Viktigaste den första månaden, när och hur?
Vi ska ju köpa katt och jag undrar vad det viktigaste är den fösta månaden,eller måste man köpa alla tillbehör på en gång?
För att det blir lättare att köpa det viktigaste första månaden,sen köpa dem också viktiga men inte lika viktiga sakerna sen. Men nu undrar jag vad dem viktiga sakerna kan vara och dem mindre viktiga men viktiga sakerna är och om man ska göra så som jag tänkt.
En till fråga: Hur stor transportbur har man till en Ragdoll? Dem är ju stora katter och dem kommer ju också att bli vuxna en gång så ska man köpa en större transport bur från början? och i så fall, (Ca.) hur stor?
Storleken på transportbur låter jag någon annan svara på…
Det jag tycker är viktigast är:
- Toalådor (antalet katter och en extra låda)
- Sandspade
- Kattsand av samma sort som uppfödaren haft
- Mat av samma sort som uppfödaren har haft
- En mindre mängd leksaker
- Något att klösa på
- Något att klättra på
- Mat- och vattenskålar
- Transportbur
Finns några saker man kan spara lite pengar på i början. - Använd vanliga skålar/fat till maten. Det är inget speciellt alls med de som säljs i djuraffärer. - Använd plastbackar eller liknande från tex IKEA till kattlåda. Samma sak här, det är inget som skiljer dem från "riktiga" kattlådor. - Man kan köpa hur mycket leksaker som helst, men man inser snabbt att det roligaste ändå är en ihopknölad pappersbit eller en pinne från skogen. - Transportbur är bra att ha om något händer, men du kanske kan låna av någon bekant ett tag eller köpa en begagnad på blocket. Jag har en ragdoll på ett år. Hon får plats i en bur med "vanlig storlek" fortfarande. Börjar dock strax bli trångt för henne och dags för en större. - Använd vanliga filtar istället för dyra kattbäddar. Mina älskar när de inte ligger prydligt vikta, utan mer slängda i e hög på soffan. - Klösmöbler är guld värda anser jag. Katterna älskar att klösa på dem och de får möjlighet till gömställen vilket är viktigt. Till just ragdoll kan du tänka på att de oftast inte är några höjdhoppare, så anpassa möblen till det. Finns mycket att lägga pengar på när man skaffar katt, men ofta är det mer för ens egen skull än för katten kan jag känna ;) Lägg hellre pengarna på bra mat och veterinärbuffert. Lycka till när den lilla tittar in! :)
Vår hane på ca 6 månader har redan börjat växa ur sin transportbur, så ett tips är att köpa en rejäl från början. Istället för kattbädd så används transportburen som sovplats dagligen, med en mysig fleecefilt från IKEA (9:-) som underlag. Härigenom sparar du pengar och katten vänjer sig vid att transportburen är en trygg plats! Tygmöss finns att köpa i djuraffärer men även mataffärer, här kostar 3 st ca 12 kr. Har köpt massa olika leksaker för hundratals kronor men dessa tygmöss är Enzos absoluta favorit i alla lägen. Kattsand är ju absolut bra att börja med samma variant som uppfödaren har, men efter ett tag kan ni blanda in en ny sand om ni så vill. Jag tycker ex Everclean är bra men inte så bra att den är värd 169(?)/(199(?) kr för 8 liter jämfört med den vi använder som kostar 69kr/8 l. Vi har en klösmöbel plus en klösbräda som är fastborrad i väggen vilket ger honom möjlighet att verkligen sträcka ut kroppen. Kläsmöbeln är han rätt ointresserad av och har varit sen han kom. Springa och klättra i soffan, busa i sängen eller spana i fönstren är mycket roligare tycker Enzo. Sover gör han som sagt i transportburen, i soffan eller sängen på natten.
Tycker dom andra har svarat bra.
Transportbur till katt ska vara minst 50cm lång, 30cm bred och 35cm hög.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Kan tilläggas att det är de mått som #4 skriver vår har, vilket börjar kännas för litet och vi skulle köpt en riktigt stor från början.
Tack för alla svar :D Om någon har mer förslag så vill jag gärna läsa dem också, x3
Något att klippa kattens klor med kan också vara bra. Man måste dock inte köpa en klotång speciellt avsedd för djur om man inte vill, många använder vanliga nagelklippare för människor.
(Sedan att jag personligen föredrar klotång är en annan sak 😛)
Lycka till med kissen!
Beroende på vilken päls katten har, så kan det vara bra med en borste också..
Leksaker kan man göra själv, ett snöre, en papperspåse eller kanske korken till yoghurtpaketet/mjölkpaketet (min katts favorit). Jag köpte en laserpekare till min katt, när hon behöver rastas av så leker vi med lasern, jättekul! :)
Tänk på att flytta bort giftiga växter så katten inte kommer åt dom.. Och blommor i vas, ställ dom där katten inte kommer åt. Min katt välter vasen eller käkar på blommorna… Not fun!
Hundbajspåsar när du ska rensa i lådan är med bra att ha!