Hankatt beter sig konstigt
Hej!
Jag har en hankatt på 3 år (innekatt) som har börjat bete sig konstigt genom att göra konstiga och höga läten, främst sena kvällar och tidigt på morgonen. Det låter som att han skriker och är orolig och det låter verkligen bedrövligt, men så fort man visar lite uppmärksamhet så blir han tyst och slutar men snart börjar det om igen.
Det är väldigt frustrerande först och främst eftersom jag bor i en ganska lyhörd lägenhet. Han gör mest sådana läten om jag har sovrumsdörren öppen. Men när jag stänger dörren så slutar han jama efter ett tag då han fattar att det inte är lönt att fortsätta så det låter ju som att han bara söker uppmärksamhet?
Måste även tillägga att hanen är okastrerad pga blåsljud på hjärtat (ville inte riskera att något skulle hända under narkosen) han har mått riktigt bra trots att han är okastrerad, tills nu. Vad kan detta bero på?

Det låter som en helt normal fertil hankatt.
Jag skulle ta honom till en kunnig kattveterinär som söver med gas och få honom kastrerad.
Har hans hjärta blivit undersökt eller har man bara hört blåsljud?
Stolt ägare till tre La permer
Känner av löpande honkatter? Med tanke på att han är okastrerad (i ditt fall med godtagbar anledning) så känner han av sina hormoner och vill föröka sig, så att säga…
Jag var hos veterinären i somras för att boka tid för kastrering. Då lyssnade veterinären på hjärtat och konstaterade att han hade blåsljud och förklarade vad följderna kunde bli om jag valde att kastrera ändå. Då bestämde jag mig för att avstå i och med att både jag och veterinären kunde konstatera att min katt inte lider av att ha bollarna kvar ;). Kan vara så att han känner av någon honkatt, det är svårt att tolka. Men jag skulle tro att det beror på¨hormoner + uppmärksamhetssökande, då han är en riktig "diva" ibland.
Han är lite konstig för övrigt min katt, han har varit ute på balkongen massor under dessa 3 år som jag har haft honom (har en bräda som går ner till marken, utifall att han skulle vilja gå ut) men han verkar så pass trygg hemma hos mig så han har inte velat gå ut själv eller smita, vilket veterinären tyckte var ovanligt just pga att han inte är kastrerad.
Ifall det finns honkatter i närheten kan det bli riktigt jobbigt för din hane med alla hormoner så att säga…
Är hjärtfelet ärftligt/finns risk för att det är ärftligt är det olämpligt att han får ungar och därför skulle jag i det här fallet rekomendera att ta bort brädan och att ha koppelpromenader ifall han vill gå ut. (Såg ett koppel som var 20 meter långt till skapligt pris, ifall du vill kan jag kolla var.. 🙂)

Men hur tänker du nu om du låter din fertila hjärtsjuka katt vara ute på egen tass.
Ta katten till en kunnig vet som scannar hjärtat. Ett blåsljud behöver inte vara farligt.
Tack för tipsen, otroligt tacksam :) ja gärna det!
#5 När jag släpper ut missen på balkongen så har jag såklart alltid översikt och dörren öppen hela tiden, lämnar honom aldrig ensam, kanske uttryckte mig lite otydligt där ^^
#3 det låter som du har en helt normal fertil hane men snälla låt honom inte ha en möjlighet att kunna ta sig ut på egen hand. Även om du har uppsikt över dörren och honom kan han smita på ett kick:( En katt springer betydligt snabbare och är smidigare än vad en människa är. Vill du låta honom ha tillgång till utevistelse så näta in eller gå koppelpromenader med honom. Har du riktigt otur kan han även börja revirkissa inomhus då han är fertil.
Sedan undrar jag när kattens blåsljud upptäcktes? Var han en kattunge så kan vissa ha de och att de senare försvinner då katten blir äldre. Det finns också blåsljud som inte är farliga så mitt råd är att ta katten på en koll igen och kastrera hos en som använder gas.
#6 Hittade inte den just nu, men här finns ett på 5, 10 eller 15 meter iaf http://www.petsonline.se/hund/traning-och-bruks/traningstillbehor/sparlina-nylon-svart-1/
Blåsljud eller inte, katten måste kastreras för att slippa den inre oro och stress som hormonerna orsakar. Jag förstår inte hur en veterinär kan påstå att en innekatt utan möjligheter att följa och leva ut sina fertila instinkter inte lider.
Att släppa ut en fertil hankatt (och låta honom leva ut sina instinkter) är förstås alltid rena vansinnet så det alternativet måste man också räkna bort.
Sajtvärd Katter iFokus
Komplettering till inlägg #9:
Har själv beställt en sån här sele till min hankatt http://www.petsonline.se/katt/selar/easy-walk-kitty-bla-1/ fick en väldigt bra bild när jag frågade lite om den och den ser onekligen väldigt bekväm ut för katten och verkar även rymningssäker. Har iof sagt att jag vill ha den med nästa foderleverans, så det kommer ta lite tid innan jag har provat selen själv 🙂
Kan du inte sätta ett Supelorinchip på honom? En slags kemisk kastrering.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se
#12 en input att Supelorinchip inte fungerar på alla katter

#12 plus att det blir väldigt dyrt. Att chippa kostar mellan 1500-2000 kronor och behöver göras regelbundet med ett år mellan ungefär.
#14 Visst blir det dyrt men det kan bli dyrt med sanering efter en markerande fertil hanne också.:) Kan man inte kastrera så kanske det är enda alternativet.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se