Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 764 ggr
[trh]
0

Fasa in nytt foder

Enzo har ätit ca 250-300 gram ICA mjukmat + fri tillgång till torrfoder RC persian kitten. Idag har jag börjat fasa in Applaws. Hittar inget näringsvärde (kcal/g) för den, enl påsen ska en katt på 5 kg ha 60 g/dag så jag räknar med det tills vidare (och av RC ca 54 g/dag). Har idag räknat på att Enzo kan få 60 g torrfoder/dag (eftersom att jag inte vet näringsvärde på varken ICA påsarna eller Applaws) och gett 48 g RC och 12 g Applaws, dvs 80% RC och 20 % Applaws. Blir detta bra? Går det för snabbt? När infasninfen är över tänkte jag se över den verkliga dagsgivan så att Enzo inte blir övergödd.

Caifig
0

Du märker nog om det går för snabbt :) Blir han dålig i magen eller kräks så får du backa, men jag körde på rätt snabbt när jag fasade över från RC kitten till Applaws och det gick hur smidigt som helst!

[trh]
0

#1 Ja det är klart, håller lite extra koll. :) Men hur mycket ger du per dag? Eller du ger fri tillgång?

sagan
0

Applaws innehåller 3,78 kcal/g enligt zooplus hemsida.

[trh]
0

#3 tack! Har googlat som en galning imorse!

Caifig
0

#2 När jag gav Applaws så hade de fri tillgång, men kör bara på BARF numera så inget torrfoder för min del!

sagan
2

Alla katter kan inte ha fri tillgång. Men det märker man ju snart och kan ändra på om det skulle vara fallet.