Rå kött o ben!
Så jag lagade mat ikväll och tog bort benen från kycklinglåren som jag skulle fixa. De hade kött kvar på och medan jag fixade maten tänkte jag bara varför inte? Så senare efter vi åt, ropade jag på hunden i köket och hon gick efter benet som om hon har svältas hela sitt liv. Hon fick blod över hela sitt näsa. Hon bet benen rak i två!! Jag visste inte att hon hade så stark bet!
Katterna var tveksamma men pojken började slicka, sedan gnugga och hitta på hur man få köttet av benet. Flickan höll sig borta och tittade tills äntligen kom hon fram och började gå genom samma process. De delade en liten ben men åt bara köttet.
Min hund däremot åt lite ben och kött från två små ben. Men jag tyckte det var nästan för mycket.
Nu hoppas jag att de är okej och inga får mage problem eller diarré.
Men jag kan säga att det var inte så farligt som jag trodde! Ganska kul att titta på! Om de blir inte sjuka kommer jag ge det till dem igen. :)
Ben är superbra för tandhälsan både för hund och katt! Var försiktig bara så du inte ger för små ben till hunden då den annars kan sätta dessa i halsen. Benen ska också självklart vara råa, annars kör på! För mycket ben kan ge hård och vit/smulig avföring.
Gå min på barf i fokus så kommer du att kunna lära dig massor om bra mat för djuren i hemmet. Vad jaghar förstått så är råa kycklingben jättebra för katterna!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Några gånger i veckan ger jag min ena katt något rått på kvällen, det kan vara grishjärta, köttfärs, kycklingvinge, kycklinghjärta eller liknande. Han älskar det! Och veterinären säger att han har perfekt fina tänder så jag tror verklgien att gnaga på ben ger bra resultat👍
Jagköper hem färska, omörade köttgrejer och ger. Vi köper hem särskilt "katt-kött" då mannen inte äter kyckling eller inälvor och jag är vegetarian, jag portionerar upp det och fryser in det i enportionspåsar.
Tack för tipsen alla!
Mina katterna blev inte sjuka och verkar må bra idag. Hade bra aptit för frukosten.
Hunden blev sjuk kl 1.30 så jag gick med henne i 30 minut för att vara säker att hon var färdig. Hon var bra och vaknade mig och satt vid dörren, så jag är glad att jag har en så duktig hund. Tror att om jag hade inte vaknat skulle hon haft exploderat. Men det var inte direkt diarré heller. Hon kräktes också i sin säng. Så jag kommer gå över till barf och fråga efter lite råd. Det var kanske så att jag gav henne för mycket.
Katterna ville inte gnaga på benen, kanske jag kan skaffa en kycklingvinge nästa gång för de att dela, så de behöver gnaga mer. De får in sina vuxen tänder just nu så de vill verkligen ha nåt att gnaga på.
Ett tips bara. Ge inte hundar kycklingben eller andra mindre ben. Otroligt lätt för dom att svälja dessa och det kan lätt skapa problem :( Testa att ge ett märgben eller liknande, det älskar min hund :)
Jag önskar att jag inte gjorde det här. Nu har min hund kräkts tre gånger idag och hade diarré igen i morse. Jag gav henne bara lite också. Verkligen inte bra.
#5 Problemet med märgben är att det är väldigt hårt och kan ge tandfrakturer. Så jag hade inte gett märgben!!!
#5 Jag skulle inte rekommendera märgben då densiteten i dessa ben är för hård och lätt kan förstöra tänderna om man har en hund som försöker krossa de benen. Ge ben som inte går att svälja hela och se till att hunden krossar dem ordenligt. Man kan t.ex hjälpa till och hålla i benet till en början.
#6 Hur stor är hunden, hur mycket och vad exakt gav du? Vad kräks den upp och hur ser avföringen ut? Är det löst eller så att hunden inte klarar av att vänta tills ni går ut?
/Anneli
Jag har en hund som gillar köttet i mitten av märgbenet, men ska sluta med det direkt :)
Hunden är ca 5 kilo och hon fick äta lite från två små ben (inte allt på benen, utan bara lite). Hon kräks upp gul och slimy. Kan knappt vänta att gå utomhus. Har gått en gång i lagenheten nu när tvätten hämtades
Ska aldrig göra det här igen.
