Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2780 ggr
MichelleLindh
3

Haha, vad gör hon??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En grej jag undrat över länge är att min ena katt Naomi gör något som JAG tycker är konstigt. 

När jag ska gå och kissa till exempel så följer hon efter mig och går på kattlådan själv också. Speciellt på morgonen och om jag varit borta några timmar och kommer hem och går till badrummet så springer hon efter mig och ''flyger'' in i kattlådan ungefär som om hon hållt sig medans jag varit borta? 

Hon går på lådan när jag är hemma och inte är i badrummet också men typ 80% av gångerna så går hon på lådan när jag går till toan.. Någon som haft liknande? Hon började göra så för några månader sen, inte i början när jag hade henne. 
Köpte henne förra året i november.

/ Michelle 

jnielsen
4

Min Nina gör samma sak på morgonen, hon ska kissa när jag kissar. Så gör hon aldrig med min sambo.

MichelleLindh
0

Jag bor själv så vet inte om hon skulle göra så med någon annan men jag har tänkt på det flera gr varför hon vill göra det samtidigt.. 🙂

/ Michelle 

Maria
3

Jag har haft flera katter men endast Moritz (nu 11 år) älskar att gå på lådan samtidigt som jag själv sitter på toa. Han har alltid gjort så.

Det är bara med mig och inte med min man. Knepigt.

/Maria

MichelleLindh
0

Hihi, vad roligt att fler har så!  Har inte sett så många trådar om det så var tvungen att göra en. ^^

/ Michelle 

jnielsen
3

Jag har tänkt att hon kanske kommer på att "shit, jag måste ju kissa" när man går in i badrummet. Nina är dessutom mest trygg med mig och jag tror att det är därför som hon inte går med min sambo. Jag får heller inte röra mig på toaletten, tex resa mig eller dylikt eller titta på henne när hon ska gå..

OberonsMatte
3

En förklaring är att katten är sällskaplig och vill vara där du är, särskilt om du precis har kommit hem.

En annan förklaring är att katten avskyr stängda dörrar och absolut måste vara därinne när dörren stängs. När jag går på toa dröjer det bara några sekunder innan Oberon och Ruben i tur och ordning MÅSTE gå på toa de också (eller åtminstone komma in i badrummet). Som tur är når jag dörren när jag sitter på toastolen…

Den tredje möjliga förklaringen (om man har fler än en katt) är att katten vill ha beskydd när den går på toa för att den känner sig hotad eller mobbad av den andra katten. Finns det spänningar mellan katterna är det vanligt att toabesöken upplevs som särskilt otrygga och osäkra.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
1

#6 Då hoppas man att det är för sällskaps skull, då de andra sakerna kan innebära en stress för ens katt..?

Tack och lov i mitt fall iaf så vet jag att katterna har en bra relation, och jag tror faktiskt att Nina blir kissnödig, hon vaknar oftast efter nattsömnen när jag stiger upp, och följer med in då…😃

OberonsMatte
3

#7 Ja, i de flesta fall är det säkert bara för sällskaps skull och att de kommer på att de kan kissa lite när de väl är därinne. Oberon och Ruben (som vill komma in mest för att dörren är stängd) brukar antingen gå på lådan direkt eller stå och titta ner i lådan som om de "känner efter" om de behöver kissa eller inte.

Sajtvärd Katter iFokus

jnielsen
0

#8 "hmm, hur akut är det? Kan jag hålla mig en liten stund till?"😂

OberonsMatte
0

#9 Ja, precis!😂

Sajtvärd Katter iFokus

MichelleLindh
0

Jag tror isåfall det är sällskap :) mina katter trivs med varandra fast det händer att dom hamnar i bråk eller våldsam lek, vet att Geisha kan bita naomi ibland så att hon skriker till men det händer sällan :)

/ Michelle 

Jessicahagstrom94
0

Vi har en katt som gärna följer med in på toa när mamma går in, tror det beror mest på det sista alternativet som #6 nämner.

Maria
0

Fast hos oss har vi kattlucka i toadörren så katterna är vana vid att dörren alltid är stängd.

Dessutom så kan den ene katten även vara med inne på toan men det är bara Moritz som måste på lådan här hos oss så den teorin faller här hemma🙂

/Maria

OberonsMatte
1

#13 Smart med kattlucka i toadörren! Då slipper man besväret med att öppna när man själv är därinne, eller oroa sig för att gäster lämnar dörren stängd efter sig.

Det kan som sagt finnas olika orsaker till att katter vill följa med eller komma in när man själv är på toa.

Sajtvärd Katter iFokus

Allumania
1

Har ni katter som måste sitta i famnen när ni e på toa? :P min Ru skulle ALLTID sitta i min famn :D

Maria
4

#14 Ja det är jättebra med kattlucka i toadörren faktiskt. Jag blev så trött på att alltid kolla att dörren inte var stängd.

/Maria

pv60
1

#15 Alltid en av fyra katter i knät på toa. Stört omöjligt att få vara ifred. Lustigt ställe att gosa på, tycker jag. Helt naturligt för dem!

botakt
1

Brukar få med min birma eller nån av morsans birmor med in på toa. Då ska dom öppna lådor,skåp, ramla ner i tvättkorgen, hämta toaborsten ( spyr), och busa massor. Vi har kattlådorna i tvättstugan och det är jämt öppet dit. :)

OberonsMatte
2

#15 Nä, jag behöver inte ha någon katt i famnen, men min birma Ruben vill stå på handfatskanten (som är framför toalettstolen) och så vill han pussas och gnugga nos mot mitt ansikte, så ibland måste jag sitta och sträcka fram ansiktet med jämna mellanrum eftersom det inte går att ignorera en gosnödig birma som stirrar på en och gnyr bedjande… Han blir aldrig så gosig annars som när jag är på toaletten!😃

Sajtvärd Katter iFokus

MichelleLindh
1

Naomi brukar också stå på handfatet och försöker ''stånga'' mig i ansiktet! eller så ställer hon sig på spola knappen på toan…

/ Michelle 

MichelleLindh
0

En till grej Naomi börjat göra den senaste månaden är att hon ligger i badrummet alldeles vid tröskeln fast fortfarande inne i badrummet(förstår ni, förklarar inte helt normalt) och tittar ner i golvet eller tröskeln och så kan hon ligga/sitta (hon ligger oftast i ''hön'' position) i flera timmar. Oftast mindre men nån gång varje dag ett tag så ligger hon där. Och kattlådan är kanske mindre än en halvmeter ifrån. Vet inte om det räknas som något annorlunda men hon har aldrig gjort det förut och tycker det är konstigt ställe att alltid gå och lägga sig på

/ Michelle 

OberonsMatte
1

#21 När katten ligger upprätt och stirrar på en tröskel eller golvlist tror jag att de hör små insekter (silverfiskar, pälsängrar eller spindlar) som gömmer sig därinne!

Sajtvärd Katter iFokus

MichelleLindh
0

åh nej :s Jag har en alldeles nybyggd lägenhet som ingen bott i innan mig kan det ändå finnas silverfiskar då!?

/ Michelle