Sele på katt?
Om något/några år blir det mest troligtvis tillskott i familjen, förhoppningsvis en eller två katter.
Till frågan: Är själv ganska nojig när tanken kommer till att släppa ut katterna under dagen. Tänk om något händer och jag kan inte göra någonting!? Undrar då: Är det fel att gå ut med katten. Att katten har sele + koppel? (Går i så fall på gården, rädd för att om en ovan hund kommer mötande)..
Om svaret är ja: Vilka katter kan man ha som innekatter, gäller det alla raser eller enbart vissa?
Hur som helst vill jag gärna inte släppa djur under tillsyn, vill alltid ha koll så ingenting händer 😐
En lugn och stillsam ras som kanske en perser. De är inte så vanligt att man ser renrasiga katter ute så tror att det finns många raser som passar bra som innekatt. Själv har jag Sphynx katter och de kan ju inte vara ute utan uppsikt så det har ju funkat bra för mig.
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
Är det fel att gå ut med katten. Att katten har sele + koppel? - Absolut inte! Själv skulle jag vilja säga att det är mer fel att låta katten gå ut helt själv, då precis vad som helst kan hända. Den kan bli allt från att bli instängd i ett garage till att en störd människa kommer och skär svansen av den.
Vilka katter kan man ha som innekatter, gäller det alla raser eller enbart vissa? - Dom flesta raser funkar som innekatt :)
Medarbetare på Hundparkour.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en film på Fluffis när han går i sele :P
Med vänliga hälsningar Sara Modigh - En blogg om psykisk ohälsa, Multipel skleros och livet
#1 Är ej så förtjust i perser dessvärre. Men Sphynx gillar jag! Skulle du kunna berätta lite mer om rasen, hur du upplever de? 🙂
#2 Precis det jag är rädd för! Har läst allt för mycket hemskt i tidningarna/sett på nyheterna 😕
#3 Haha inte ofta man ser en katt gå på promenad! 😃
#4 Sphynx är enligt mig den bästa ras jag träffat. De är väldigt sociala och nyfikna. Jag tycker det är skönt att slippa allt hår också, samtidigt så är de sammetsmjuka och så varma och mysiga. Kommer aldrig skaffa en katt med päls igen (möjligtvis en Rex katt)
Många säger ju att det är mycket jobb med en Sphynx, och visst är det vissa saker man måste tänka på , så som badning , öron rengöring, solskydd och så vidare. Men den tiden vinner man ju igen på att man slipper dammsuga hela huset varje dag för att få bort päls, och det är ju ingen pälsvård heller :P
Jag badar mina katter var tredje till var fjärde månad ungefär (föredrar att de får sin naturliga olja framför att riskera att torka ut deras hud och behöva smörja dem)
#5 Anledningen till att man sällan ser katter på promenad är att kattägare oftast går på andra ställen än hundägarna.. Själv går jag varje dag som vädret tillåter med mina katter i ett skogsområde som gränsar till området där jag bor.
Mina grannar bara ler när jag kommer med en katt på axeln och en katt i famnen. Ifall man känner att ett vanligt koppel inte räcker finns det koppel på 15-20 meter, så man kan tillfredställa de flesta katter med sånna koppel.
Dammsuga varje dag behöver du ju dock inte göra för att ha ett rent och städat hem om du väljer en ras med päls :) Däremot medför vilken katt som helst att några sandkorn kan hamna utanför lådan. Pälsvården för min semilånghåriga katt hade räckt med någon genomborstning per vecka. Inte särskilt betungande då det är en mysig stund för oss båda :)
Sele på katt är ofta inga problem, men jag vill säga att det beror på om katten ens vill vara utomhus i sele. Vissa katter nöjer sig gott och väl med en innätad balkong, medan andra mer än gärna har sele på sig och promenerar ut. Man kan ju inte liksom tvinga ut en katt som inte vill.

Har haft 4 huskatter fd hemlösa och samtliga går utmärkt i sele. Inga av mina har varit ute på egen tass i mitt område då det inte lämpar sig för utekatter.
Vänj katten vid tidig ålder så spelar rasen ingen större roll.
Även min äldsta hittekatt (nu 14) har sedan han kom till mig i 4-års åldern gått fot i koppel. Inga problem. Vänj inomhus med selen på först
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#8 Haha dammsuga varje dag måste jag ändå.. Har två hundar som byter till vinterpälsen nu, så det ligger svarta tussar lite överallt -tur att jag gillar att städa haha 😂 Har inga problem alls med pälsvård. Men min pappa är dock allergisk och vill såklart att han ska kunna komma och hälsa på. Så först måste jag fråga honom om det är pälsen eller det i skinnet som han är allergisk mot..
