Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1232 ggr
CarroF91
0

Min katt blir inte rumsren!

Jag har en honkatt som är ca 1 1/2 år som jag inte får rumsren. I början var det inte så många "olyckor", men nu måste jag ha stenkoll på katten så hon inte sätter sig nånstans hon inte får. Hon kan ligga i vår säng och sova, vakna och resa sig upp och bara kissa på stället och sedan somna om igen. Det är inte bara så att hon kissar, utan 4 gånger på 2 veckor har hon även bajsat inne, varav 2 gånger i sängar. Snart går det inte att tvätta mer, utan allt får istället slängas. Hon får gå in och ut som hon vill, och har även tillgång till kattlåda. Jag vet inte vad jag ska göra, jag kan inte ha en katt som inte är rumsren och min pojkvän tycker att vi ska avliva henne. Jag gör ett sista försök och hoppas att någon har några tips här.

decembercelsius
5

Är hon kastrerad? Om inte, kastrera henne direkt.

Hur ofta rensar ni lådan? Kanske behövs den rensas oftare och ha mer sand. Katter är otroligt kräsna vad gäller lådan.

Testa att köpa en Feliway (http://www.feliway.com/se/Hur-kan-Feliway-R-vara-till-hjaelp/Vad-aer-Feliway-R)

Avlivning ser jag som ett väldigt dåligt sätt att tänka på när detta är ett problem som är ganska enkelt att lösa bara man hittar orsaken till det hela.

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Djurälskaren87
2

finns alltid en orsak till att katten beter sig sådär. har ni varit hos veterinären och kollat så allt är ok med katten? har ni fler än en katt? ngon förändring som hänt senaste som gör att katten kissar/bajsar mer inne? hur många kattlådor har ni?

MonicaLagerquist
0

Stolt ägare till tre La permer

[sorbel]
1

Jag undrar om hon fick växa upp med sin mamma? Det är då att kattungar brukar lära sig att använda lådan, annars blir det svårare.

CarroF91
0

Hon är kastrerad, har provat feliway och även pratat med kattbeteendevetare . Har testat en mängd olika sorters sand. Hon har växt upp med sin mamma, hämtade henne när hon var runt 17 veckor. Detta har alltid varit ett problem och det känns som att jag har provat allt.

CarroF91
1

Hon är väldigt låg i rang, och jag har funderat på om detta är ett sett för henne att "hävda sig".

[sorbel]
0

Hur många lådor och katter har du? Vilket typ av sand? Var är lådorna?

Djurälskaren87
0

5# vad säger katbeteendevetaren om detta då? vad gav hen får tips/råd?

vinteralvan
0

Går hon någonsin till sin låda eller kissar hon ute i vanliga fall?

CarroF91
0

Ibland går hon på lådan, ibland ut. Men helst sätter hon sig i en säng eller på en matta. Använder everclean eller vad den heter, för tillfället. Har 2 katter men min andra katt går aldrig på lådan. Den står på toaletten. Kattbeteendevetaren sa att jag skulle lägga duschdraperi över sängen som skydd och byta sand, vilket jag gjorde.

Djurälskaren87
1

har du fått bort kattens urin där hon sätter sig? prova med ättika? för kan hända hon känner doften fortfarande och sätter sig där igen och igen…

går din  andra katt ut och gör sina behov eftersom den aldrig går på lådan?

CarroF91
0

Oj jag har tvättat högt och lågt med ättika, köpte även rengöring på arken zoo men kommer inte ihåg vad den hette. Ja min andra hona går alltid ut. Saken är den att när jag bytte sand så funkade det ett tag, sen satte hon igång igen. Så vissa perioder har hon gått på lådan som hon ska, sen slutar hon igen.

Djurälskaren87
0

men vad hade du för sand innan ? kan du inte fortsätta med den då? eller blanda dom två ihop..

jnielsen
1

Testa att sätta ut fler lådor på flera olika stälen, om någon annan typ av låda eller annan plats passar henne bättre.

CarroF91
0

Jag hade först extreme Classic, och bytte sedan till everclean eftersom hon började kissa igen. Har även testat alla varianter som finns på vanlig mataffär, där fanns en som funkade hyfsat.

