Vill vara där hon inte får
Det finns några få ställen i min lägenhet som jag inte vill att Ellen ska vara på. Ett ställe är spisen, ett annat köksbordet. Hon vill gärna vara på båda. Hur ska jag göra för att lära henne att hon inte får vara där? När jag letar efter tips på internet hittar jag bara att man ska ignorera oönskat beteende, men jag tycker inte det är ett bra tips i den här situationen.
Går det att komma upp dit så kan du inte hindra henne från att vara där annat än när du har henne under uppsikt. Det är ingen idé att fya och ha sig, lyft bara ner henne eller blockera vägen när du ser att hon tänker ta sig dit.
Det är också viktigt att du är införstådd med att det är ett naturligt behov för katter att ta sig upp från golvnivå och att de gärna vill befinna sig en bit upp både för att undersöka, spana och för att sova. Se därför till att katten har MÅNGA andra ställen att ta sig upp på som är tillåtna och anpassade efter detta behov.
Sajtvärd Katter iFokus
Hon har andra ställen, både högt och lågt, som hon får vara på. Jag tror att hon kanske blir extra nyfiken på de förbjudna ställena, typ "där måste det finnas något kul att upptäcka!".
Men jag blir extra bekymrad när det gäller spisen. Jag är rädd att hon ska hoppa upp när jag precis tagit bort en kastrull och bränna tassarna. Eftersom hon hoppar från golvet märker hon ju inte om det är varmt eller inte förrän hon landar.
Eftersom det inte går att garantera att katten inte är på bord eller spis (även om du inte vill det) måste du kattsäkra dessa genom att aldrig lämna en varm platta utan kastrull på, aldrig lämna vassa, giftiga, ömtåliga eller ätbara saker framme på diskbänken samt torka av köksbordet innan du lägger mat där.
Sajtvärd Katter iFokus
#2 Ha alltid en extra kastrull med kallt vatten stående på plattan när den inte används och ställ dit den så fort du tar bort en varm kastrull. Lämna heller aldrig spisen obevakad när du använder den, eller stäng in katten i ett annat rum om du inte känner att du har situationen under kontroll.
Sajtvärd Katter iFokus
När du lagar mat kan det vara ett tips att sätta på spisfläkten på full sprutt och ha den på. Mina katter tycker att den är jätteläskig.
Sajtvärd Katter iFokus
Ett tips är att lägga aluminiumfolie på spisen, vilket katter inte gillar. Sedan får man nog inse att bord som är nära fönster är ngt som de kommer att hoppa upp på.
Men går det inte att uppfostra katter?
#7 nej inte som exempelvis hundar. Du kan exempelvis med aluminiumfolie när spisen är avstängd, lära katten att där är det obehagligt att hoppa upp… Jag har lärt min katt att inte leka med händer, men de flesta regler gäller bara så länge katten ser dig..de är ögontjänare och gör det som gynnar dem, det som gör livet intressant.
#7 nja, de gör lite som de vill de små liven :)
Du kan lära en katt att sitta, möjligtvis att inte hoppa upp på bordet när du är hemma, men är du borta så struntar nog katten totalt i vad du tycker att den får eller inte får göra :)
#7 Det är en instinkt för dem att ta sig upp och utforska och undersöka varje liten millimeter av sitt revir och det går inte att uppfostra bort sådana naturliga och medfödda beteenden och behov. Katter klättrar, hoppar och ligger på högt belägna platser och övervarkar sitt revir. Djur som går att uppfostra (hundar t.ex.) har inte alls sådana behov och har också en helt annan medfödd vilja att vara sin flockledare till lags.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Finns det något jag kan göra för att stimulera det behovet mer? Jag märker tydligt att hon är nyfiken, hon älskar att smita in i garderoberna om de är öppna till exempel. De ställen hon får vara på (vilket är nästan hela lägenheten) har hon redan utforskat så de är ju så klart inte lika spännande längre. Jag vill ju att hon ska få utforskarbehovet tillgodosett, men jag vet inte riktigt hur?
