Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 4563 ggr
[Taxie]
0

Ägarregistrering katt.

Hej, jag skaffade katt för en vecka sedan. Hon är ID-märkt så vi skicka in en blankett för att skriva över henne på mig. Skickade in Blanketten till Svenska Kennelklubben i Måndags men jag står fortfarande inte som ägare. Hur lång tid tar sånt här och får man någon info om att det har ändrats? :o

Caifig
4

Men är det inte till SVERAK du måste skicka blanketten eftersom SKK är för hundar? 😃

[Skörbjugg]
2

Det kan säkert ta lite längre tid än så, men snart borde det ju vara klart. Tror att det tog mer än en vecka för min huskatt att bli reggad i Djur-ID… Man kan ju kolla på hemsidan ifall det är så att ditt djur är reggat, men att bekräftelsen inte har hunnit fram till dig än. 🙂 (http://kennet.skk.se/agarreg/)

[Taxie]
2

#1 Finns registrering för katter där :) Hon var bara registrerad där från början. Om det inte hade funnits så hade väl blanketterna för katt inte funnits. #2 okej, tack. Har kollat på djur-ID :)

OberonsMatte
3

Svenska kennelklubbens id-register för katter (Djur-id) är det äldsta och överlägset största id-registret även för katter. När man ägarregistrerar en id-märkning där för första gången registreras det inte förrän man betalat in engångsavgiften på 130 kr (tror jag det är). Man få alltså ett inbetalningskort hemskickat efter att man skickat in blanketten (som är blå).

Vill man bara ändra ägaruppgifterna är det en annan blankett man ska skicka in (som finns för utskrift på Djur-ids sida). Att ändra ägaruppgifter kostar ingenting och när uppgifterna är registrerade får man hem en bekräftelse på detta.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
1

Man får ett ägarbevis hemskickat när uppgifterna är införda.

Caifig
1

Jaså då har jag lärt mig något nytt! Haha! Jag har bara hört om SVERAK, men vet ni om det är samma databas som uppgifterna hamnar i? Vore ju inte så kul om man registrerar sig i en men så kollar polisen/veterinärer etc bara den andra och så finns man inte med där.

OberonsMatte
2

#6 Nej, det är två helt olika register, så därför är det bästa att registrera katten i båda eftersom upphittare ibland bara känner till det ena.

Sajtvärd Katter iFokus

EvaSe
2

Regna katten hos Sverak också, det är gratis.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[Mustangcab]
1

Hos djur-id får du uppgifter om att du är reggad ägare samt hem information som är bra att har och en cd efter du betalat avgiften.

Hos SVERAk får du inte något bevis på att du är reggad men det kostar å andra sidan inget.

CarlK
0

Detta har jag märkligt nog varken hört eller läst 🤔

#7 & #9 Ni menar alltså, att min chipmärkta katt sannolikt endast är registrerad i SVERAK:s register och därmed löper stor risk att inte kunna identifieras, om han skulle springa bort?

hälsningar Carl

Silvestris
2

Ja, så kan det vara. SVERAKs register är inte alls lika stort och känt som Djur ID. Veterinärer kanske kollar av mot SVERAK (men det gjorde de inte när min SVERAK-registrerade kattunge kom bort), men det är nog tveksamt om polisen gör det.

OberonsMatte
5

#10 Har du inte själv registrerat din katt i något register finns den förmodligen inte med i något av dem.

Veterinärer och framför allt enkilda poliser är inte alltid så insatta när det gäller ägarregistrering av katter, så där kan det absolut ske misstag p.g.a. av okunskap när de söker ägaren till en id-märkt katt.

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
3

På tal om id-märkning av katter så vill jag berätta om en tråkig sak. Jag känner en tjej som lämnde in en katt till Sthlms Katthem för omplacering eftersom hon upptäckte att hon var allergisk. Tjejen hade köpt katten från katthemmet några månader tidigare och då sett till att katten som redan var vid köpet var id-märkt blev omregistrerad både hos SVERAK och SKK.

Tjejen som jag känner tyckte ju om katten och kollade lite hur det gick för katten. Jo, den blev rätt snart omplacerad enligt katthemmets hemsida men fast det nu gått åtskilliga månader står katten fortfarnade registrerad på henne på båda ställena.

Borde inte katthem följa upp att nya ägare verkligen gör ändringsanmälan när en katt säljs? Bäst vore att katthemmet gjorde ägarbytesanmälan i samband med att katten flyttar. SVERAK är ju gratis och kostnaden hos SKK kunde ju tas ut som del i försäljningspriset.

Många katthem talar om att de skriver avtal med nya ägaren om det ena eller andra men sådana avtal har inget juridiskt värde men att se till att ägaruppgifter blir korrekta innan katten lämnar katthemmet borde vara en självklarhet.

Skulle vara intressant att se vad andra, både katthem och kattköpare, har för erfarenhter .och syn på detta.

OberonsMatte
3

#13 Att ägarregistrera en katt är ju alltid frivilligt och många glömmer helt enkelt bort det eller missar att betala in avgiften till SKK efter att ägaranmälan gjorts.

Jag har dock lite samma tankar som du om att både katthem och uppfödare borde registrera de id-märkta katterna och kattungarna på sig själva och sedan bara låta ägaren göra en ändring. På så sätt skulle alla katthemskatter och raskatter gå att spåra åtminstone till någon, även om ägaren slarvar, glömmer eller missar något.

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
3

För mig är det självklart att ägarregistrera de katter jag föder upp på mig själv. Sedan skickar jag med papper och ägarändring ifyllda och underskrivna med de nya ägarna. Glömmer ägarna att göra en ägarändring kommer katten ändå till rätta via mig.

