Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 1774 ggr
BRP
0

Ska det vara så? Kastrering Hane

Hej! I fredags så kastrerade vi vår hane och det gick bra. Och när jag tittade idag hur det såg ut så var det svart ovanpå och på sidorna rött. Ska det vara så?

OberonsMatte
0

Svårt att säga utan bild. Det svarta är ju förmodligen torkat blod, men frågan är hur mycket och rött det röda är…?

Har han haft möjlighet att tvätta sig eller har han tratt?

Sajtvärd Katter iFokus

BRP
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick inte så bra bilder. Men såhär ser det ut

ScarletMajesty
1

Sådär såg det ut då jag kastrerade min hankatt, de gjorde små snitt utan att raka så all päls var kvar utanpå de tomma säckarna. När det sedan läkte så torkade det och sedan föll sårskorpa + päls av och ett par veckor senare så växte ny päls tillbaka.

OberonsMatte
0

#2 Eftersom din katt ser ut att vara brunmönstrad är väl det mörka mitt på pungen en del av kattens naturliga färg? På bilden ser jag det högra snittet som ser helt normalt ut.

Jag tror inte att det är något konstigt med kastreringssåret. Verkar katten själv besvärad av det eller är han som vanligt?

Sajtvärd Katter iFokus

BRP
0

Asså han har börjat slicka mer där sedan igår. När vi kom hem med honom så kanske han kollade men inget annat. Varje gång när jag ser honom slicka så säger jag till honom för att han ska sluta.

Caifig
0

Rött runt sårkanten är normalt.  Men om det röda sprider sig och blir varmt/svullet kan det ha uppstått en komplikation. Håll även koll på om såret vätskar sig eller luktar illa. Det svarta är levrat blod. Båda mina hankatter slickade sig där, men det läkte ändå jättefint och jättefort. Det är väl mer om han slickar sig onormalt mycket som det kan påverka läkeprocessen.

Wony
0

Hm, jag passar på att fråga - är det normalt att INTE se rött runtom? Förvisso är Chili sprattlig och har lång päls runt området, så det är svårt att titta noga, men jag har inte kunnat se något sådant alls, och han kastrerades i fredags.

Caifig
0

Det röda innebär en inflammation i huden dvs att celler har blivit skadade/angripna på något sätt. Inflammation är kroppens reaktion på detta och främmande mikroorganismer och kroppens sätt att försöka göra sig av/reparera skadan. Att det inte har blivit rött är nog ingen fara heller, det är kanske så lite att det inte syns eller har inflammationsprocessen gått över. Ungefär som när vi skär oss på en pappersbit så blir kanterna lite röda just pga denna process.