#11 Hm jag funderar på om du kan gömma torrkulor lite här och var. Kanske skapa lite spännande nya rum genom några nya kartonger, kanske ngn filt över en stol… Det är viktigt med ett tryggt hem, men ibland kan man behöva göra små förändringar för att ge lite stimulans.
Jag trodde att jag hade lärt Teddy att inte vara på köksbänken. Tills den morgonen jag upptäckte att min vattenkokare var hårig 😃. Det enda han hade lärt sig var att inte vara på köksbänken när jag var i närheten. Katter är de ultimata ögontjänarna och lever efter "det matte inte vet har hon inte ont av" 😉

Glöm det där med att uppfostra katter.. det är snarare tvärt om de som uppfostrar husse och matte!
Och som redan sagts, de lär sig på sin höjd att inte vara på vissa ställen när någon ser dem.
Katter är förvisso domesticerade, men man slår inte knut på deras instinkter.. vilka är att sitta/ligga högt, nyfikenhet, och att gå sin egen väg.
Du är alfa.. och de vet/lär sig vad du har för nycker, vad som är förbjudet när du är med, men när du inte är närvarande gör de som de vill.. och du kan inte göra något åt det.. katter har en väldigt egen vilja.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
"Skäll" på henne, mina katter får inte vara på diskbänken/spisen av hygien skäl och pga riskerna. Vart ganska lätt att lära dem det, när jag sett dem där har jag gått fram och "rytit" till "Vad gör du där? FY!" och föst ner dem bestämt, och dem är inte där längre, kan t.o.m lämna mat på diskbänken och dem ger f*n i det ^^,
Min syrras katt (när jag bodde hemma) var svårare att träna då han attackerade burarna där jag hade gnagarna och verkligen skrämde dem och gick inte att stänga dörrar då han kunde öppna dörrar, där använde jag faktiskt en vattenspruta för det var sånt allvarligt problem och det funkar inte med honom och gnagarna i samma hus, efter några sprut fattade han och slutade, så sånt kan man ju köra men det är ju verkligen inte den snällaste metoden men hellre det några gånger än en katt som bränner sig på spisen :)
#12 Jag slängde en filt över en stol när jag gick upp imorse, det blev verkligen en hit!
Jag håller inte med de som säger att katter att katter inte går att uppfostra. De förstår nog var de får och inte få vara om man är konsekvent med detta, men min ena katt är lite som en tonåring och försöker testa gränser ibland. Och det är ok, hon är ju katt.
Jag kör med positiva belöningsmetoder när de gör något bra för att uppmuntra just det beteendet, som tillexempel när de klöser på klösbrädan. Om min ena katt vill ha min uppmärksamthet så springer hon gärna till klösbrädan för att visa att hon är duktig typ. Är hon på bordet (vilket mycket sällan sker) så räcker det oftast med en blick från mig så hoppar hon ner snabbt, när hon var liten var jag noga med att alltid lyfta ner henne snabbt från bordet om jag såg henne där. Men såklart, vad vet jag vart de håller hus om jag sover eller inte är hemma…
Små saker som jag gör för att katten ska kunna få lite "spännande saker att utforska" är att jag till exempel bygger en liten koja av sängöverkastet och stora kuddar på kvällaran. Olika kojor varje kväll och det är jättespännande verkar det som. En liten katt-tunnel har hon också, som är framme i ett par veckor eller så och sedan plockar jag bort den i några veckor. Det är som an ny leksak för henne varje gång jag tar fram den! Papperskassar och kartonger funkar också bra. Jag har nog aldrig hört talas om en katt som INTE tycker om kartonger!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Min ena katt vet mycket väl vart hon inte får vara men nog sjutton är hon där när jag eller sambon inte är i rummet. Kommer vi in i rummet slinker hon fort ner på golvet och ser oskyldig ut. Ögontjänare i sitt esse.
Här har vi inte ens ögontjänare; Pojken bryr sig inte det minsta om var han får och inte får vara🥵