CarroF91
1

Det sista jag vill göra är att avliva. Eftersom detta har pågått sedan jag fick hem katten, så kan jag samtidigt förstå min pojkvän. Vi älskar våran katt, och jag skulle göra allt för att hitta en lösning. Vi har ju trots allt kvar henne, även om hon fortfarande kissar över ett år senare.

Djurälskaren87
1

tyvärr kan det ha blivit ett inmatat beteende då det gått så lång tid, men om hon kissade mindre med extreme classic så testa den igen då?och ha ännu fler kattlådor

MonicaLagerquist
0

Vilken EC sand har du.Vissa är så mycket parfymerade att katten storkmar av lukten.

Stolt ägare till tre La permer

CarroF91
0

Den jag hade innan luktade nästan ingenting. Tror jag ska köpa extreme igen och testa. Jag är också orolig för att det inte ska gå att göra något åt, eftersom det pågått så länge. Men jag byter sand igen och hoppas att det funkar.

OberonsMatte
5

Hade du bara kontakt med kattbeteenderådgivaren en gång? När man anlitar en kattbeteenderådgivare är det ju för att man ska få en ordentlig analys av beteendet och vad i kattens tillvaro som kan påverka katten. Därefter upprättar man ett åtgärdsprogram som man följer, vilket kan behöva ändras och anpassas utifrån hur katten reagerar. Man måste alltså ha en kontinuerlig kontakt med rådgivaren om enkla lösningar inte räcker. Om kattbeteenderådgivaren inte har möjlighet att göra hembesök är det viktigt att du berättar ALLT som har med kattens tillvaro och miljö att göra. Det är ofta detaljerna som är viktigast! Detsamma gäller om du vill ha råd här från andra kattägare. När det gäller lådsituationen räcker det t.ex. inte med att säga att du har en låda. Var är lådan placerad och hur stort bor ni? Om den står på toaletten, vad innebär det? Är det ett stort rum med t.ex. en tvättmaskin eller är det en liten avsides gästtoalett? Vilken typ av låda är det (stor, liten, med huv, med svänglucka)? Hur ofta rensas lådan från kissklumpar och avföring? Hur tjockt lager av sand är det? Exakt vilken Kattsand är det? Förutom märke finns det olika varianter, t.ex. med eller utan parfym. Vad är det för kattkompis hon har? Ålder, kön, kastrerad/okastrerad, temperament? När introducerades de för varandra? Hur ser deras relation ut? Exakt när började hon kissa och bajsa fel? Hur såg situationen med lådor och kattkompis ut då? Hur länge, hur ofta och när under dygnet är katten och kattkompisen ute? Är det ni som släpper in och ut dem eller har de kattlucka? När var katten hos en veterinär senast? Har ni gjort en hälsocheck på henne med anledning av felkissandet? Detta är bara några av alla frågeteckan jag känner behöver rätas ut.

Sajtvärd Katter iFokus

[Kittekatt]
0

Ställer en rak fråga utan att mena att jag tror ni gör nåt fel, vill hjälpa till att vända på alla stenar bara: katten kanske protestera mot att hon inte trivs? Har hon en kattkompis? Har hon möjlighet att komma ut ibland? hur mkt är hon ensam hemma? Har hon klätterträd, massor av trygga krypin osv? Är katten över-beroende av er eller nån av er? Dvs är hon kläning/lätt-stressad osv? I så fall kan man behöva träna bort det överberoendet för att lugna henne.

I övrigt har du fått bra frågor och tips, så jag försökte bara hitta en sten till att vända på. Tror säkert ni gör allt rätt apropå det jag nämnt ovan.

Ang 17 veckor… vissa katter mognar sakta, inte skert hon var redo? Sen så undrar jag om hon fick vara ute hos uppfödaren men aldrig hos er, i så fall kanske hon vill få komma ut?

Är detta en raskatt eller en huskatt? Tyvärr så är ju aveln av huskatter helt okontorollerad vilket innebär att det kan vara inavel eller andra ärvda problem som gör att katten inte får ett beteede som man önskar från en katt. Har själv haft en iinavlad katt (som jag adopterade) och han var helt bananas alttås… Men så älskad ändå. :)

majvi
0

prova att tvätta med desinfektionsmedel.Det kan du köpa på t.ex.apoteket. Jag har använt mig av Dettol tidigare , det fanns då att köpa i en del invandraraffärer.Jag vet inte om det finns fortfarande.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.