Bilanx
Är bilnax kattfoder som man köper i matbutikerna bra?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Det beror väl på vad man jämnför med.Inget jag skulle ge till mina katter som enda foder.
Stolt ägare till tre La permer

Vad jag förstår så ligger det mitt i mellan i kvalité. Bättre än friskies men sämre än tex eukanuba. Jag köper det när jag inte få tag på Orijen och mina katter verkar må bra av det, bitarna har också bra storlek för små kräkisar. Jag ger det heller inte som enda foder utan ger alltid dem mycket rått kött….
#2 okej min katt älskar det. Gav friskies ett tag men det är ju inte så bra foder så har övergått till detta istället.
#1 han får det och mjukmat ibland, han är lagom i hullet och mår superbra :)
Bilanx har väl om jag inte missminner mig (rätta mig om jag minns fel) ett litet högre kalorivärde än de flesta foder, så man ska nog vara försiktig att inte ge för mycket så kisse lägger på sig för mycket
#4 han får inte så mycket, då han är mycket ute och jagar med :)
#5 Bilanx skiljer väldigt mycket innehållsmässigt beroende på vilken sort man köper. Vilken sort köper du? Vissa sorter är skräp och vissa sorter är okej.
#6 olika sorter? Har bara hittat en fast olika smakar? Har inte påsen kvar, men det är köpt på eko i fjälkinge :)
#6 olika sorter? Har bara hittat en fast olika smakar? Har inte påsen kvar, men det är köpt på eko i fjälkinge :)
#8 Ja, alltså det finns olika smaker (kyckling, lax), sedan finns det kitten, sensitive, senior, indoor och sterilized. Det skiljer rätt mycket i innehåll. Den enda jag kan tänka mig att ge till min katt är "indoor", för att de andra innehåller mestadels majs. Eftersom du har en utekatt så antar jag att du inte har köpt "indoor" och då skulle jag hellre ge Mjaus torrfoder till katten. Billigare och bättre.
#9 jaha du menar så :) Nej jag gerinte indoor :) Gör sensitive tror jag det blir,för ger ju inte kattunge,och senior ärväl gamlakatter?
Jag ger mjaumjukmatsom extra ibland :)
Skulle se alla bistå Bilanx. Det stämmer inte. Allt för hårt Torrfoder.
Min kisse fick det för att jag tyckte priset var högt samt alla ISO och mm fanns på Innehållets sida.
Ojj vad bra.
Men efter att ha fått sig allt i RC´s väg, vart han sämre.
Inte för att han bara fick sig Bilanx torrfoder, utan att det vart blandat här hemma. En skål med sitt RC plus som vanligt plus en annan Skål med Bilanx.
Kroppen har sviktat, och fäller mer hår än tidigare.
Detta hände när jag just gav denna extra skål.
Ni som skulle säga det är för torr mat, spannmål bla bla.
Och det skulle vara anledning. Jag tror inte på er.
Man ger Katten det den gillar. Skiter den i Blötmat, så.
Då skall du Aldrig tvinga den i det heller.
Jag tycker RC's torrfoder står för den blötheten .
Jag lever hellre på skorpor än tomatsås
#11 Torrfoder sväller i magen, därför är det viktigt att katten dricker ordentligt om det bara är torrfoder på menyn.
Jag skulle nog vilja säga att en lite mer "korrekt" (hur det nu skulle kunna bli det) jämförelse av blötmat för människor skulle vara ravioli vs skorpor. Blötmaten man köper har utöver sås/gelé också bitar av torrfoder eller annat kött i sig. Innehållet i blötmaten skiljer sig också markant från vad de bakade torrfoderkulorna.
---
Jag personligen tror på lite variation, här hemma ges Canagan torrfoder och till kvällen en blötmatsportion. 🙂