Är min katt en huskatt?
Hej Jag har läst om den långhåriga genen en huskatt kan få. Eftersom vi inte vet vilken ras pappan till vår kille är funderar jag il ni kan se om han är huskatt eller möjligen har annan ras i sig oxå. Mamma är huskatt vad vi vet :-) Älskar honom högt och tycker han är världens vackraste med sin mjuka päls och långa jättefluffiga svans :-) Detta är alltså endast av nyfikenhet :-)
Those who don't believe in magic will never find it 
Definitionen av huskatt är "alla katter utan stamtavla" :) Alltså är din kise en (alldeles vacker) huskatt.
Långhårsgenen är inte bunden vid specifika raser. Så din kise kan ha vilken långhårig ras som helst i sig, eller, mest troligen, ingen ras alls. Ingen vid sitt rätta sinne släpper ju ut en renrasig, okastrerad ras precis :)
#2 gäller samma grej med bondkatt ^^ alltså katter utan stamtavla?^^
har en herre här hemma nämligen
// Claudia Bertheau
BlackandBlue's Guldhamsteruppfödning
www.Blackandblues.weebly.com
Din vackra kisse är en fin hane som man så fint säger huskatt om idag och det är väl det man kallade bondkatt förut. 🙂
Men jag tycker det ser ut som om det kan finnas något inslag av en långhårig raskatt i den. Men svårt att avgöra på bilden vilken ras det kan vara.
Men så länge det inte är två föräldrar som är t.ex. skogskatt så tror jag att de kallas huskatt. 🤔
Ska säga att han är stor oxå. Väger runt 6 kg och blir 1 år nu 20 dec
Bondkatt = huskatt :) Samma sak, olika ord.
Även två renrasiga föräldrar, med stamtavla, producerar ungar som tekniskt sätt räknas som huskatter till dagen då de registreras och får sin egen stamtavla. Det är alltså inte rasprocenten i katten som räknas för att benämna den, utan stamtavlan. Utan "bevis" kan föräldrarna vara precis vilken ras som helst ju :)
Så du tänker rätt. Men plus lite till bara.
Nej det känns konstigt om man skulle släppa ut en renrasig katt med stamtavla hur som helst. Dock har jag sett alla möjliga raser ute fritt konstigt nog…
#7 Att raskatter är ute eller t.o.m. utekatter behöver inte vara konstigt. Om de är okastrerade är det dock extremt konstigt och ansvarslöst av kattägaren. Okastrerade raskatter som används i registrerad avel är iallafall ALDRIG ute på fri tass själva, vågar jag påstå. Inte med ägarens tillåtelse iallafall.
Sajtvärd Katter iFokus
Wow va vacker! :-)
Snälla säg att hon i alla fall är innekatt nu eller kastrerad?
Det man säkert kan säga är att en långhårig katt har ärvt långhårsanlaget från båda sina föräldrar. Får kattungen långhårsanlaget endast från den ena föräldern blir ungen korthårig.
Sajtvärd Katter iFokus
#9 Eftersom "tigern" i så fall även han bar på långhårsanlaget var det kanske kattmammans egen bror eller pappa?
Sajtvärd Katter iFokus
Hon är både innekatt och chipmärkt och tatuerad och försäkrad. Så mera trygg kan hon nog inte vara 🙂
Du, haha, nu läste jag det som att din kise fick en kull långhåriga ungar och att där varit en snygg långhårig utanför :) Nu när jag läser igen förstår jag att det är fadern till din katt du nämnde som "tigern".
Ber om ursäkt för min kommentar till att börja med :)
Det är ingen fara.. 🙂Ja det är hennes mormor och mor som har fått kattungar inte mina katter.
Alla mina är idemärkta och kastrerade. Sen är de ej ute för jag har upptäckt att två av dem inte kan hålla dig i närheten utan smiter ut och då kan de bli överkörda. Känns inte rätt att släppa ut en katt som jag vet går till busken och följer mig som en hund in och ut och ska se matte hela tiden och låta de andra vara inne. 😃
#12 så även fast mamman till min är korthårig kan hon bära på långhårsgenen? Eftersom alla hennes tre kattungar blev såhär långhåriga som min.
