VARNING vad som kan hända din utekatt
Hej vill bara varna er alla kattvänner vad som kan hända om eran katt är utekatt eller som med denna katt lyckas smita ut..
En av våra vänners katt lyckades i ett "obevakat ögonblick" smita ut.
Direkt var de ut och letade men katten som troligen var väldigt glad över denna "frihet" var försvunnen..
Efter flera timmars letade ger de upp ytterligare flera timmar senare kommer katten hem skrikandes…
Matte slänger sig fram till katten och kollar får en chock..
Det ser ut som om någon tagit en kniv och skurit från anus och halva vägen ut på svansen.
Man ser hela svansbenet.
Ilfart till djurkliniken..
De ser väldigt allvarligt på det hela när ägaren frågar om de har någon gissning på vad som kan ha hänt bara skakar de på huvudet och säger att de ALDRIG sett något liknande.
Katten genomgår först 1 operation tyvärr visar det sig att man inte kan rädda svansen så man gör en andra operation.
Efter en vecka gör man operation 3 och tar nu bort sista biten av svansen.
Tänker nu på och kan inte låta bli att undra "Hur kunde denna skada ske? Har katten fastnat ute, har någon skurit katten?
Vill bara varna alla Ha er katt inne är olyckan framme kan detta ske
Visar nedan några bilder (med ägarnas tillåtelse) på denna lilla kämpe som först tagit sig hem med sina skador , matte grät när hon berättade det . Tänk också på att han inom 2 veckor genomgått 3 operationer och matte hälsar att han är favorit på kliniken pga sitt "goda humör".
Och ytterligare en bild efter operation tre..
Och ja det ser "otäckt" ut men ingen fara allt läker fint och såret som ni ser på bilden är kollat ca 2 timmar efter denna bild
Kiniken var mycket nöjda med läkningen.
Håll nu tummarna för denna lilla kämpe han kämpar fortfarande för sitt liv…
Får han en infektion kan denna göra att han måste avlivas…
Stackars liten =( "hoppas" ändå att han på något vänster har fastnat någonstans och på så vis gjort sig illa än att någon har gjort det där med vilje… Tyvärr finns det så otroligt många sjuka människor ute så jag skulle inte bli förvånad om någon har gjort det där mot kattstackaren.
Det är bara en av många anledningar till att jag har innekatt men kontrollerad utevistelse❤️
Japp det är vad dessa ägare också brukar ha eller rättare sagt promenad i sele.
Tyvär så lyckades lillkillen smita ut..
Har sett såret "färskt" och dessvärre tror jag men kan ha fel att någon "tvåbent" gjort det.
Kanterna på såret var alldeles för jämna precis som du skärt med en kniv..
Jag hoppas att ingen annan katt behöver råka ut för detta.
Och jag och ägarna till denna katt hoppas att detta inlägg med bilder ger alla som har utekatter "något att tänka på"
Dessutom om ni har era katter ute glöm inte FÖRSÄKRA dem
Kan lova att om olyckan är framme kan det kosta väldigt mycket.
Denna lilla kille är snart uppe i ca 25000 och då är han inte "frisk" än
Vart hände detta? Fruktansvärt!! 😢
Stackars liten! 😭
Har råkat ut för en liknande händelse, men på en häst jag hade förut. Där var det en tvåbent som hade gjort det. Tyvärr är det ovanligt att dessa åker fast, men man bör ändå polisanmäla sånna här saker. (Där slutade notan på över 50000 kr utan inläggning)
Håller tummar och tassar för den lille krabaten!
Kan det va en hund som fått grepp om bakkroppen och sedan slungat huvudet som djur gör när dom ska döda byten?…bara en gissning!
#6 Fast enligt TS sa var ju kanterna pa saret jamna, hade det varit en hund som huggit tag sa hade det funnits bitmarken, och formodligen sett mer slitet ut.
Oj så hemskt! 😢 Det är obegripligt att det finns människor som skulle kunna göra sånt här (om det är det som hänt honom) Jag lider verkligen med missen och familjen, känslan och paniken dom måste ha fått när han kom hem och skrek. Känns som att man själv hade gått av jorden om det var ens egen misse. Jag hoppas av hela mitt hjärta att det kommer att lösa sig katten och familjen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Ursch, vad hemskt :/
Här har vi tyvärr tre utekatter, eftersom mamma fortfarande anser att det är fel och onaturligt med innekatter. Har inte lyckats övertala henne att det går utmärkt att ha innekatter, bara man skapar en bra miljö.
//Jessie
Har ägarna polisanmält det hela? Det är ju rätt viktigt om man tror att en människa kan ha gjort det.
Hoppas katten läker ihop fint och slipper infektioner. Och håller sig inne framöver.
Hej först o främst ägarna hälsar att lillkillen mår bra..
Sedan de vill INTE att jag skriver ut var de bor alltså var det hänt.
Jag förstår dem de är "äldre" och numera ganska så rädda..
De har katterna i vanliga fall i inhägnad trädgård nu vet de inte ens om de törs ha dem där.
De hälsar också att mitt iallt detta elände så finns det änglar…
Och håll ier nu jag trodde inte det var sant…
Veterinären som behandlar katten eller rättare sagt två….
De behandlar numera lillkillen gratis…Ägarna behöver "bara" stå för medicinen (2 former av antibiotika samt salva. Resten koll av såret rengöring boende på kliniken utför veterinärerna gratis…
Tummen upp för dessa "kattälskande" veterinärer..
Sedan tror INTE det var en hund detta borde kliniken kunnat sett jag menar de borde vara vana vid att se hundbett.