#9 Självklart kommer jag inte tvinga ut katten om han/hon ej vill, likaså att jag inte tvingar ut min vovve på en promenad om hon inte vill det heller 😉
#10 Bra beslut av dig! 👍
Jag måste bara fråga, hur lär man en katt gå fot i koppel? 😮
#11 Det är framförallt kattens saliv har jag förstått det som, som ger upphov till allergi. Det finns vissa raser som påstås vara mer allergivänliga men det finns ingen helt 100% allergivänlig katt. Så en nakenkatt behöver inte vara mer allergivänlig än en långhårig.
Jag har själv två birmor som innekatter och kan inte tänka mig en mer härligare ras. ❤️ De är fortfarande rätt unga, men väldigt sociala och också lagom gosiga. De är inte och klänger på en hela tiden men vill ändå gärna vara med. De är heller inte särskilt jamiga, i alla fall inte mina herrar, men de går ofta runt och kuttrar lite för sig själva.
Min familj har näst intill var katthatare tills jag skaffade dessa två änglar. Nu finns det inte någon i familjen som inte kan motstå mina små charmtroll!
#12 Räcker med att han är i ett rum där en katt varit så blir han dålig, så tror inte att det endast är saliven.
En av katterna vi passar nu är en Birma, dock väldigt gammal men fortfarande hyfsat pigg 👍
#13 Nej jag skrev framförallt saliven så det finns andra orsaker också självklart. 🙂
#11 oavsett vad hos katten man är allergisk mot (det råder ju lite olika teorier från forskarna ang om det är saliven eller körtlarna eller… Osv) så verkar det enligt de flesta vara bevisat att det man nu är allergisk mot, är litet och yr runt och fastnar överallt hemma. Allergiläkare tipsar ju om att man ska hålla sovrum fritt från stoppade möbler (pga de drar åt sig partiklarna) och att man ska dammsuga ofta, samt hålla nere antalet prydnader osv som samlar damm. Samma saker dom samlar damm samlar nämligen på sig kattallergenpartiklarna eller vad det heter. Jag har en släkting som lever med katt trots lite allergi, och det funkar fint just för att hon hela tiden håller undan och dammtorkar och då och då (när hon har lågt immunförsvar) tar antihistaminer. Så mitt tips är att ffa se över möblemanget och antalet prydnader osv, samt hålla katten borta från pappans närhet. Så KAN det funka oavsett ras! Att ta allergimedicin då och då är ingen fara.:)

#11 Vi har i princip gått samma runda i snart 10 år. Naturligtvis har jag en lång lina så han känner sig oberoende av min närvaro och kan få nosa runt på alla ställen längs rundan. Men så smackar jag lite och drar försiktigt i kopplet så går vi vidare. Men väljer vi någon annan runda går det inte lika lätt, men det funkar skapligt ändå 👍
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
#15 Hoppas verkligen att det kommer gå. Mina föräldrar tog hand om en kattunge ett tag när de var yngre, men det gick verkligen inte. Pappa fick svårt att andas och utslag överallt, nös och ögonen rann och blev illröda, så han är inte lite allergisk tyvärr. Samma med när han kramade om vår granne som har katt så blev han dålig (inte lika, men dålig). Men som sagt hoppas jag att det kommer gå bra, och prydnader är jag inte mycket för, städar ovanligt vis varje dag, så de kanske underlättar en aning som du säger 👍
Då blev frågan bara: Vilken ras!? 😮 Tips på någon sida där man kan läsa om alla olika kattraser?
#16 Meen vilken sötnos!! 😍 Låter häftigt att lära en katt gå fot ändå! 👍
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm
Kanske inte jättemycket om varje ras men… Lite info och fina bilder! 😃
#18 Tack för länken! 👍
De jag fastnade för extra gällande utseende är: Ocicat, Kurilean bobtail, Russian blue, Sokoke, Sphynx, Oriental (korthårig).
Är kurilean, ocicat, sokoke och oriental ovanliga? Har nämligen aldrig sett de raserna förut 🤔
Oriental kan du fråga om på siames.ifokus.
De andra får du nog googla om, eller så kanske det finns någon här som har de raserna..
#19 Har själv växt upp med Ocicat. Vet inte om de är så ovanliga eller ej, min familj körde 2 h för att besöka uppfödare och sen hämta hem. Är en "nättare" variant av Bengalen. Väldigt aktiv, vacker och smidig. Hoppar höga hopp och accelererar från inget till allt på 0 sekunder. Vår pratar högt när hon är missnöjd. Mycket snäll och sover hos någon i min familj varje natt, helst under täcket. Älskar att vara ute i mina föräldrars trädgård hela somrarna!
Flera kattraser finns här på iFokus. Till exempel maine coon, perser och norsk skogkatt.
Sphynx finns också i fokus och du får gärna höra av dig till mig om du har några frågor. Hat två Sphynxar och har haft Sphynx sen 2008
Om du intresserade dig av både sphynx och oriental så kan du välja en peterbald och få det bästa av båda ;) ( det är en nakenvariant av siamesen och orientalen, så den finns som både helfärgad med gröna ögon eller maskad ned blåa ögon)
Medarbetare på Datorspel I Fokus