#9 Din katt är verkligen vacker men jag kan inte alls se att hon ser ut som en raskatt, det finns ingen senilånghårsras som har hennes drag i ansiktet Och min enda och första gissning om jag såg henne är 100% huskatt
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#17 Ja, för att få långhåriga ungar inte bara kan utan måste hon bära på långhårsanlaget och det måste pappan till ungarna också göra.
Att alla ungar i hennes kull blev långhåriga var dock en slump. Rent genetiskt ser chansen till långhåriga ungar så här om hon parades med en korthårig katt som bar på långhårsanlag eller en långhårig katt:
Långhårig pappa: 50% långhåriga ungar och 50% korthåriga (som bär på långhårsanlag).
Korthårig pappa (som bär på långhår): 25% långhåriga ungar, 50% korthåriga ungar som bär på långhårsanlag och 25% korthåriga ungar utan långhårsanlag.
Sajtvärd Katter iFokus
#19 Okej :-) Jätteintressant detta :-) tack :-) Vi har vår långhåriga bjässe här. och så har vi en liten Azlan som är väldigt korthårig :-) Ser ut som en vanlig gul bondkatt. Där vet jag oxå att mamman är korthårig. Och alla dom 4 kattungarna hon fick var korthåriga.
#18 Det är ju bra att du är så duktig på att bedöma om det är en hus katt eller om det finns raskatt i henne. 🙂
När jag har varit på djursjukhuset, har både sköterskor och veterinärer undrat om det är en norsk skogskatt. Jag trodde att de som arbetar med katter skulle vara duktiga att se om det är en raskatt eller finns anlag av raskatt 🤔
#21 Nej, de som arbetar med sjukdomar och skador behöver inte veta mer om kattrasers utseenden än vem som helst. När det gäller rasen Norsk skogkatt finns det fler rastypiska drag än lång päls som kännetecknar rasen. Det mest karaktäristiska draget hos en Norsk skogkatt är dess profil. En norsk skogkatt har en ovanligt lång och rak nosprofil. Här är t.ex. min Moltas:
Sajtvärd Katter iFokus

#21 Om personalen är så duktiga på att känna ingen raskatter så borde de veta att det inte finns någon ras som heter Norsk skogskatt.
Stolt ägare till tre La permer
#24 Vart får du det påståendet ifrån att det inte finns en katt som heter Norsk skogkatt??? Den rasen har man ju hört många gånger om och det finns uppfödare som säljer dem 🤔 Nu blev jag förvirrad???
Rasen heter som sagt Norsk skogkatt eftersom den har sitt ursprung i Norge och man i Sverige valt att behålla det norska namnet.
Ofta benämns dock långhåriga katter av okänt ursprung som Norsk Skogskatt, vilket är en förvirrande försvenskning av namnet och som alltså inte nödvändigtvis har något med rasen Norsk skogkatt att göra.
Sajtvärd Katter iFokus
Okej, men då finns väl rasen Norsk skogskatt? Eller har den bara försvunnit?
#27 Det dom försöker få fram är att rasen heter Norsk skogkatt. Inte Norsk skogSkatt.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#27 Nej, alltså, det har aldrig funnits någon registrerad ras som heter Norsk skogskatt. Det är vanligt folks benämning på långhåriga katter utan stamtavla, ungefär som att det hette "angora" eller "halvangora" förr innan rasen Norsk Skogkatt blev känd, godkänd och importerades till Sverige.
Sajtvärd Katter iFokus
#28 Tack för upplysningen. 🙂
Men herre gud 😴 Anmärks det på ett litet stavfel?? Händer det aldrig er att ni råkar få in ett litet stavfel när ni skriver??🤔
#30 Stavfel stör mig inte, men stavningen av just den här rasen är lite speciell eftersom det där lilla s:et gör så stor skillnad när det gäller vad som avses.