Hon är sjuk men dricker. Vägrar äta. Ligger i sin ny tvättad säng.
Jag känner mig så dum att jag gjorde detta. Jag försökte följa rådet här på forumet men jag borde inte ha lät mig själv bli övertygat. Jag var ju emot det här.
Jag ska ha koll på henne och försöka få henne att dricka ofta och ta det lugnt.
Så olyckligt att det blivit så här. Men så är det ju, alla reagerar olika på olika mat.
Har du talat med någon veterinär? Är du säker på att hunden inte svalt ben som fastnat eller stör på något annat vis??
Se bara till att hon får i sig tillräckligt med vätska, och inte ge någon mat, på tjugofyra timmar. Du kan göra vätskeersättning, men givetvis, måste du kontakta vet, om hon blir sämre.
Hon har inte fått mat idag. Jag tänker ge henne bara blötmat i några dagar för att ge henne lite mer vätska. Hon dricker men verkar må ganska dåligt. Om det försätter ska jag kontakta veterinären men jag tror att det kommer gå över snart. Hon har slutat kräkas också. Tack för tips alla. Jag är bara så ledsen och känner mig så skyldig.
Hunden mår mycket bättre idag. Hon har mer energi och viftar på svansen.
Hon åt upp ca 60g blötmat (ska ta det långsamt) och hade inga fara på en kort promenad och kunde gå snabbare än igår.
Verkar som hon är på väg tillbaka. Jag var så rädd för henne!
Katterna fortsätter att må bra också.
#13 Jag tycker inte att du ska känna dig skyldig! Du provade något som du trodde skulle vara bättre för dina djur, något som du blivit rekommenderad av folk som har djur som detta fungerat för. Det är desutom något som är ganska välbeprövat, ingen huskur enligt min åsikt och du gjorde så som man rekommenderar; prova försiktigt med att ge något litet.
Nu är det olyckligtvis så att detta inte fungerat för din hund, tråkigt, men det finns fortfarande andra vägar och sätt om du vill ge din hund annat än torrfoder; färdiga färskfoder,blötfoder,hundgodis (torkad lever m.m)
Vovven är ju bättre så han/hon kommer säkert att repa sig!
Det är en rätt stor omställning från torrfoder till rå mat. Alla hundar tål rå mat men man måste börja med små, små portioner för vissa. Hon fick nog helt enkelt bara för mycket av något som hennes mage inte är van vid. Absolut inte ditt fel! Första gången jag gav mina varsin rå kycklingvinge hade de diarré i 1½ vecka! Nu äter dem allt utan problem 🙂 (Jag ger bara BARF)
Hundar som katter är köttätare. Och att du gav din hund regelrätt kött var egentligen helt rätt så det är inget du ska ha dåligt samvete för. Som en av föregående talare skrev, det är en stor omställning för djur när de går från torrfoder till rå mat. Bakteriefloran ditt djur har byggt upp i magen från all torrfoder säger ifrån när något nytt kommer i magen på den, inget ovanligt alls. Man kan jämföra det med oss människor. Så börja smått så ska du se att längre framöver är det inga problem för dina djur att äta kött. Vad man än gör ska man ALDRIG enbart ge djuren torrfoder. Det är INTE naturligt för djuren att enbart äta sånt. Blötmat är också något som inte är väldigt bra i längre utsträckning då det innehåller 70% vatten. Nästan all foder som är till våra djur idag innehåller så mycket utfyllnad och spannmål att det kan jämföras med ifall vi människor enbart skulle äta snabbmakaroner. Det är en av faktorerna till att så många djur idag måste avlivas pga njursvikt. Så i min mening tycker jag absolut du ska fortsätta ge dina djur kött i mindre mängder till deras magar är "vana" vid den nya födan. :) Lycka till!
Jag orkar inte skriva en riktigt svar just nu (varit upp typ hela kväll i två natt i rad) men jag vill skriva här att jag är tacksam för allt ni skriver. Det hjälper verkligen. Hunden har bara försätt att må bättre idag och har ätit sin blötmat. Jag ska försöka blanda in hennes torrmat imorgon (Applaws, som har högt kött och ingen spannmål i, det har hon varit på i en månad nu och hon hade just börjat gå upp i vikt-- hon är lite under). Hon är bara så kräsen och vill inget annat än kattmaten. Suck!