge nu i så fall, medan hon är så ung. (Hur gammal är hon exakt?)
Eftersom du är hemma ofta skulle jag säga att hon skulle klara sig jättebra ändå. Men om du tänker ändå skaffa en till sedan, det är kanske helt okej att göra så nu! Det är dem första månader som är ganska dyra (kastrering, vaccinering, chippning, och sånt) men efter det här skulle jag säga att det är inte någon skillnad av att ha två katter istället för en. Blir lite extra mat, låda, sand och försäkring men det är inte så farligt. Om du väntar tills hon är kastrerad och läkt skulle det kanske vara helt okej att skaffa en till. Det är verkligen sant att katter trivs bäst med en vän.
Vilket foder matar du med och vilket bytt du ifrån? Hur långsamt gjorde du det?
#1 Jo risken finns ju. Jag trodde hon var en hane från början, men bad veterinären dubbelkolla kön och det vart en hona :). Hon är 15 veckor.
Skulle det vara svårare att introducera en kattunge/ungkatt när hon blivit äldre?
Är det mer jobb med två kattungar än två?
Jag visste tyvärr inte vilket foder de hade innan. Jag frågade för att kunna köpa samma men hon sa att de gav katterna olika foder, inget specifikt märke. Kan tilläga att detta förmodligen vart en hoppsankull och ingen uppfödare.
Tyckte inte alls det lät bra att ge olika foder speciellt inte till kattungar. Fick inte med något foder heller. Så jag köpte det fodret jag skulle ge. Ger henne nu Mjau blötmat i små portioner en gång per dag så hon få vänja sig lite och hon får även Mjau torrfoder. Hon gillar maten, äter och dricker bra.
Det är helt okej blötmat, den går jättebra att köra med. Mjau torrmat har ganska mycket kolhydrater/spannmål tyvärr. Jag skulle rekommendera att köra bara blötmaten (Mjau) eller köpa också en lite bättre kattfoder. Det är viktigt med katter eftersom de kan få så många hemska problem pga mat. Hundar är ganska lättare så.
Jag tycker att det är inte mer jobb här hemma. Jag har bara en låda just nu men ska köpa en till i månad. Det går så snabbt att städa lådorna, inga fara.
Lätt att mata. Jag ger halv blötmat och halv torrfoder.
När jag är trött från pluggande eller nåt annat då lekar kattungarna tillsammans och sedan gosar med mig.
Det ända som är lite mer jobbigt är början när de måste kastreras, chippas, och vaccinera eftersom det är ca 1200 kr per katt. Och jag måste tillbaka för sin andra grundvaccinering om 3-4 veckor, så det blir en extra 300-400 kr var. Men jag har planerat det bra tror jag. En katt den här månaden och sedan nästa månad ska min hona får alla sin. Det är också så att i januari finns det massor "kastreringpaket" eftersom de vill undvika massa kattungar i vårtiden. Det blir så att min hona ska kosta samma som min hane med sin operation (det brukar vara dyrare).
Lättast att introducera två kattungar. Går helt okej med en lite äldre hona och en kattunge. Det är svåraste att introducera två vuxna.
Jag lever också på en studentekonomi men lyckades ändå skaffa mig två birmor. 😃 (Hurra för sommarjobb!)
När jag hämtade min första kille var jag hemma helt i en vecka, men sedan var jag tvungen att även jobba och jag tyckte jag märkte på honom när jag kom hem att han inte trivdes. Eller, så tyckte jag väl jag såg tecken för att få en ursäkt att skaffa en gosboll till. 😇
Jag kan vara borta mycket längre utan att någon bryr sig och jag behöver inte bli väckt på nätterna eller busa konstant för att katten inte ska klättra på väggarna. Jag tycker det är helt underbart att ha två! Märker knappt av skillnaden i matpriserna längre utan det enda som märks är försäkringen. Jag har två Peewee-kattlådor så det märks inte där heller eftersom det går knappt åt pellets när de bajsar utan mest när de kissar.
Okej, då byter jag längre fram isåfall. Kan inte tänka mig att byta foder igen är så bra för hennes mage?
Har ju mest läst att det blir mindre jobb med två, det kanske stämmer? Tänkte mig inte två katter, Har tre hamstrar också. Dock är en gammal, en misstänker jag tyvärr har fatty eye och den tredje försöker jag hitta nytt hem till då vi inte riktigt går ihop..
Dock kanske det vore bättre…
Hur tidigt kan man kastrera en katt? Eller sterilisera kanske det blir för honor? Jag har läst 6 månader. Kan man kastrera redan vid 5 månader? Hon är 5 månader i slutet av Januari. Har tänkt att öronmärka henne i samband med kastrering :).
Okej jo två vuxna kan jag tänka mig blir svårt…
Ja du kan kastrera lite tidigt. Min hane är 5 månader och kastrerad nu men du behöver kanske ringa runt för att hitta en veterinär som gör det lite tidigare. Min ville inte göra det tidigare än 5 månader och det var helt okej.
#6 okej jag kan ju fråga när jag tar dit henne för andra delen av grundvaccinationen. Om man kan kalla det så :).
Har sökt på massa gamla trådar och det känns som om överlag är det bäst att ha två katter…
Det känns dock som ett stort steg att skaffa en till katt. Men får jätteångest av att lämna henne ensam, även om det är bara för några timmar. Det vore ju skönt att veta att hon inte är helt beroende av mitt sällskap. Plus att katter är ju underbara ;).
Hur introducerar man en kattunge till ett nytt hem med en katt?
Känner igen det du skriver! Skaffade också katt i augusti. och det går jätte bra! han får också lekryck på kvällen när jag ska lägga mig och i början kände jag mig tvungen att leka med honom då, men jag brukar istället leka längre med honom på eftermiddagarna och själv gå runt mycket i lägenheten typ städa och liknande för då brukar han vara med och då somnar vi samtidigt på kvällen.
min katt sover igenom största delarna av dagarna så han har aldrig haft problem att vara själv, är i skolan mellan 7-14 på dagarna och han brukar alltid komma jäspande när jag kommer hem. och när jag är hemma hela dagarna brukar han också sova till 14-15.
i början när han sov mycket på eftermiddagarna så brukade han väcka mig runt 5 på morgonen för han var utvilad men om jag leker med honom efter skolan så sover han lika länge som jag och så äter vi frukost på morgonen.
(oj var långt det blev)
#9 Jo kanske skulle börja försöka ställa om hennes dygnsrytm. Tror dock det blir svårt. Hon sover när hon vill sova, leker när hon vill leka och äter när hon vill äta ;).
Nu har jag adopterat en hittekatt som kompis till henne iallafall. Morr och fräs hittills, men tror de kommer komma överens tillslut. Selma är den som låter mest jag vad kan se. Zigge är för det mesta lugn. SÅ det blir nog bra med dem :). Känns bättre att hon har en vän :)