Riven av katt
Hej svejs! 
När jag var ute i trädgården idag kom en katt fram till mig och ville gosa. Den var väldigt sällskaplig, typ som att den inte sett en människa på flera år, och jag började fundera på om den hade något hem. Men den såg inte herrelös ut; lagom hull, fin päls och allmänt välmående liksom. Jag kunde knappt komma ifrån den och fick nästan springa in för att den inte skulle följa med.
Men nu till saken; den kloade mig på byxorna asmycket medan jag klappade den och det är väl för att den trivs så det var ju bra. Men när jag kom in och kollade på mina ben så såg vänsterbenet helt misshandlat ut: massor av små hål där katten tryckt in sina klor och flera blödde rätt mycket. Jag har stora fläckar på insidan av jeansen. Och på två ställen är det liksom blåmärken runt hålen, typ som att blod samlats under huden. Jag har tvättat med tvål och torkat med desifektionsservett för jag är rätt nojig med sånt här då jag hört att det inte är bra att bli biten/riven av en katt. Men vad kan hända? Inget så allvarligt att man behöver amputera benet väl?
Nej, du kommer inte behöva amputera benet.🐱
Troligtvis händer ingenting, jag har fått många rivsår och fick ett ganska allvarligt på pannan när jag var liten, fick också blåmärke, blödde jättemycket och jag fick även en bula men ingenting hände med mig.
Men visst, det finns en risk för bakterier.
desinfektera så borde det vara lugnt, egentligen är det betten som är värst, men man ska alltid vara försiktig, så har du sårdesinfektion eller annan sprit så spritar du bara såren och torkar av så kommer det gå finfint.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Kattbett kan vara riktigt besvärliga och i värsta fall leda till blodförgiftning, men rivsår behöver du inte oroa dig för. Som tidigare sagt så bara rengör ordentligt och håll ett öga på det så kommer det säkert att läka hur fint som helst.
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Skönt att höra! Jag har aldrig haft katt själv och är egentligen inte van vid umgänge med katter överhuvudtaget, så jag blir inte riven så ofta. ^^
Den här katten var så himla gullig men den rev superhårt. Några gånger höll brallorna på att följa med ner när den kloade, så mycket tog den i.
Jag tyckte det var gulligt då även om det gjorde ont men sen när man kom in och såg "skadan" så blev man lite shit pommes frites. Men jag ska tvätta en gång till och hålla koll. Vad är det man ska titta efter? Typ om det blir missfärgat runt såren eller vad?
Bara kolla så att det läker och inte blir infekterat, men tvättar du noga nu och sedan låter det vara i fred så kommer det säkert inte att vara några problem.
/Sjöis
Det låter som du inte har särskilt långt kvar att leva 😛
Skämt åsido, att bli riven av en katt i Sverige brukar inte medföra någon större risk, i synnerhet inte om såret är så pass ytligt som ditt verkar vara.
Det absolut värsta som skulle kunna hända är att det blir infekterat och att infektionen sedan sprider sig. Skulle du känna dig sjuk och få feber de närmaste dygnen är det troligen vad som skett och då bör du uppsöka läkare för att få antibiotika utskrivet. Risken för det får i ditt fall dock ses som närmast obefintlig.
Vid kraftiga kattbett däremot är det desto vanligare och blir man ordentligt biten av en katt bör man uppsöka läkarvård för att få antibiotika.
I andra länder där sjukdomar som Rabies förekommer och kattklössjuka är vanligt innebär att bli riven av en katt däremot en större risk.
Du kan dock känna dig lugn - i synnerhet om du tvättat och desinfekterat såret som rekommenderats i tidigare inlägg.
hälsningar Carl
Tack för alla svar! Nu när jag tittade på det har blåmärkena redan gått ner och benet ser inte alls lika misshandlat ut längre, så det är nog ingen fara. Men jag ska hålla koll iaf.
#6 Nej, jag tänkte med det; vi är ju ändå i Sverige liksom så katten har säkert inga farliga sjukdomar. Men jag blir som sagt lite nojig av sånt här så jag tänkte fråga ändå. 
Vid alla sorters sår finns det ju risk för blodförgiftning och bakterieinfektioner, så det bör man ju alltid vara uppmärksam på. Vid bett och klös-sår finns det ju en åtminstone teoretisk risk för stelkramp också, men det vaccineras vi ju emot i Sverige. Den vaccination man får som barn skyddar i 20 år har jag för mig.
Sajtvärd Katter iFokus
Min mor blev riven av sin egen katt i handen då hon höll på att rensa ogräs i rabatterna hemma. Hon fick åka in till akuten och få antibiotka trots att hon genast tog av handskarna och rengjorde händerna med tvål och vatten och desinficerade.
Så håll koll på såren.
EU-medlemskapet har medfört att rabies kan dyka upp här i landet efter att ha varit borta i nästan 200 år men rabies sprids via ett sjukt djurs saliv om man blir biten eller slickad på ett sår.
Har man riktigt otur kan man fåen rätt häftig infektion av kattbett men det visar sig inom några timmar med svullnad mm och då är det akuten som gäller.
I och med att det blött har nog de flesta bakterierna runnit ut.
Rätt liten risk men skulle det bli rött, svullet, ömt och/eller varmt därkatten rivit ska du i alla fall inga sjukvårdsupplysningen.
Det har ingen betydelse om det blöder eller inte det kan bli en infektion i alla fall.
Inte har de heller någon betydelse ifall vi är medlemmar i EU eller inte rabies kan komma in oavsett vilket med tama eller vilda djur som antingen folk släpar med sig mot bättre vetande eller som kommer och går in över gränsen själva.
#11 Visst har du rätt det finns alltid en risk även med rivsår. Men om det blöder mycket blir risken mindre. Har man dessutom tvättat med tvål och varmt vatten samt desinficerat minskar risken ytterligare. Att hålla koll är dock alltid rätt. Kattbett innebär alltid högre risk än rivsår
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
En liten uppdatering: märkena har typ försvunnit nu och allt har läkt som det ska! Ingen blodförgiftning alltså. :D
Tack för allt engangemang!
Vad bra! 🙂
/Sjöis