Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1026 ggr
Echo88
0

Kattunges tänder

Hej!

Jag har en liten fråga…
Min kattunge på 8månader har bytt nästan alla sina tänder, men jag undrar hur lång tid det ska/kan ta från att dom tappar mjölktanden tills den permanenta dyker upp? Han tappade sin nedre vänstra hörntand för ca 2 veckor sedan, men den nya syns inte till ännu…?

Med vänlig hälsning
Anna

OberonsMatte
0

Det låter lite märkligt. Vid 7-8 månaders ålder borde de permanenta hörntänderna redan vara framme sedan länge. Är du säker på att det var en mjölktand han tappade?

Sajtvärd Katter iFokus

Echo88
0

Hm, jag var helt säker på det tills du frågade… :/

OberonsMatte
0

Hur ser statusen på de övriga hörntänderna ut, särskilt den nedre som är kvar? Är de utbytta och färdigvuxna skulle jag gissa på att det är en permanent tand som lossnat eller gått av.

Sajtvärd Katter iFokus

Echo88
0

Dom övriga är utbytta och färdigvuxna.
Jag ska erkänna att jag bara antog att det var en mjölktand eftersom att han inte visat några tecken på att ha ont eller nått sånt. Där tanden skulle ha varit ser det jättefint ut, bara fint tandkött, jag tänkte nog att det skulle synas om han hade slagit av tanden eller fastnat och lyckats dra ut den…

Om han inte visar några besvär av det, är det något jag iaf bör kontakta veterinär för?

OberonsMatte
3

Egentligen bör man väl kolla så att det inte sitter rester kvar av tanden, men ser det fint och läkt ut och han inte verkar besvärad av det skulle inte jag tycka att det var något akut utan ta upp det vid t.ex. den årliga vaccinationen. Dock kan det vara bra att kolla hur det ser ut regelbundet tills dess.

Vet du säkert at det var ca 2 veckor sedan tanden försvann eller kan det ha varit tomt där ända sedan han tappade de övriga mjölktänderna? Ibland kan det ju saknas anlag för vissa permanenta tänder (jag själv saknar t.ex två som aldrig kom upp efter att jag tappat mjölktänderna).

Sajtvärd Katter iFokus

Echo88
0

Ok, va bra, det var ungefär så jag tänkte också :)

Nej, den kan ha varit borta längre, vet bara att jag för två veckor sedan såg att den inte var där…

Selma67
0

Det här är intressant. Min åttamånaders tjej har inte fått tre av sina hörntänder. Har kollat hos vet, och de kan leva ett fullgott liv utan dessa tänder.

Min undran gäller huruvida detta går i arv? Om nu tandanlagen finns, tänkte röntga innan, och det är inget som har funnits bakåt i generationer.

Liselotte, uppfödare av ragdoll

www.wendeltassens.se