Norsk Skogkatt godkändes som ras och började registreras i Sverige så sent som 1978. Innan dess var det som sagt rasen Angora (Perserns tidigare namn eller en del av rasen Turkisk Angora) som fick dras med denna missuppfattning om att alla långhåriga katter är en ras.
Sajtvärd Katter iFokus
#31 Som tillägg kan jag berätta att jag som barn på 70-talet hade en långhårig katt som jag glatt presenterade som "kvartsangora" eftersom hans mamma var "halvangora". Den halvangoran var förstås av okänd härkomst men långhårig.
Sajtvärd Katter iFokus
#21 Enligt flera veterinärer är min svanslösa huskatt en Manx och mina föräldrars gamling ska tydligen vara MC. Inte ett rätt. De ser en långhårig och antar precis som många andra att det är en ras i och väljer då bland de vanligaste, precis som med svanslösa eller nått annat som avviker från den vanliga bilden av en bondkatt/huskatt. Man måste ha i åtanke vad de är utbildade i.
Sol69: hon är väääääldigt vacker din tjej där :-) Hon påminner lite om Kaos i pälsen och verkar ha lite grövre nos som min kille har oxå. Fast din tjej verkar ha mer runt halsen där. Ser mer ut som en lejonman liksom :-) Vacker :-)
Jag känner en tjej som har en Norsk Skogkatt med stamtavla (dvs en Norsk skogkatt och inte nån huskatt) och hon säger själv skogskatt med s. Det är naturligt för svenskar att lägga till det där s:et, svenskar tror överlag att det är korrekt att lägga till ett s i alla såna sammansatta ord… Och många tror at det är typ fel att inte göra det. Därför tycker jag att det känns onödigt att fokusera så mkt på just s:et när ni beskriver skillnaden. Bara en åsikt från en som själv älskar huskatter över allt annat men även raskatter, och som ser skillnaden i titeln (t.ex. vikten av att inte låta oseriösa uppfödare tjäna pengar på låtsas-raskatter utan hälsointyg) … men inte i värdet. :D
#35 Självklart ligger inte en kattens egenvärde för ägaren eller kattens utseendemässiga "finhet" i om katten har stamtavla eller inte, det hoppas jag att alla förstår.
När det gäller Norsk skogkatt så känner inte jag någon uppfödare eller ägare av rasen som säger Norsk SkogSkatt, däremot pratar andra människor om Norska SkogSkatter så fort en katt har lång päls. Många är de som har trott att t.om. min Ragdoll (på bilden här brevid) är en Norsk SkogSkatt… Vet man väldigt lite om olika kattraser ser man helt enkelt inte skillnaden på långhåriga katter och förstår inte heller vad det innebär i planering, utgifter och omsorger för en uppfödare att föda upp registrerade raskatter till skillnad mot den som råkat få långhåriga ungar i en hoppsan-kull.
Sajtvärd Katter iFokus
#36 med all respekt för din kunskap och att jag håller med dig om allt du skriver (jag skrev inte det där om värdet för att jag tror nån här tycker annorlunda, vi tycker samma om allt detta)…. Vi pratar om olika saker. Jag pratar om att det faller sig naturligt för svenskar att stoppa in ett s i ordet skogkatt, och därför missar ni ofta målet när ni skriver "det finns inget som heter…". Som ni märkte här i tråden reagerar folk inte ens när ni stryker under s:et.
Jag håller som sagt med dig om ALLT det där, och jag är väl insatt i och engagerad mot, den oseriösa aveln. Jag tycker bara att det är viktigare att prata om den aveln och dess baksidor än att hela tiden prata om ett litet s. Ingen seriös uppfödare säger skogSkatt, men många seriösa kattvänner säger skogSkatt. :D
Dock tycker jag det – när ämnet är avel/kattköp – finn en poäng med att tipsa folk om att "om katten kostar flera tusen mindre än andra och/eller annonseras som en SkogSkatt med S i mitten, så är aveln ej seriös".
