Kiss på mattan
Hej! Min kära katt har kissat på en matta. (trasmatta)
Han är okastrerad hankatt (han är hos veterinären nu)
så det luktar ju inte så gott. Så jag ringde kemtvätt och kolla om dom kunde tvätta den och det trodde dom att dom kunde. men dom var inte säkra på att dom kunde få bort lukten.
Har någon av er kemtvättat bort kattkiss? Och isf vad blev resultatet? Luktade det efter?
Trasmattor går väl att köra i vanlig tvättmaskin (om den är liten) eller mattvättmaskin (om den är stor). Kolla tvättrådet. Om den är hemmagjord består den ofta av gamla lakan, och lakan kan man som bekant tvätta på åtminstone 60 grader.
Om du tvättar själv. Använd ättika istället för sköljmedel, ta ganska ordentligt så inte katten känner någon kisslukt efteråt..
Åh nu har jag hittat flera ställen han har kissat på.. inatt! Så typiskt att han gör det natten innan han ska kastreras.. Vet inte vad jag ska ta mig till det är så mycket överallt känns det som!
Är så jävla rädd att jag inte får bort det och att han fortsätter pissa!
han har aldrig kissat utanför lådan förut.. Jag har sprutat ättika i typ hela lägenheten och slängt ut två mattor. jag bor i hyreslägenhet och får inte tvätta mattor i maskinerna.. så det är nog bara att slänga
Ättika 🙂 bara skura golvet och ha i ättika istället för såpa. Då känner han inte lukten av kisset efteråt.. Efter en stund slutar det lukta ättika i lägenheten.
Tyvärr tror jag personligen inte det räcker med att spruta över utan att det måste "gnuggas" in, men någon får gärna rätta mig..
Så typiskt att han gör det natten innan jag ska kastreras.. 😃
Hur gammal är katten?
Ser det ut som att han har suttit ner och tömt hela blåsan när han kissat fel?
Var, förutom på mattor har han kissat?
Sajtvärd Katter iFokus
Han är 7 månader. han har kissat i en tvättkorg på lakan. på en jacka som låg på en matta. Ja det ser ut som han har tömt blåsan, det är stora fläckar och blött så det är inte vara lite stänk.
#7 Eftersom han är så ung och han tömt blåsan på mjuka och grävvänliga underlag tror jag att du behöver se över den befintliga lådsituationen.
1. Hur många lådor (och katter) har du?
2. Vilken typ av lådor är det (stora, små, med huv, med lucka)?
3. Var är lådorna placerade?
4. Vilken typ av sand är det i lådorna, märke och sort?
5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
6. Hur ofta rensas lådorna från kissklumpar och avföring?
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har en katt. och en stor låda med crystal clean. och det är den sanden han har haft sedan han föddes. och jag gör rent den från grunden typ varannan vecka och tömmer den från bajs och kiss varje dag. han har aldrig kissat utanför lådan.
Men nu när du säger det så var det lite mindre sand i lådan men verkligen inte för lite sand kanske kan vara det i kombination med att han är könsmogen?

Katter märker inte revir med stora pölar. Det är bara en lite kort dusch som görs. Sånt här beteende är nästan garanterat relaterat till något missnöje.
hm, okej. jag vet verkligen inte vad det kan vara för fel..har inte gjort något annorlunda nu än innan..
Jag ska hämta honom hos vetrinären om en timme ungefär vad ska jag göra när han kommer hem? för att undvika att kan kissar utanför
#9 Crystal Clean är väl någon sorts kristallsand? Kristallsand är påfrestande för katter eftersom den är hårdare och vassare än vanlig sand.
Behagligast för katter är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand.
Eftersom många katter vill kissa och bajsa på olika ställen är det lämpligt att erbjuda minst 2 lådor till en katt. Lådorna bör vara stora och öppna, åtminstone utan svänglucka.
Även om en katt har accepterat en befintlig lådsituation länge kan sådant ändras med tiden, så det spelar alltså ingen roll hur länge katten haft det på samma sätt utan att kissa fel. Är något mindre bra med lådan behövs det bara någon ytterligare påfrestning i kattens tillvaro för att bägarens ska rinna över och visa sig i felkissningar.
Kattens egen mognad och utveckling kan också påverka och öka kraven på lådsituationen.
Sajtvärd Katter iFokus
Om crystal clean är kristallsand skulle jag tro att en stor del av felet är där. Byt till finkornig, oparfymerad, klumpbildande sand t.ex. Ever Clean eller Best Friends Cattia, finns även andra men det är de två jag har koll på…
okej, kan det vara smart att ha olika sand i lådorna?
om jag har den nuvarande i en låda och en klumpbildande i en annan låda?
hur är det med lukten av de andra? Som jag fattar det så luktar det mer i en klumpbildande låda? eller har jag fel?
Har aldrig provat kristallsand, men jag har problem med luftvägarna p.g.a. ärr i lungorna och överkänslighet mot vissa dofter och kan doppa näsan både länge och väl i Ever clean lådorna (använder multi crystals).
Du kan alltid börja med en av varje, så ser du vilken katten föredrar 🙂
vad bra! då ska jag göra det! Tack så mycket för hjälpen!
🙂
#15 Eftersom han är van vid Crystalsanden bör du inte ta bort den helt på en gång, så låt den (eller två sådana) vara kvar, men utöka med minst en låda till med finkornig sand. Hellre för många lådor än för få, särskilt med tanke på att katten redan har börjat kissa fel. Att bryta felkissandet är av högsta prioritet nu, sedan kan man eventuellt minska lådantalet successivt tills man bara har två med finkornig sand kvar.
#16 Finkornig sand luktar inte om den är av god kvalitet och sköts på rätt sätt. Att rensa ofta, ha mycket sand i lådorna och rengöra själva lådan ibland behöver man göra. Man behöver även sopa upp den sand som hamnar utanför.
Jag använder Extreme Classic som dammar betydligt mindre än många andra sandsorter.
Om sanden luktar sand och om den dammar och skräpar ner får man dock sätta i proportion till det obehag som felkissande innebär.
Sajtvärd Katter iFokus
nu har han varit hemma en stund och ligger och vilar på min arm. han gick på lådan nästan det första han gjorde! ska ha koll på honom ordentligt nu och se till så att det inte ligger något som är mysigt att kissa på!