Färdigbantad katt..
Nu har vi i några månader bantat vår katt. (Vi fick hjälp med det i den här tråden)
Nu börjar han kännas färdigbantad. Han ska till veterinär i december för vaccination och då ska även vikten ses över, så att vi vet att han har en bra vikt. Men det känns bra tycker jag, man kan känna revbenen och han kommer åt att tvätta sig ordentligt överallt samt är pigg och busig.
Jag undrar vad man gör nu? Ska han fortsätta äta samma mängd blötfoder som han gjort nu eller ska man räkna om när de inte ska tappa mer i vikt? Är lite rädd för att han ska gå upp i vikt igen om jag ger mer mat..
Bra jobbat! Inte alla som lyckas så bra som ni gjort. 
När han nått sin idealvikt ska du räkna om om det inte är samma som det du ger nu? Väg honom ett tag framöver varje vecka för att kunna reglera. Går han ner öka och går han upp minska med ca 10% av det du ger. Alla katter är individer och man får ge mat utifrån hur aktiva dem är. När du tycker att du hittat rätt balans räcker vägning en gång i månaden för att ha bra koll.
#1 Tack så mycket! Vi har jobba stenhårt med hans bantning,jag har räknat fel på viktnedgången ibland har jag insett, men det har gått bra ändå, katten mår bra och ser så fiiiiiin ut av att få äta rått kött, ben och blötfoder. 😃
Räknar jag då med den andra formeln som finns här? Den för normalviktiga katter?
Det är samma formel du använder dig av. Tidigare har du lagt dig mellan normal och minimibehovet när du bantat. Nu ska du räkna på normalbehovet utifrån vikten han har idag. Men du kan fortsätta ge den mängden du ger idag om den inte är lägre än minimibehovet vill säga och väg för att se vad som händer med samma mängd matgiv. :)
Vad väger kisse idag? :)
#4 Jadu, jag vet inte exakt för jag försökte väga honom på hushållsvågen vi nyss köpt, men den är så känslig att den ändras så fort han rör sig, någonstans mellan 7,2 och 7,5 kg. (jag har alltså en stor katt..) Imorgon ska jag knata ner till djuraffären (igen) och väga honom där.
Får vi se bilder av förr och efter? :)
Vad roligt att det går så bra 😃
Var med och väg regelbundet även när du går in på en normalgiva så han inte ökar igen
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
lite mage som ska bort har han fortfarande, man känner två "upphöjningar" vid buken när han ligger på mage, det hade han när han låg på sin startvikt 7,5kg också, så han väger nog däromkring nu.
Det är ju stor skillnad 👍 Men vilken stor kisse han måste vara som väger så mycket utan att vara tjock!
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag ser skillnad. På efterbilden ser man midjan mycket tydligare. Och maghänget ser man också skillnad på efterbilden. Det är en helt annan linje på hänget på bild två. 🙂
Så kul att ni ser skillnad! Jo, han ÄR stor. Folk blir alltid väldigt förvånade över hans långa ben, höga kropp och stora huvud…
Bra kämpat! Härligt för katten att kunna vara mer aktiv! 👍
Tack ska ni ha allihop! Både för berömmet nu i efterhand och för tipsen, råden och allt pepp under veckornas gång! 😃
Oj, vilken stor skillnad! Syns ju tydligt tycker jag! 🙂
👍🎂🎈😉
🥳
Visst blir han fin!!😃
Dessutom så sa veterinären att han har perfekta tänder, och det måste bero på kycklingvingarna och kycklinglåren!
Nu när han väger 7,4kg som du tidigare refererade till som hans maxvikt(?) tänkte jag höra vad du har som mål?
I första tråden räknade jag ju på en målvikt på 5 kg
#23 7,5 var hans maxvikt, trodde jag😟. Nu hos veterinären var det 7,4 som han låg på, en vikt som hon inte tyckte var särskilt problematisk, men hon sa faktiskt att han har ju ett häng under magen, som nog inte går att banta bort helt, men att nu när det går så bra så kanske jag kan få ner honom ett kilo till..🤪
Så jag bugar mig inför er som vet bättre och erkänner mig totalbesegrad!😉 Jag tycker hela tiden att "Nu kan han ju inte gå ner mer väl!?" Men ack så fel jag har tydligen!