Imke. Ja vist är våra katter vackra och goa med eller utan stamtavla. Och jag skulle inte byta ut dem för allt i världen. 😃
Jag är medveten om att det finns många raser inom katten. Både långhåriga och korthåriga. och naken katter. Men för mig spelar det ingen roll om min katt är en hus katt eller en raskatt. Jag skulle lika gärna kunna ta hand om en hittekatt och älska den.. 🙂
Sen brukar jag inte bry mig om någon råkar stava lite fel och kommentera det. För det är så lätt hänt. Så förstår inte alls varför ett s Ska betyda så mycket. 😕
Grejen är att vi som älskar rasen Norsk Skogkatt vill att den ska få ha det namnet ifred. Vi vill att folk ska kalla långhåriga katter utan stamtavla för Långhårig Huskatt, och Norsk Skogkatt för Norsk Skogkatt, istället för att kalla båda sorterna för Norsk SkogSkatt.
Sajtvärd Katter iFokus
Så ni anmärker på ett stavfel 😕 Är inte det lite väl att ta i??? 🤔
#40 Jag vet inte om det var ett stavfel från din sida eller om du (som så många andra) använder Norsk SkogSkatt i båda betydelserna.
Kolla på Blocket och se hur många Norska SkogSkatter respektive Norska Skogkatter det annonseras ut. Att en Norsk SkogSkatt kostar ett par tusen mindre än Norska Skogkatter, men är dyrare än Huskatter är inte en slump. Ofta är de endast avmaskade (som om det skulle vara det viktigaste), men ibland inte ens det… men lång päls har de ju förstås, Norska SkogSkatter som de är… Många fina slantar sådana uppfödare kan stoppa direkt ner i fickan och spendera på sig själv i avvaktan på nästa kull. Kattköparna står nämligen i kö för att få köpa SkogSkatter till "bra pris". Utseendet är det enda som betyder något verkar det som.
Ja, jag låter säkert bitter, men ämnet är så otroligt sorgligt och trist.
Sajtvärd Katter iFokus
Tycker ändå det är dålig stil att anmärka på ett litet stavfel 😕
Blir inte roligt att skriva på en sajt där de andra anmärker på en sån liten detalj. 😴
#42 När det gäller Norsk SkogSkatt är det mer än ett stavfel. Det är ett förvirrande syftningsfel. Man ska kalla saker vid dess rätta namn för att undvika missförstånd tycker jag, och det gäller även benämningen på långhåriga katter. "Långhårig katt" går f.ö. bra att använda både på raskatter och huskatter, om de har lång päls förstås!😉
Sajtvärd Katter iFokus
#39 Du förstår inte vad jag försöker få fram till dig. Jag får ta på mig att jag kanske inte var tydlig nog. Jag menar inte att det är fel att ni klagar på att huskatter kallas för norsk skogskatt (eller rätt stavat, båda lika illa) – som sagt är jag helt överens med er om att att det är väldigt illa med oseriös avel och "fuskraskatter".
Det jag försöker få fram är att många säger skogSkatt om RIKTIGA skogkatter. Förstår du hur jag menar nu? Alltså det jag anmärkt på i denna tråd är att ni borde förklara vad en raskatt är och inte är, istället för att tjafsa så mkt om att folk använder ett s. Ni säger dessutom ifrån på ett för dess amänniskor obegripligt sätt. Därför att DOM använder inte detta s för att de menar att det är en nästan-skogkatt. De använder som sagt detta s om rasrena katter. De TROR att man SKA lägga till ett s. Att det är rätt svenska. Och det gäller även när de pratar om rasrena katter.
Puh. Hoppas ni förstår nu. Jag är verkligen emot att folk använder fejkade rasnamn och säljer oseriöst avlade katter. Men väldigt många vanliga människor använder s:et även om raskatten….
Du märker väl själv att folk inte fattade när du anmärkte på s:et? Du måste nog skriva konkret om skillnaden mellan raskatter och oseriös avel, och visst kan du nämna att ingen seriös uppfödare använder ett s i namnet i annonser. Men såsom ni pratar här så fattar ju inte folk… de känner att ni märker ord….
Så, hoppas detta blev tydligare :)
Nej det var ett stavfel och inte något annat och det är tråkigt om andra anmärker på en sån liten detalj som att det råkar komma in ett litet s när du skriver.
