Vilka färger får avkomman?
Ska i ett korsningsschema para två katter med olika anlag och vette tusan hur jag bär mig åt. Är hemma på genetik i övrigt men inte hos katt. Väljer såklart min katt ;) och testpartnern blir en av katterna vi hade när jag var liten. Behöver beteckningar på föräldradjurens färger och mönster och ha ett trovärdigt exempel på utfall i "låtsaskullen". Pappan här skulle vara röd agouti (tigre) van och mamma brunspotted (med vitt? Vita tassar). Vet inte 100% att pappa är tigre men utgår ifrån det i den här uppgiften. Någon som känner sig manad att hjälpa mig att få insikt i kattens genetik? Vore otroligt tacksamt! :)
Mvh Ellenfyrkant
Skogkattslingan har bra tabeller för parningsutfall: http://www.skogkattslingan.com/fargutfall.php
Amber kan du dock räkna bort helt eftersom det är speciellt för skogisar. Om kattungarna kan bli blå/blåsköldpadd beror på om pappan och mamman bär på dilution eller inte. Om de kan bli omönstrade eller tabby beror på också på om båda föräldrarna bär på det.
Helt säkert är dock att hankattungarna blir svarta och honkattungarna svartsköldpaddsfärgade, tigré eller spotted, samt med eller utan vitt. Exakt vilken vitfläcksgrad det blir kan man inte säga (vad jag vet).
Sajtvärd Katter iFokus
Pappan, rödtigré van: d 01 23 (d betyder röd, 01 van och 23 tigré)
Mamman, brunspotted och vit: n 09 24 (n betyder svart (brun), 09 obestämd mängd vitt, 24 betyder spotted).
Sajtvärd Katter iFokus