Jag är fortfarande osäker på att ett helt kilo inte får katten att försvinna, men fortsätter lite till! Dessutom så börjar jag misstänka att vår Nina kanske också borde tappa lite, då hennes kroppsform nästan börjar bli rundare än Pojkens😭 Så hennes fodertillgång har begränsats och jag vet att då hon är väldigt aktiv så kommer hon garanterat att tappa när vi flyttar till betydligt större hus i januari…
Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag fått i det här, jag är så himla glad att se hur mycket bättre katterna mår på sin nya kost och Pojkens viktminskning.
Lyssna på veterinären! Hon/Han vet vad de pratar om. ;)
Och grattis! Han ser underbar ut.
#25 he he, jo, jag har stort förtroende för henne, så jag litar på det hon säger😉 men jag har nog inte riktigt insett, inte ens nu egentligen, hur väldigt överviktig han var när vi började..
#24 Det låter bra. Kul att följa er
Oj, vilken skillnad!👍 Får man fråga hur du gick tillväga, vad du gav för mat och vad du gjorde? Min herre skulle behöva droppa ca 3,7 kg(!!) enligt veterinären men vi kommer ingen vart efter 7 månader av försök.🤐
#28 Blötmat och inget torrfoder alls, + lite råa kycklingvingar etc
Tack! Får inte ge råa kycklingvingar eller rått kött överhuvudtaget pga smittor, bakterier, risker osv av min syster så länge jag/hon bor hemma. 😴 Men ska se om jag jag får i han endast blötfoder.
#30 det ´är precis det receptet som #29 gav dig som gett oss resultatet. I inlägg #0 kan du se att jag länkat till mitt ursprunliga inlägg om Pojken, där jag fick hjälp från första början. Läs den tråden så kanske din kisse också kan få hjälp👍
Tack! Ska genast göra det. 🙂
Jag tycker inte att han ser ut att kunna minska så mycket mer i vikt utifrån fotot. Maghänget är tyvärr vissa katter fast med för resten av sina liv oavsett vikt. Jag har en katt som väger exakt det hon ska men har sitt häng där ändå. Jag skulle hålla koll på hur jag känner revbenen på katten. Dem ska kännas när man drar fingrarna längst med sidorna utan att man ska behöva trycka något. Men inte så att dem känns helt och hållet. Om du förstår hur jag menar 😃
#33 Ett kilo känns himla mycket tycker jag också, med tanke på skillnaden jag fick på de 700g han har tappat nu. Jag tror att revbenen ska kännas lite bättre, om man jämför med hur det känns på hundar.
Som tur är har jag ju dels möjlighet att be min veterinär kolla igen och dels så bor jag supernära vår fantastiska djuraffär Morrhoppan! De som äger den och jobbar där de kan sina saker👍 Så det är dit jag gått för att få kollat hans vikt och se om han ska tappa mer.. Så jag kommer att ta dit honom för att lite tätare kolla av hans vikt och höra vad de tycker.
Det låter bra. 100 gram är ganska mycket för en katt att gå ner i vikt. Max 300-500 gram tycker jag att han kan gå ner mer i så fall. Inte ett kilo. 🙂 Som jag sagt innan är det bra jobbat med att få ner honom i vikt. Det är inte det lättaste😎
Det viktigaste nu är nog mer hur han känns nu än vad som visas på vågen
Idag tog vi nog ett litet steg tillbaka; Vi åkte hemifrån och kom hem tre timmar senare, då låg båda katterna och jäste - vi hade glömt att sätta låset på skafferiet! Så där låg kattmaten (Nina är inte helt infasad på blötfoder, så vi har några kilo torrfoder i en burk) utspridd över golvet, Pojken har väl kalasat tills han rullade…😭😭
Nu får de inte mer mat idag…
Tror inte det är någon fara om det bara händer en gång. 😐 Men att inte glömma låsa skåpet kan ju ha sina fördelar om man har så uppfinningsrika kissar. 🙂
Jag tror faktiskt att han går och kollar skåpet så fort vi åkt hemifrån. Det är sällan som vi missar attlåsa, men det sker såklart då och då, men det är BARA de gånger vi inte varit hemma och glömtatt låsa som han öppnat och ätit, det sker aldrig om vi glömmer att låsa och är hemma, då kollar han inte ens…😃
Dom är ju för härliga 😂