Jag har inte ens hört talas om SKOGSSKATT innan du anmärkte på att jag stavade fel-och råkade få in ett s i texten.
#44 Jag förstår vad du menar och att folk inte ens hör eller ser någon skillnad på det där lilla s:et. Är man intresserad av en viss ras eller har en själv tycker jag dock att man ska veta vad rasen faktiskt heter och som ägare av Norsk Skogkatt kan man inte undgå att märka hur ofta namnet med s används när det syftas på långhåriga huskatter.
Jag säger alltid bara att jag har 4 långhåriga katter och om folk då frågar om de är raskatter berättar jag att jag har 1 Ragdoll, 1 Helig Birma och 2 Norska Skogkatter. Då svarar de nästan jämt att de också har eller har haft en Norsk SkogSkatt (som de hittade i skogen eller fick av grannen), men de andra raserna känner de inte till…
I sådana lägen börjar jag inte föreläsa om vad rasen heter och vad det innebär, men på ett KATTforum utgår jag ifrån att folk faktiskt är intresserade av katter, både sina egna och andras och katter i allmänhet, t.ex. vad som skiljer en huskatt och raskatt åt.
Den avgörande skillnaden ligger alltså inte i utseendet utan i det faktum att katten har en stamtavla och har tillkommit genom noga och omsorgsfullt planerad, godkänd och registrerad avel och där uppfödaren är tvungen att bedriva aveln och uppfödningen enligt sitt kattförbunds strikta regler när det gäller omsorgen kring avelsdjur och kattungar. Dessa omsorger kostar som sagt både tid och en hel del utgifter i form av t.ex. tester för genetiska sjukdomar, medlemskap i kattklubb, extra avelsförsäkringar, semester när kattkullen beräknas födas eftersom förlossningen måste övervakas, registreringsavgift för kullen till kattförbundet så att kattungarna får sina stamtavlor, medlemskap i rasring för att kunna annonsera där, veterinärbesiktning, dubbelvaccinering, id-märkning och mask-test eller avmaskning av samtliga kattungar. Har uppfödaren endast honkatten måste hankattsägaren få betalt för utlåningen både i språngavgift och per överlevande kattunge. Ofta innebär det reskostnader att ta sig till en lämplig partner, ibland innebär det att man importerar avelskatter utomlands ifrån.
Sajtvärd Katter iFokus
Fast jag har ju inte sagt emot dom sakerna? Jag försökte berätta att ni är för otydliga när ni skriver "det finns inget som heter norsk skogskatt" för att väldigt många som läser kommer inte ens förstå att ni med det menar "det ska inte finnas nåt s". dvs, skriv rakt ut "det ska inte finnas nåt s, finns det ett s så är det inte en raskatt i annonsen". så folk fattar.
sen tycker jag inte man behöver anmärka alls på stavningen om folk inte bett om stavningshjälp, ifall tråden inte handlar om det. men här var ju ämnet huskatt vs raskatt så det var relevant. dock får man ju tänka sig för HUR man tar upp en sak. så folk fattar…. eh, ska jag säga som fortfarande inte gjort mig förstådd hihi. Får nog äta min geen medicin och fundera på varför ni tror att jag menar nåt helt annat ;D
Men nu ska jag inte sno mer utrymmei tråden. Hoppas jag kanske väckt en tanke i alla fall hos NÅN.
#47 När det gäller stavningen av Norsk Skogkatt ger jag mig inte. Det bör anmärkas när någon använder fel benämning på Huskatter och Norska Skogkatter (eller blandar ihop dem) på ett Kattforum.
Om inte vi som är intresserade av katter bryr oss om skillnaden, hur ska vi då få stopp på att buskavlare använder SkogSkatter som säljargument och får folk att tro att det är raskatter de betalar för?
