Vilken färg?
Jag blev så nyfiken så gör en egen tråd om min katts färg här, blev så rörigt och svårt att ställa följdfrågor i färg-tråden. Min katt är en röd agouti van. Jag vill veta varför jag inte kan utgå ifrån att han är tigre när hans mamma bara lämnat tigre avkommor tillsammans med en bruntigre hane tidigare. Skulle min katt kunna vara den enda som plötsligt blev spotted?
Mvh Ellenfyrkant

därför att tigre är dominant över tabby. Det vill säga att om både mamman och/eller pappan bär både tabby och tigre så kan kattungarna bli både tigre och tabby men då då tigre är dominant så blir det (statisktisk sett) flest tigre.
Tex; om tigre är ti och tabby är ta så kan vi säga att pappan bär på ti (då han är tigre) men även på ta. Mamman kanske bär på båda hon med men eftersom hennes mönster inte syns så vet vi inte. Men vi antar att hon också bär på ta och ti.
Möjligt utfall på avkommor blir då¨: ta ta (25% av avkommorna), ta ti (50% av avkommorna), ti ti (25 % av avkommorna)
Det innebär att eftersom ti maskerar ta så blir 75 % av avkommorna tigre och 25 % tabby

Fast jag fick förklarat att det är tigre eller spotted. Tabby var ingen möjlighet pga de många ränderna på svansen
Mvh Ellenfyrkant
Samma sak gäller spotted då spotted uppträder av en en separat gen som får antingen tigre eller tabby att dela upp sig i fläckar. Så med andra ord är katten tex tigre med spotted.
#2 Man kan inte bära på mönster. ser inte på bilden om där finns mönster i det svarta. Spotted ger många ringar på svansen,tigré färre.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#5 Spotted är en gen som bryter upp tigré eller tabbymönstret till fläckar precis som #2 säger.
De snyggaste spottedkatterna är tabby under, spotted på tigré ger ofta ojämnare spottar.
Eftersom Sp (spottedgenen) är dominant så kan du bära på sp (ospottad) även om båda föräldrarna är spotted, däremot inte tvärtom. Så om ingen av föräldrarna är Sp(spotted) och A (mönstrad,augouti)så kan inte avkomman bli det.
En omönstrad (non-agouti)katt kan bära både tigré, tabby och spotted.
Däremot kan inte 2 tabbyföräldrar få tigrébarn.
#1 Jag tycker att mammakatt ser mer tabby än tigré ut, men det är svårt på så mycket vitt.Och om pappakatt är tigré så blir avkomman antingen tigré men kan även bli tabby om han bär på tabby (Mcmc)
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

Tycker det här är jätteintressant! Hur anar ni ett mönster i honan? Jag ser bara skp och "vit" i hög %.
Mvh Ellenfyrkant
#7 Om du tittar på det svarta så ser det åtminstone på bilden ut som om det är "brunare" ringar här och där.
/EvaS
S*Capsicum´s www.capsicumcats.se

#8 stämmer! Syns högst upp på svansen!
Mvh Ellenfyrkant