Katter iFokus

Katter

Etikettandra-djur
Läst 2153 ggr
ramm5tein_
0

Skygg katt, har hund

Hej!

Det är så att vi igår tagit över en honkatt på ett halvår att vara kattvakt åt över jul. Blir väl en 2-3 veckor. Saken är den att kissen är väldigt skygg. Spenderade första dagarna (eller veckorna) hos förra ägaren mest under soffan med sin skygga kattsyster och vågade sig sällan fram. Hennes syster fick en ny ägare ganska nyligt och det är tänkt att vi ska ta över den här katten helt om allt fungerar. Saken är bara den att vi har hund, en jättefin och snäll terrier, men trots allt terrier och han tycker katter är väldigt intressanta…

Hunden är inte hemma nu när hon ska göra sig hemmastadd, men kommer troligtvis tillbaka på lördag. Det är trots allt min hund och just nu har vi gjort så att ett par släktingar till mig tar hand om hunden medan vi gör katten bekväm här hemma. Katten fick första dygnet "bo" i badrummet för att inte få så många intryck på samma gång. Den kom fram och åt men gömde sig mest under badkaret. Var in i köket någon gång medans vi inte var rörliga. Sedan insåg vi att det var rätt opraktiskt att katten skulle "bosätta" sig under badkaret så när jag skulle dusch sprang katten ut (imorse någon gång) och har sedan gömt sig hela dan under soffan. Till och med krupit upp bakom en planka till soffan, men inte så att hon kläms eller så. Vi har ställt fram maten nära henne men hon har inte vågat sig fram och äta idag. Hade vi inte haft hund hade hon säkerligen vågat sig fram mer och mer, vi är ju bara inne på andra dagen, men hur ska det gå med hunden?

Hunden är van sedan tidigare att ha en kattkompis, var dock 10 månader sedan sist, så han kommer vara nyfiken och ha goda erfarenheter av katter. Han är väldigt liten så han kommer förstås försöka krypa efter henne för att leka och undersöka, bekanta sig med henne. Katten visar absolut inte aggressivitet åt oss utan är enbart rädd och osäker, smyger sig fram över golvet om hon måste. Tror ni det finns risk att hon försöker förgripa sig på hunden om han kommer för nära? Jag kommer definitivt inte riskera min älskade hunds hälsa och kropp för att hon ska göra ett utfall för att han tar sig in dit hon är. Vi ska försöka hålla dem isär, men ska vi då behöva jaga och övervaka 24 timmar om dygnet? I kanske tre veckor?

Gruvar mig för det att hunden kommer hem snart. Jag har inte tid att bevaka dessa två då jag fortfarande har kvar skola innan jul, pojkvännen kan dock vara hemma hela tiden. Var detta ett dumt ansvar att ta på sig? Något som har ett tips på hur vi kan göra?

Hade det inte varit en så skygg och osäker katt hade det säkerligen inte varit några stora problem då hunden är van katt och då han lyssnar på oss då vi säger åt honom. Vi kan ju dock inte bevaka dem hela nätterna och han kommer bli jättefrustrerad att inte få gå fram och ens nosa på henne. 🤔

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

LinaLj
2

Försök dela av bostaden med hjälp av kompostgaller, barn grind eller liknande så att de kan se/lukta på varandra. Låt det gå ett par dagar och håll lite koll på läget. Är allt lugnt så kan ni slåppa in hunden till katten så länge ni är med. Lär hunden att inte fokusera på katten. När hunden vill till katten elelr där katten gömmer sig så säg ifrån och fokusera hunden på något annat tex lek. Låt katten ta första kontakten.

Rafflan
0

Min skyggis tydde sig mer till min hund än katt, och det var hunden han följde efter när han utforskade sitt nya hem, hunden var hans trygghet mitt i allt det läskiga och nu även fast han är tam får hunden göra vad han vill med katten (på gott och ont), och katten litar på hunden och är aldrig rädd för hunden även om hunden lägger sig på katten :)

sagan
2

Först och främst ska du se till att dem hålls åtskilda tills dem lärt känna varandra. Detta görs med hjälp av en nätdörrkompostgaller. Det andra du ska göra med tanke på att katten är skygg/blyg är att ha den i ett rum med så lite skrymslen som möjligt. Helst bara ett där den kan krypa in och gömma sig, en transportbur eller en stol som du gör i ordning som en koja med hjälp av plädar är det bästa. 