Sajtvärd Katter iFokus
#48 JAG PRATADE OM ATT FOLK RÅKAR SÄTTA DIT ETT S FAST DE MENAR RIKTIG SKOGKATT OCH ATT DET BEROR PÅ HUR SVENSKA SPRÅKET FUNKAR, DET KÄNNS ONATURLIGT UTAN S. DÄRFÖR KAN MAN JU TA REDA PÅ OM DET ÄR EN RASKATT ELLER INTE INNAN MAN RÄTTAR FOLK. MEN I DENNA TRÅD SÅ FÖRSÖKTE JAG BARA GÖRA ER UPPMÄRKSAMMA PÅ DET FAKTUM ATT ERT SÄTT ATT RÄTTA ANG BOKSTAVEN S INTE GICK FRAM TILL ER MÅLGRUPP JUST PGA ATT NI INTE FÖRKLARADE PÅ ETT BRA SÄTT. DOM FATTADE JU INTE?????! puh…. Asså jag ger upp! :D
OberonsMatte Vet du om att det känns kränkande när du anmärker på ett stavningsfel?? Det handlar om ett enkelt fel inget annat.
#50 <- What she said.
Blanda helst inte ihop människor som fått ett s om bakfoten med människor som säljer ful-avlade katter. Det är inte alls så att man ska anmärka på andra människors språk hela tiden överallt. Det är passar sig inte och kan bli väldigt otrevligt :) Det ni behöver göra är att istället för att bara skriva "det finns inget som heter skogskatt", vilket inte ger NÅN som helst kunskap om varför – så behöver ni börja i andra änden och berätta om den oseriösa aveln och varför man pga den kanske ska undvika det där S:et.
EDIT: Norsk Skogkatt är också felstavat egentligen. Det ska inte vara stort S på skog. Därför att det blir då en sk logotypskrivning, som inte är tillåten eftersom det är emot grammatikreglerna. Norsk skogkatt är rätt ;)
Om man skriver att en katt är en norsk skogskatt bör det påpekas att rasen inte stavas så, den rasen inte finns. Om det sen är ett stavfel eller kunskapsbrist eller en BYB-katt som är anledningen till att man benämnt den som skogskatt spelar ingen roll. Fel är det oavsett
#52 det kan man absolut påpeka i syfte att motverka oseriös avel! Men isf 1) på ett ödmjukt sätt där man inte skriver den andra på näsan (kan ju vara ett rent korrfel och det är lite taskigt att klaga på folks stavning om det är av misstag), man ska inte utgå från att folk har shoppat BYB. och 2) Det finns ingen poäng att påpeka stavfelet om man inte samtidigt berättar om de oseriösa uppfödarna som använder s i namnet. Om du bara skriver "finns inget som heter så" så väcker du irritaion istället för insikt. :)
Jag har nu gjort en tråd om ämnet: http://katter.ifokus.se/discussions/52a744a38e0e744f470001ca-oseriosa-saljare-av-norska-skogskatter-etc
Alla är vi ovetande om något eller flera saker. Men bara för att man är expert på ett område ger det en inte rätten att få vara otrevlig och knäppa oss ovetande på näsan. Då kan man kanske istället på ett vänligt sätt berätta och förklara hur det ligger till. Jag tror inte du skulle uppskatta att bli otrevligt behandlad om du frågade över något du funderar över. En tanke bara. Tack för alla svar i övrigt :-)
Det är kanske inte meningen att någon ska känna sig knäppt på näsan. Om man mottar information genom att bara säga aha, ok. så är det inte mer med det. Om man fortsätter att hävda att det inte alls är något fel att säga Norsk SkogSkatt om man vill, så gör man det själv till en stor sak.
