Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1084 ggr
Allumania
0

Kattunge med god aptit.

Mina kattungar har alltid haft fri tilgång till torrfoder. Storleks skillnaden på kattungarna ät enorm och då är den yngre kattungen större än deb äldre. Jag har inte vägr dem men senast vägde de lika även om den yngre verkade tjockare. Frågan är kan jag fortsätta ha fri tillgång av torrfoder även om deb ena kattungen är mullig? Jag kan inte skillja åt dem då den äldre är jätte social och behöver konstant sälskap för att int bli tokig.

[Emma--]
0

Hur gamla är dom och vad för foder käkar dom?

Allumania
0

20 veckor (den större) respektive 22 veckor dvs. Ca 5 mån. Dom äter whiskas blötmat för kattungar, kött och Profine kitten torrfoder.

[sorbel]
0

Se om du kan väga dem och sedan posta resultat här. Det skulle gå bra att ta en bild uppifrån och från sidan på båda medan dem står. Plus vill jag gärna se dina kattungar! Jag har också 5 månader kattungar just nu. De väger ca 2,7-2,9 kilo.

Allumania
0

2,5 kg på den äldre och 2,7 kg på den yngre :)

[sorbel]
0

Då är de helt normalt. Jag skulle försätta med att ge dem tillgång till torrfodret men hur mycket blötmat ger du? Jag ger mina 80 g per dag och de får torrfodret ca kl 13 och lämnar ut det hela dagen och kväll (jag ger mer om det är tomt innan jag sover). Kattungar växer så jättemycket att det är svårt att mata dem för mycket.

MonicaLagerquist
0

Skippa torrfodret och ge fri tillgång till blötmaten.

Stolt ägare till tre La permer

[sorbel]
0

Det finns inget fel med torrfodret om man matar blötmat också. Det är dyrt med bara blötmat.

Allumania
0

200g blötmat per kattunge och fri tillgång till torrfoder dygne runt. Blötmaten delar jag på 3-4 port om dagen. :)

[sorbel]
0

200g blötmat är en hel dags portion till kattungar. Det blir lite för mycket om de äter det och har fri tillgång till torrfoder tror jag. Men om du matar dem redan så mycket blötmat är det helt okej att skippa torrfoder.

Allumania
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tillsammans :P Kaos den ljusa "whiskas katten" (äldre) och Uno den mörkare (yngre).

Allumania
0

Enl. Whiskas hemsida ska kattungar äta 3-4 mat påsar om dagen :S det e ju 400g mat per kattunge! :P

[sorbel]
0

Jaha. Det är kanske så med Whiskas eftersom det finns spannmål i.

Djurälskaren87
1

10# bästisar:) söta!

Allumania
0

#12 Kattunge maten innehåller "bara" vegetabilier inget spanmål :)

[sorbel]
0

#14 Jaha! Då har jag fel! Ursäkta mig. :) Jag ska se om jag matar MINA kanske för lite! 😉 Oops!

Allumania
0

Njaa med tanke på deras vikt e de ju i samma klass som mina tom större :) Beror ju på fetthalten o protein halten i fodre hur kattungarna växer tkr jag :)

Allumania
0

#15 och har dom fri tillgång så har dom ju all mat dom behöver :)

[sorbel]
2

Det är ju sant. ;) Det behöver inte vara mest blötmat!

Men jag vill ändå ge dem blötmat minst halv av dagligen behöv. Jag tror att de kommer kanske behöver lite mer eftersom de är nästan 3 kilo nu. Tror att de kommer vara ganska stora.

Allumania
0

#18 Jag strävar också till en blötfoder baserad diet, det är bäst för katter :) Ingen vill ju äta knäckebröd hela sitt liv ;)