Doftmarkera
Min kastrerade 4åring doftmarkerar extremt mkt, han vässar klorna på typ allting ast jag vitpepprad och dragit med citron. Han drar munnen väldigt mkt på mig och trycker sig mot mina ben. Han kan om han är orolig kissa i sängen men det händer inte ofta. Finns det nåt jag kan göra åt detta lr är det ok? Tänker om det är frustrerande för honom att ha ett behov av att lägga sin doft på allt, eller han kanske bara myser? Har hans syrra hemma oxå, dom är bästisar.
Hur många kattlådor och klösplatser (ämnade att klösa på) finns det?
Sajtvärd Katter iFokus
han klöser på klösgrejerna också :)
Vilken typ av kattlådor har du?
Är det bara dessa två katterna du har?
Finns det utekatter i området?
Är din katt ute något (på egen tass, i koppel eller på balkong/veranda) eller är han ren innekatt?
Har stora lådor med djup sand.
Menar ni att viljan att klösa/stryka sig/dra munnen mot kan ha med lådorna att göra?
Har bara dessa katter, och de är bara inne.
Ibland visar djur missnöje på de mest konstiga sätt. Det är möjlig att han är misnöjd med någonting. Kan vara katlådorna, kan vara någon utekatt, kan vara något annat. Vi försöker hjälpa till att hitta vad som inte stämmer, för då har du lösningen…
Ah. Men är klösande och gnidande av munnen mot människor ett missnöje menar du?
#4 Att vässa klorna och doftmarkera genom klovässning är ett naturligt behov och beteende hos katter. För att inte förstöra kattägarens heminredning och möbler behöver katten många platser som är avsedda för ändamålet. Dessa klöspelare och klösmöbler måste vara stabila, funktionellt utformade och rätt placerade. Är de inte det kommer katten hitta annat att klösa på.
Att kissa i sängen är inte ett naturligt beteende för katter utan tecken på att något är fel. Därför är frågan om den befintliga lådsituationen absolut befogad. Att lådsituationen är otillräcklig eller bristfällig på något sätt (när det gäller lådornas antal, utformning, placering, innehåll och renhet) är den vanligaste orsaken till felkissande.
Om katten doftmarkerar sin omgivning på ett överdrivet sätt både när det gäller klovässande och felkissande kan man misstänka att katten känner sig oroad, hotad statusmässigt och otrygg i sitt revir och att den känner konkurrens kring resurserna som finns där.
Resurser i kattens inomhusrevir är t.ex. toalådor, matplatser, mat-tillgång, klösplatser, sovplatser, utkiksplatser och gömställen. Det ska finnas mer än tillräckligt många av allt för att undvika känslan av konkurrens inom en kattgrupp.
Sajtvärd Katter iFokus
Ang kisseriet i sängen vet jag vad det berodde på, skrev det bara för att det har med dofter att göra. Det är klös och mungnidandet jag undrar över. Men då är det helt normalt alltså, varierar från katt till katt?
#6 Klösandet kan vara det…
Överdrivet kontaktsökande för kel och liknande kan ha med oro att göra.
Men jag har själv lärt mig mycket av Oberonsmatte som har resulterat i lyckligare katter här hemma… :)
Att ha ättika hemma är något jag skulle rekomendera dig, då det neutraliserar doften av kattkiss..
Ja när han kissade så tvättade jag med ättika :)
#8 Om du känner behov av att vitpeppra och gnida med citron på saker hemma anser jag visar att det är ett problem någonstans eftersom katten uppenbarligen känner behov av att klösa på mer saker än de du erbjuder honom att klösa på.
Fler bättre utformade och bättre placerade klöspelare/klösbrädor alltså!
För att skydda t.ex. stoppade möbler som kan vara lockande att klösa på rekommenderar jag att täcka utsatta delar med t.ex. en pläd eller ett överkast. Ställ även en klöspelare eller likanande i närheten eftersom platsen uppenbarligen är rätt för katten att klösa på.
Se även upp med hur du reagerar när katten klöser på fel ställe. Kommer du farande och fyar katten kommer katten bara lära sig att det är ett effektivt sätt att få din uppmärksamhet och klösa ännu mer så fort den blir uttråkad! Det bästa är att bara ignorera felbeteenden, erbjuda lämpligare alternativ och skydda/gömma undan det som riskerar att bli förstört.
Att katten kissar fel ibland är också ett problem som bör tas på allvar, även om du vet varför han gör det.
Sajtvärd Katter iFokus
#10 Bra, inte alla som vet - därför skrev jag det :)
Han byter liksom klösgrejer, förut klöste han på en stoppad fåtölj han låg mkt i, men nu vill han varken ligga lr klösa på den.
Så har det varit med klösträd också.
Teven var också ett favvoställe att klösa på förut men nu struntar han i den.
Kissandet tar jag på allvar men nu när jag vet vad som utlöser det är det inget problem längre.
#13 Vad är det för sorts klösträd/klösmöbler han har? Hur stora är de, hur är de utformade och var är de placerade?
Sajtvärd Katter iFokus