Fasa in nytt foder
Enzo har ätit ca 250-300 gram ICA mjukmat + fri tillgång till torrfoder RC persian kitten. Idag har jag börjat fasa in Applaws. Hittar inget näringsvärde (kcal/g) för den, enl påsen ska en katt på 5 kg ha 60 g/dag så jag räknar med det tills vidare (och av RC ca 54 g/dag). Har idag räknat på att Enzo kan få 60 g torrfoder/dag (eftersom att jag inte vet näringsvärde på varken ICA påsarna eller Applaws) och gett 48 g RC och 12 g Applaws, dvs 80% RC och 20 % Applaws. Blir detta bra? Går det för snabbt? När infasninfen är över tänkte jag se över den verkliga dagsgivan så att Enzo inte blir övergödd.
Du märker nog om det går för snabbt :) Blir han dålig i magen eller kräks så får du backa, men jag körde på rätt snabbt när jag fasade över från RC kitten till Applaws och det gick hur smidigt som helst!
#1 Ja det är klart, håller lite extra koll. :) Men hur mycket ger du per dag? Eller du ger fri tillgång?
Applaws innehåller 3,78 kcal/g enligt zooplus hemsida.
#3 tack! Har googlat som en galning imorse!
#2 När jag gav Applaws så hade de fri tillgång, men kör bara på BARF numera så inget torrfoder för min del!
Alla katter kan inte ha fri tillgång. Men det märker man ju snart och kan ändra på om det skulle vara fallet.