Sajtvärd Katter iFokus
#55 Är det någon här som har propsat på att få säga fel? Jag var väl inte tydlig nog. Jag gör ett sista försök:
Sluta snälla ta för givet att folk menar en BYB när de skriver skogskatt med s. Många menar en renrasig Skogkatt. Och ja de säger då fel. Men 1) anklaga dem inte för att hålla på med BYB om du inte VET det och även om de t.ex. köpt BYB så har de flesta gjort det i god tro. Folk tror liksom att det är helt ok att köpa såna katter. De vet inte hur katterna får lida för den aveln. Och de tror att det finns nåt som heter "blandraskatter". Så håll av det skälet helst en vänlig ton och inte skäll/snork/torr/kall. 2) du kan inte bara skriva "det finns inget som heter skogskatt det heter skogkatt annars är det huskatt" och tro att du nått fram med en insikt till mottagaren! Det saknas ju väldigt viktig info då, nämligen den om VARFÖR MAN INTE SKA BLANDA IHOP STAVNINGEN. annars kommer folk fortsätta uppfatta dig som taskig, ordmärkare osv såsom vissa gjorde här. Du behöver 1) vara ödmjuk och 2) berätta om de oseriösa uppfödarna – för att din rättelse ska leda till nåt gott och inte bara skapa irritation.
VARSÅGOD, EN LÄNK SOM DU KAN ANVÄNDA I FORTSÄTTNINGEN: http://katter.ifokus.se/discussions/52a744a38e0e744f470001ca-oseriosa-saljare-av-norska-skogskatter-etc
:)
Min känsla i inläggen som följde var mer förklaringar på varför man använde s:et i skogSkatt. Och försök att kanske diskutera fram vad det kan bero på att folk gör så. Eftersom dom flesta nog faktiskt menar skogkatt men utan att tänka på det och för att man är ovetande sättet dit det där extra s:et. Jag uppskattar när någon som kan förklarar för mig. Och jag uppskattar en bra diskussion och bollning om vad det kan handla om varför man säger si eller så :-)
#56 Det jag hakat upp mig på är det du själv skrev i inlägg #35.
Sajtvärd Katter iFokus
#57 Det flesta menar inte alls skogkatt när de säger/skriver skogskatt och det är det som jag och Oberon försöker förmedla
#58 HERREGUD varför håller du på såhär? jag har ju förtydligat mig femhundra gånger efter det? Min poäng, som tyvärr inte gick fram i nr 35, var inte att det var bra av min kompis att säga fel (självklart har jag förklarat det henne). MIN poäng var att dom som säger skogskatt TROR att det heter så. De skulle säga det oavsett om det är med stamtavla eller BYB. De flesta som köper BYB tror ju att renrasiga skogkatter också uttalas med s.
HELA MIN POÄNG VAR ATT INGEN LÄR SIG NÅT OM BYB IFALL DU BARA KLAGAR PÅ STAVNINGEN (därav min kommentar om att det blir fel fokus). DU MÅSTE BERÄTTA OM HELHETEN OCH DE OSERIÖSA SÄLJARNA FÖR ATT DIN RÄTTELSE SKA HA NÅN POÄNG. ANANrs kommer du fram som en jävla ordmärkare som bara vill rätta, dvs även fast du har rätt i sak så leder det inte till ngt gott.
Jag antar at du inte kommer tacka mig för länken som jag fixade till dej för du vill tydligen vara sur på mig fastän jag med alla medel försöker hjälpa er att nå fram till dom som ni skäller på. Tråkigt!
Här har du som sagt min åsikt, om du finner nåt fel i den vg kommentera i den tråden. Vi hörs.
#60 Jag är inte sur på dig. Jag trodde att vi hade en diskussion här bara. Din nya tråd är bra och jag hoppas att många läser den.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag måste instämma i att det där lilla S:et faller sig naturligt för oss som pratar svenska. Det gör det inte mer rätt, men det finns en anledning bakom varför det lätt slinker in, även om man menar en skogkatt, och inte skogskatt.
Det som jag tänker är viktigt är att förklara detta på ett vänligt sätt. Det är inte bara mottagaren av informationen som ska köpa det rakt av och gilla läget, man måste ifrågasätta. Om man inte ens vet att rasen stavas utan s, eller kanske till och med har problem med språket, vill man ha en förklaring på varför det är fel, så man kan tänka på det i framtiden. Att säga "rasen FINNS inte" om någon råkat skriva skogskatt, är inte rätt väg att gå. Att förklara stavningen och just det som Kittekatt har gjort - peka på varför S:et ramlar dit så lätt, är ett bra sätt att göra detta på.
