Mina kompisar tycker att jag är elak?
Nu är det så att jag ska köpa katt, jag har bestämt att det ska vara en Ragdoll och har letat efter en länge (i min tid är det rätt så länge) och hittade en som vi nu har bokat. Men nu är det så att när jag meddelade detta genom en status på Facebook så sa mina kompisar "varför adopterar du inte en katt från katt hem? " och "tycker du inte om dem? Är du rädd att folk ska reta dig om du adopterar en katt som inte är renrasig med stamtavla?" Och så sa dem flera saker som fick mig att se ut som att jag hatar katter som inte är renrasiga. Dem tyckte det var fel att jag skulle köpa en renrasig ragdoll med stamtavla , jag förklarade till och med varför jag vill ha en ragdoll men dem hoppar ända på mig hela tiden .

Skit i dem och köp den katt du vill ha.
Det finns andra sätt att hjälpa katthemskatter utan att äga dem.
Stolt ägare till tre La permer
De är bara avundsjuka! Säg åt dem att det är ditt val!l de kan väl själva ta hand om en hittekatt,om de tycker att det är det enda rätta. Lycka till.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag tycker att: De är oförskämda, okunniga och larviga i sina kommentarer isåfall. Bara att svara "nej" på deras töntiga frågor. De borde glädjas åt att du ska få skaffa en katt som du längtar efter! Själv skulle jag nog bara ha svarat: "Ehm… Nej. Nu har ni missförstått".
Lycka till med din fina ragdoll! :D
/en som BARA haft hittekatter hela sitt liv men ALDRIG skulle undra varför nån väljer en raskatt. Och dessutom tänker skaffa en själv framöver hihi.
Man kan vara en medveten kattköpare både genom att köpa från katthem och genom att köpa raskatt med stamtavla från en registrerad uppfödare. Båda gärningarna är lika bra anser jag.
Registrerad raskattavel verkar för att katters status höjs, eftersom sådana katter kostar ganska stora pengar både att köpa och föda upp. Aveln är noggrant planerad och kontrollerad efter konstens alla regler, och att katterna hålls friska och välmående, är väl omhändertagna, samt får kosta pengar både i inköp, vård och omsorger, är a och o för katters status i samhället och minskar belastningen på katthemmen.
Det är tack vare raskattaveln och kattförbundens regler som gäller för registrerade raskattuppfödare som vi sedan 2008 har inskrivet i Djurskyddslagen att kattungar måste vara 12 veckor innan de får skiljas från sin mamma. Tidigare gällde den regeln endast för raskatter.
Nästa steg är att kattungar ska vara vaccinerade och id-märkta när de lämnar uppfödaren. Än så länge gäller detta endast för raskattungar, men med kattförbundens regler som förebild kan kanske även detta bli inskrivet i Djurskyddslagen så småningom.
Man kan vara väldigt aktiv och engagerad i Katthemmens verksamhet och stödja arbetet med hemlösa katter trots att man själv har raskatter. Det ligger ingen motsättning mellan att stödja katthemsverksamhet och seriös och registrerad avel och uppfödning.
Sajtvärd Katter iFokus
Sådana hade jag tagit bort som vän…
Jag har en katthemskatt men inte sjutton skulle jag hoppa på någon bara för att de är intresserade och vill ha en raskatt, jag har haft det själv och vill gärna ha en i framtiden igen om jag nu inte skulle falla för en katthemskatt i stället ^^
Däremot kan jag anse att om man är ute efter just en huskatt så ska man i första hand kolla på katthemmen.
Jag längtade så mycket för att få en katt (8 år) och sen istället för att dem ska vara glada för min skull är dem sura på mig…men det visade sig att ni här och två stycken till håller med mig (om att jag får ha vilken katt jag vill ) :)
Avundsjuka! De är bara sur för att du kan lägga pengar på den katt du vill ha och inte dom ;)
Dessutom, är de som köper sig en rashund med stamtavla och inte adopterar en blandrashund ifrån ett hundstall elaka och hatar blandrashundar? Absolut inte. Folk köper det djuret dom vill ha, och du vill ha en ragdoll, och så punkt slut.
Oj, så ska det verkligen inte behöva gå till!
DU köper den katt du vill ha, så enkelt var det med det.
Lycka till med din lilla Ragdoll, jag är avundsjuk som vill ha en sådan!🐱
Gud vilka korkade människor det finns. Det klart du ska få köpa den katt du vill. Lycka till med din efterlängtade ragdoll.
Klart du ska ha den katten du vill ha! Du kan engagera dig på andra sätt…
En grej jag gör är att den maten mina katter inte äter upp ger jag till katthemmet, det gör också skillnad :) Man behöver inte adoptera för att hjälpa till..
Lycka till med din nya familjemedlem!
Håller med alla andra som skrivit här, det är ditt val.
Sen kan jag fundera lite över dina vänner, har de själva adopterat hittekatter, brinner de för den sakfrågan? Oavsett så låter det som att de präglas av en moralisk elitism och stämplar dig därefter. Det vill säga, de känner sig bra mycket mer duktiga själva när de kan peka ut "fel" på andra, deras goda självbild (duktighet) kan bara bekräftas om någon annan i deras ögon verkar "sämre". Det här sociala fenomenet finns bland jättemånga människor av olika slag, vare sig det gäller kattvänner, hundmänniskor, träningsfokuserade, lchf:are, vegetarianer/veganer etc. (Självklart är inte alla på det viset, men de finns).
Så ja, strunta i dem och låt dem för allt i världen inte få dig att känna dig sämre än dem. Det är du med all säkerhet inte. Och lycka till med din katt :)
Tack :D
#6 Det är dessa två som är dina riktiga vänner, medan övriga sannolikt är både missunnsamma och avundsjuka. Det bästa du kan göra är att stå fast vid ditt val, stå upp för det och inte låta dem påverka dig.
Vill du verkligen ha en Ragdoll och har hittat en som känns rätt för dig, ska du givetvis köpa den. Kom bara ihåg att äga en katt även innebär en ansvar som sträcker sig många år framåt i tiden.
Lycka till! 🙂
hälsningar Carl