Katter iFokus

Katter

Etiketter: hälsabeteendekosthållning
Läst 3137 ggr
Erina
0

Mörk böld på underläpp. Vad kan det vara?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Min katthona har en mörk böld på sin underläpp, precis där hennes ena hörntandd går ner. Den är lite mindre än ett knappnålshuvud. Är lite orolig att det kan vara allvarligt. Tumör? :-( Snälla kika på bilden och se om ni känner igen detta. Bör jag besöka veterin är? Tack för er tid?

OberonsMatte
1

Eftersom det är precis i det område som katter kan få svarthaka p.g.a. talgproduktion som bildar pormaskar, tror jag att det är en igentäppt talgkörtel Ser man inte två mörka prickar på "bölden"?

Sajtvärd Katter iFokus

Erina
1

Jag ser tydligt en svart liten prick. Själva bölden är mer åt mörkblå/ lila. Om det är en igentäppt talgkörtel, kan jag göra något åt det, löser det sig självt eller bör jag besöka veterinären?

OberonsMatte
1

#2 Eftersom den är så liten skulle inte jag besöka veterinären i nuläget utan avvakta och se om den försvinner av sig själv.

Du kan ju prova att behandla den på samma sätt som man kan behandla svarthaka, dvs genom att t.ex. försöka lösa upp talget med olivolja (eller annat fett) eller tvätta med klorhexidin.

Sajtvärd Katter iFokus

Erina
0

Tack för dina svar, jag uppskattar det verkligen! Har smörjt lite med olivolja, så nu håller jag tummarna att det blir bättre. Hon verkar inte ha ont när jag känner på knölen. Blev rädd att det var en tumör.

[Mustangcab]
1

Det är en pormask med en böld under. Fösök att få bort pormasken utan att klämma på denna så spricker bölden upp.

Änglakatten
1

Majonäs är väldigt effektivt emot svarthaka (ifall olivolja inte funkar)

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se