Sol69,
Om vi låtsas att du heter Birgitta, skulle du då uppskatta om folk hela tiden kallade dig Brigitta istället och även skrev det i text? Skulle inte du bli lite irriterad till slut att hela tiden få ditt namn felstavat och feluttalat? För "ett stavfel gör ju inte så mycket"… ?
Jag har själv ingen norsk skogkatt, men om jag hade det så skulle jag ha blivit irriterad av att folk hela tiden stavar och uttalar namnet fel.
Och sen handlar det inte bara om ett simpelt stavfel som sagt. Det handlar om att "norsk skogskatt" (med s i mitten) nästan uteslutande handlar om långhåriga huskatter och inte om en registrerad raskatt. När folk säger till mig att de har en "norsk skogskatt" så fattar jag med en gång vad det handlar om. Inte en enda gång har det hänt att det handlat om en raskatt. Folk som har en raskatt brukar liksom veta vad rasen heter, för det står ju i stamtavlan.
Jag brukar - som OberonsMatte - inte påpeka sådana fel till människor i gemen som inte är kattmänniskor. Men på ett kattforum så tycker jag faktiskt att det är på sin plats, särskilt som det som sagt inte bara handlar om ett stavfel utan även syftar på två helt skilda kattsorter.
Om man är kattmänniska och hänger på ett kattforum så känns det lite konstigt om man medvetet inte vill ta till sig vad olika raser heter, utan blir arg när man får information. Om jag hade missuppfattat saker om en viss ras och sedan får det förklarat för mig så hade ju jag snarare blivit glad av att få lära mig mer. Men vi är nog alla olika där.
#61 TACK :D
#63 En snabb reflektion från min sida… Det är i många fall inte informationen i sig som man inte vill ta till sig i grunden, utan beror ofta på att informationen kan ses som självklar och tjatig för de som ger den, och därför presenteras på otrevligt sätt, som jagar bort de som inte har lika mycket kunskaper.
#63 Man kan förklara en sak på flera sätt utan att Anmärka och nedvärdera en annan person. För vi gör alla stavfel ibland. 🙂
Jag har ett ovanligt efternamn som många brukar stava fel. Men jag brukar inte säga något för jag vet att de inte menar något illa. Utan jag låter det passera utan anmärka på det.
Tror ni att de som kommer till sajten trivs på sajten om de känner att de blir påhoppade om de skriver något som inte är helt korrekt 🤔
S hit och S dit fan till och med jag säger skogskatt men skillnaden är stt jag vet att det inte ska vara ett S där men det faller sig naturligt att säga det. Det är bra att veta vid kattköp då S:et innebär oseriös avel. Såååå kan vi skippa stavningen nu??
För ett tag sedan försökte jag reda ut stavningen av norsk skogkatt här:
http://sprak.ifokus.se/discussions/516db5f7ce12c45076007800-skogkatt-och-inte-skogskatt
För den som är språkintresserad alltså.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Kände bara för att komma in och skriva ett litet S
För det är väl det som tråden handlar om? 🤔😃
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#59 JO jag tror faktiskt det ÄR så att dom flesta MENAR Skogkatt när dom säger skogskatt. Hur vet DU att det INTE är så? För jag som älskar katter men är okunnig om raser säger skogskatt om just rasen skogkatt. jag VET hur dom ser ut och det är dom jag menar.
Det här är ju löjligt…..
De som skriver skogSkatt gör ju oftast det just för att de inte vet att det finns låtsas-skogkatter så självklart tror de själva att det är skogkatter de pratar om. Därtill är det många som inte ännu äger en raskatt och därför inte sett den rätta stavningen så som man automatiskt gör när man köper rasen. Och alla dessa vet inte skillnaden! Och dessutom som sagt finns det dom som har en katt vara papper säger skogkatt men de uttalar det ändå skogskatt. Så asså.. Därav vikten att berätta om oseriös uppfödning och hur DEN missbrukar orden. Vad var och en säger om sin katt är bara relevant i förhållande till problemet mer oseriös avel.