Katten bör bli trygg med er och inse att ni inte vill henne något ont innan resten av lägenheten blir aktuell. Detta händer inte om katten har möjlighet att krypa in under en soffa eller andra ställen där den inte ser er eller ni kommer åt den. Den kommer då att häcka där när ni är hemma/vakna och bara komma fram på natten när ni sover eller inte är hemma.

Tillit och att den ska bli trygg görs genom matmutor. Sök på nätet om hur man närmar sig skygga katter på ett positivt sätt så ska ni se att det går jättebra. Ni har inte tagit er vatten över huvudet, dock är ni inte helt förberedda. 🙂

ramm5tein_
0

Tack för tips! Vi har en etta så det blir inte så enkelt att separera rum med galler då det inte "finns" några rum. I så fall kommer vi få hoppa över den där grinden så fort vi ska någonstans i lägenheten, känns lite besvärligt… Och detsamma med att se till att katten inte har några uppenbara skrymslen att gömma sig under. Vi kan ju inte riktigt spärra av hela soffan? Vi måste ju kunna leva i lägenheten ändå… Vi funderar över att försöka föra katten in i badrummet igen så att den får den ytan att vara på i början, som med första dagen. Men vi har försökt få ut henne ur soffan men hon vill verkligen inte. Vi antar dock att hon går ut när vi inte är hemma eller ser. Vi kan ju inte skrämma henne ut därifrån? Då känner hon sig väl ännu mer otrygg.

Locka med mat, ja det försöker vi ju. Men hon äter inte ens då vi ställt mat under soffan. Nu har hon inte ätit på ett dygn, ägaren sade dock att det tog en hel vecka för katten + hennes syrra att komma fram hos henne och gick enbart fram och åt på natten.

Imorgon kommer hunden hem och vi kommer ha stenkoll och säga åt honom så fort han blir för på. Men vad kan vi annars göra? Just nu kan vi bara inte få ut henne ur soffan. Hon sitter inte fast, men hon har krupit upp bland plankorna som vi inte kommer åt. Känner inte för att bryta upp soffan då hon inte kommer till skada där inne…

Kanske tid är det enda vi kan räkna med, anser ägaren också. Men lite trist är det ju om hon ska häcka under soffan i kanske mer än en vecka. Kan dock hoppas på att hunden istället blir en trygg kompis för henne som hjälper henne.

ramm5tein_
0

Så bägge tipsen i #3 fungerar alltså inte. Kompostgaller blir väldigt knepigt och vi kan inte heller flytta katten just nu 🤔

Kajzza
0

Har katten några erfarenheter av hundar?
Vi har alltid haft både hundar och katter och min upplevelse är att det för det mesta brukar gå bra. Även om katten behöver tid på sig. Hundar och katter har ju så olika kroppsspråk och behöver stöd i början.

I ett fall hemma hos oss har det dock inte fungerat. En katt som kom till oss från en bondgård. Hon var riktigt skygg och jag tillbringade mycket tid i stallet innan hon började komma till mig och äta. Hon var ändå 7 veckor när vi började.
Väl hemma hos oss fungerade det bra. En äldre, klok hund som förstod ganska snabbt att den katten lekjagar man inte.
Tyvärr kom en annan, betydligt större hund att obevakad jaga henne inomhus hos oss. Sedan dess är hon livrädd för hundar inomhus men helt orädd ute. Vår gamla hund dog och in flyttade en liten buse. Samma sak där. Katten vantrivdes och vägrade tillslut komma in. Ute söker hon upp hunden och stryker sig mot den. Ruskar på svansen och ser allmänt nöjd ut. Numera har hon tack och lov börjat komma in självmant men hunden inne…NEJ TACK! säger hon.
Vår andra katt är bästis med hunden och de sover gärna ihop.