OberonsMatte
2

#15 Mycket bra! Tror dock tyvärr att det är ovanligt att man gör så.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
3

Angående detta att det finns två olika register har jag precis skickat ett mail till KattKommando Syd eftersom de i hemsidans information till upphittare endast uppger det ena registret (SKK).

Sajtvärd Katter iFokus

CarlK
5

Tack OberonsMatte och Mustangcab för viktig info! 👍

Mycket riktigt är min katt Lotus endast ägarregistrerad i SVERAK:s ID-register med drygt 100.000 registrerade katter och inte i SKK:s register DjurID med över 600.000, som verkar vara det första ställe upphittade katter eftersöks på…

Enligt SKK ska man få en anmälningsblankett att skicka in till dem av veterinären när man chipmärker sin katt. Men Lotus var redan chipmärkt av uppfödaren när jag köpte honom och jag fick varken blankett eller info om detta av henne, endast för ägarregistrering till SVERAK. Väldigt dåligt tycker jag, då jag därmed gått runt i över ett år med halvfalsk trygghet om att Lotus garanterat skulle bli identifierad om han sprang bort 😡

Nu har jag dock sett till att få en blankett hemskickad, vilket omständigt nog kräver att man skriver ett mejl och ber om det. För er som är intresserade och har chipmärkta katter som inte är registrerade i DjurID, så är e-postadressen dit: djurid@skk.se

Sen kan jag ju tycka det är rätt märkligt och ologiskt att det största och primära ägarregistret för katter i landet, tillhandahålls av riksorganisationen för hundar

hälsningar Carl

EvaSe
0

Om katten har stamtavla i Sverak är uppfödaren skyldig att ägarna katten hos dem inom en månad efter den har flyttat. Jag registrerar bara i Sveraks id-register.

/EvaS

S*Capsicum´s   www.capsicumcats.se

[Taxie]
2

Det har gått 9 arbetsdagar nu… och har inte hänt något. Jobbar det ingen där eller? Börjar bli lite trött på att det inte händer något. Kan inte direkt skicka in en ny blankett för jag måste ha den förra ägarens underskrivt. Ska åka bort snart och ha med mig henne. Är rädd att hon ska springa bort då det är två utekatter där som de öppnar dörren åt ibland…. Ännu värre är det när småungar är där och glömmer att stänga. Sorry för att jag kanske överdriver med min oro :/

OberonsMatte
2

#20 Jag räknade inte dagarna när jag skickade in nyanmälan och ägarändring, så jag vågar inte svara på vad som är normal handläggningstid, men det har dock alltid blivit ändrat förr eller senare.

En gång när jag tyckte att det dröjde väldigt länge sökte jag på id-numret i registret och såg att det redan var ändrat och några dagar senare kom bekräftelsen mycket riktigt i brevlådan.

Sajtvärd Katter iFokus

[Taxie]
0

Nu fick jag hem en faktura… vafasen ska ju inte kosta något då den förra ägaren redan betalat detta. Hur gör jag, ska jag betala ändå? Lär ju inte hjälpa med att ringa och nu finns det redan en faktura. Kommer ju få en skuld annars….

OberonsMatte
0

#22 Står det inte MAKULERAD längst ner på inbetalningskortet?

Sajtvärd Katter iFokus

Änglakatten
1

Jag mailar alltid skk när en ny kull är född här hemma och ber om blanketter, har inte varit med om att man får det av veterinär eller på annat sätt? Sen klistrar jag in en chipremsa eller skriver numret från varje unge efter chippningen gjorts omkring 12v och skickar med blanketterna till de nya ägarna vid flytt, så de får fylla i allt och skicka in. Menar ni att ni fått dessa blanketter på annat sätt?

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

[Taxie]
0

#22 ska nog ta och dubbelkolla när jag kommer hem :) #23 Jag skrev ut blankett på hemsidan :)

[Mustangcab]
1

Jag har fått dem när jag kastrerat mina katter men jag är inte uppfödare.

OberonsMatte
2

Ska man ägarregistera en katt för första gången i SKKs id-register ska man fylla i en blå blankett som man antingen får av veterinären eller får beställa själv från SKK.

Gör man bara en ägarändring eller ändrar kontaktuppgifterna för en redan ägarregistrerad katt är det en annan blankett man ska fylla i som finns för utskrift på SKKs sida och det är väl den TS har använt sig av i det här fallet.

Sajtvärd Katter iFokus

[Taxie]
0

#27 Japp, det stämmer.. Glömde kolla pappret nu men ska göra det så fort jag kommer hem. Verkar konstigt om jag ska behöva betala :/

OberonsMatte
3

#28 Nä, du ska inte betala. Jag ändrade uppgifterna på en av mina katter för ett tag sedan och fick hem ett inbetalningskort som det stod MAKULERAD på tillsammans med bekräftelsen.

Sajtvärd Katter iFokus

[Taxie]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så ser det ut.. Står inget om markulerad :o

OberonsMatte
2

#30 Då har det blivit fel. På min står det MAKULERAD där det står 130.00 på din.

Om katten redan var registrerad när du skickade in de nya ägaruppgifterna ska du inte behöva betala en ny registreringsavgift, så ring SKK så att det blir rätt tycker jag.

Sajtvärd Katter iFokus

[Taxie]
0

#31 Japp, det kanske var nåt de missa :/

Änglakatten
0

Kanske missar jag nåt men är du säker på att katten var registrerad hos SKK sedan innan? Inte bara hos SVERAK?

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

[Taxie]
0

#33 Japp, sökte på hennes ID när fortfarande stod på förra ägaren. Hennes ID finns inte ens registrerat på Sverak.