Katt förgiftad?
Hej!
I fredags vaccinerade jag min kattunge på 12 veckor med den sista grundvaccinationssprutan. Igår kräktes han fyra gånger och har förlorat aptiten, alltså äter ingenting. Han har tidigare varit världens matvrak.
Men sen så har min andra kattunge på 19 veckor också börjat kräkas och vill inte äta mat. Så jag tror inte att kräkningarna har något med vaccinationen att göra längre.
Jag misstänker att de tuggat i sig någon växt. Har sökt runt lite och kollade upp växterna vi har hemma. Prickblad och rosenkalla var det enda jag hittade som var något giftiga. Hade också en blombukett på bordet som de tuggat på men hittade inte någon av växterna alls när jag googlade runt.
De är ju fortfarande pigga och leker och så. Den minsta kattungen är något litet segare, men det kan ju ha med sprutan att göra?
Snart har det gått 24 timmar utan att de ätit. De har inte kräkts så värst mycket och verkar inte ha smärtor och som sagt leker de och är pigga emellanåt. Men tänkte ändå ringa och rådfråga nån veterinär.
Vet dock inte vilken veterinär jag ska ringa och rådfråga. Vet ni någon i Stockholm som man kan ringa på söndagar? Andra tips?
Du kan alltid ringa till Agrias veterinär. Det brukar kosta kring 60:-
Annars brukar man kunna ringa till de större djursjukhusen och fråga om man behöver komma in med katten eller hur man ska ta hand om den hemma.
Dricker katterna? Kissar de ordentligt? Annars behöver de sannolikt hjälp att bli uppvätskade.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med symtomen. Men har en god vän som anlitar Roslagstull för att hon tycker de är bra. (Använder inte de själv för att jag bor på andra sidan Sverige)
man kan ju ringa strömsholms djursjukhus och rådfråga :)
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Tack för svar alla!
De dricker inget självmant men jag har precis gett dem vatten och lite kattmjölk via spruta i munnen. Det gick jättebra och jag kommer fortsätta ge dem vätska så. Ska jag fortsätta ge dem lite kattmjölk också eller ska jag bara hålla mig till vatten?
Märkte direkt på lillkissen att han blev lite piggare. Så jag hoppas detta försvinner så fort som möjligt!
Kattmjölk/laktosfri grädde kan du ge, det tar de inte skada av.
Jag måste ändå rekommendera dig att omgående ta kontakt med veterinär. Om dina katter inte dricker självmant, och inte har gjort det på 24 timmar, så är det väldigt allvarligt. Speciellt eftersom det handlar om kattungar som är särskilt känsliga för uttorkning. Katter - och inte minst kattungar - som är uttorkade (d v s som har för lite vätska i kroppen) kan mycket snabbt försämras, och det finns då en risk att de inte överlever.
Sprutmatning kräver dels att man har bra teknik när man matar katterna. Sprutspetsen måste t ex riktas in mot kattens kind och vätskan ges långsamt. Men även om man lyckas bra med detta så är det svårt att få i katten tillräckligt med vätska genom sprutmatning i munnen. En katt behöver få i sig 0,3-0,5 dl vätska per kilo kroppsvikt och dygn. Det innebär att en katt på 4 kilo behöver få i sig närmare 2 dl vätska (i dryck och blötfoder) per dygn. Och så mycket kan det vara svårt att få i katten vid sprutmatning i munnen! En katt som är uttorkad (eller som kräks och har diarré) kan behöva få i sig ännu mer vätska! Här gäller det alltså att du räknar på dina kattungars vikt och ser till att de verkligen får i sig tillräckligt!
Vad kan då veterinären göra? Veterinären kan göra en bedömning av kattens allmäntillstånd och kattens grad av uttorkning. Veterinären kan också försöka ta reda på vad som har gjort katten sjuk. Veterinären kan vidare ge katten dropp, eller spruta in som en "vätskepuckel" under kattens nackskinn (vätskepuckeln sugs upp av kroppen och ger alltså katten den vätska som katten behöver).
En katt som är uttorkad kan ha svårt att börja dricka och äta för egen maskin igen. De mår ofta illa när de är uttorkade. Att vätska upp katten kan vara nödvändigt för att katten alls ska börja äta och dricka själv igen.
Kattungar har som sagt mycket små marginaler och deras tillstånd kan mycket snabbt bli akut. Därför måste jag ändå råda dig att omedelbart kontakta en duktig veterinär och berätta om kattungarna och att de inte äter/dricker själva etc! Det vore väldigt olyckligt om det blev ett tråkigt slut på det här alldeles i onödan!
Ring något av de större djursjukhusen i din närhet så får de bedöma om du bör komma in akut. Hade det varit mina kattungar så hade jag åkt in för länge sedan!
Hoppas det ordnar sig för kattungarna och att du snart har två friska småmissar igen! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
De var inte uttorkade, hade klara ögon och mådde mycket bättre efter att ha fått i sig mat. Sprang runt och lekte och busade.
Men nu hittade vi en vad vi tror är spolmask, när en spydde.
Blir veterinär direkt imorgon.
Konstigt eftersom båda är avmaskade? :/
Putt
Hur har det gått?
De var fortfarande inte uttorkade när jag var hos veterinären, men de fick ändå en varsin "vätskepuckel" i förebyggande syfte.
Jag fick också avmaskningsmedel som man droppar i nacken samt en pasta som ska återställa tarmfloran.
Senast de kräktes var igår morse. Så från att kräkas upp allt de fick i sig, så får de nu behålla mycket mat. Pastan mot diarré (och för bättre tarmflora), gjorde också att de inte mådde lika illa längre, och kunde då äta smått.
Och nu är de nästan helt återställda. Bara lillkillen som inte riktigt återfått aptiten helt än, men äter fortfarande tillräckligt :)
Tackar återigen för hjälpen alla ^^