Med detta vill jag ha sagt  Jag tror det är helt individuellt hur djuren kommer att reagera. Det kan gå jättebra.
Det ni kan göra är att göra som de ovan har sagt. Begränsa yta, kanske kopplad hund även innei början, lugn från er och
En sak som jag kom på…Katten känner väl hunden doft rejält nu men hunden kan behöva vänja sig vid kattens doft. Har ni något tygstycke, klädesplagg, dyna som hunden kan få startnosa på för att stilla den första nyfikenheten?

Håller tummarna och tror att allt kommer att gå bra!

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

ramm5tein_
0

#6 Katten har inte någon tidigare erfarenhet av hund. Vi hoppas såklart på att det ska gå bra! Min hund kommer såklart vara jättenyfiken och exalterad i början, speciellt då han är van katter sen förr antar jag, men vi kan tack och lov vara hemma hela första tiden och speciellt min sambo lyssnar hunden riktigt bra på - oavsett läge. 

Det var smart det där att hunden kan få känna kattens doft lite innan… Han kommer hem imorgon, men det kanske går att lösa i alla fall. En sak till jag är rädd för är det motsatta hållet, tänk om hunden blir jättestressad för att han blir så exalterad när han inte får gå fram till katten? Han kommer inte ens se katten de första dagarna eftersom hon valt att bo inne i soffan… Men det kanske inte är så farligt i så fall?

Kajzza
0

Jag tror inte att hunden kommer fara illa. Jag har varit med när min mammas katt gav min gamla hund på nöten. Maja, hunden,trängde glad i hågen in katten i ett hörn och försökte nosa. Katten fräste till och smack. En droppe blod på hundnosen.
Efter detta visste de båda gränserna. Maja närmade sig alltid den här katten lite från sidan, med rumpan före och aldrig någonsin med nosen först. Katten å sin sida intog lägenhetens högsta plats och tittade föraktfullt på hunden. Nu bodde de ju aldrig ihop men de lärde sig varandras gränser. Trots detta var Maja bästis med andra katter.

Är man orolig för hundens del, att kattklorna ska skada den, kan man ju trubba klospetsarna lite. MEN…då måste man ju först kunna hålla i katten och jag skulle inte råda någon att jaga ifatt en skygg, rädd katt för att göra detta.

Nä vakta, lugna röster, kanske koppel, det kommer att funka tror jag.

Minecraftserverägare, mamma, fru, 40+, knasboll, djurägare, tokstolle  och knäppgök!

IPadress till svenska servern Jaxbo: jaxbo.mcdl.us

sagan
4

Kompostgaller sätter du upp med hjälp av duschdrapperistänger. Hoppa över är inget alternativ gallret måste gå hela vägen upp annars kommer ju även katt över. Du använder stången som gångjärn och gallret som dörr. Fäster den andra sidan i dörrkarmen som du lätt kan öppna eller i en till stång. Badrummet är inget bra alternativ då ni har badkar där katten kommer att gömma sig under istället. Ta bort benen på soffan brukar gå att göra på de flesta soffor idag. Så ni kan leva normalt om ni ska ha kvar katten i det rummet.

Mycket ställen på höjden dit katten kan ta sig och hunden inte nå den är alltid bra att ha. 

Tyvärr kan tiden katten häckar under soffan bli längre än en vecka. Allt beror på vad som sker runtomkring den. När man tar hem en rädd/skygg katt gäller det att se till att den inte kan komma in i skrymslen som den gjort hos er där ni inte kommer åt den. Ni får ingen kontakt med den och rädslan sitter i mycket längre. Att få ut katten därifrån är det bästa ni kan göra. Vänd på soffan helt och hållet så det inte blir lika skönt att vara däri. Har ni ett kök sätter ni upp gallret där och har katten på andra sidan.

Em_
0

Testa att lära hunden att "skvallra" på katten. Kallas skvallerträning om du vill googla. Det har gjort mina hundar mer avslappnade runt katter.

Jag hade skaffat ett riktigt högt klösträd med en grotta långt utom räckhåll för hunden. Katten kan ligga och spana i fred och hunden får lättare att sluta fokusera på katten.  Man kan ha mat och vatten på en plattform så slipper man vakta kattmaten för hunden hela tiden.