blandraskatter med stamtavla
Hej! Det finns kattraser som ännu är så små att man måste korsa in andra raser för att rasen ska överleva. Sådan avel är godkänd enligt SVERAK och kattkullen kallas för utparningskull. Ungarna får stamtavla i SVERAK. Jag förstår såklart att sådan avel måste finnas för att de små raserna inte ska dö ut, eller inaveln bli för hög. Vad anser ni om kattungarna? Man säger ju att en katt med stamtavla=renrasig. Men jag anser att dessa kattungar är blandraskatter med känd härstamning. Är bara nyfiken hur övrigt folk inom kattvärlden tycker :)
Jag vet inte…skulle säga att dem fortfarande räknas som 100% då det är många olika raser som har använts för att få fram nya raser.

för mig som kommer från häst värden är det helt naturligt och efter tre generationer är det glömt och förlåtet (kallas öppen stambok)
Dessa katter är visserligen inte raskatter utan blandraser med stamtavla, men det viktiga i sammanhanget är att eftersom de har stamtavla är de en produkt av noga genomtänkt och planerad avel som följer kattförbundets regler angående uppfödarens omsorger och skyldigheter.
Meningen är dessutom att dessa katter ska användas vidare i registrerad avel för att så småningom få fram avkommor som räknas som renrasiga. Det är det som skiljer dessa blandraser åt jämfört med blandraser utan stamtavla.
Viktigt att komma ihåg är också att uppfödaren inte får blanda hur som helst. En planerad utparning måste först godkännas av kattförbundet.
Sajtvärd Katter iFokus
För mig som sysslat med Selkirk Rex avel så är det helt naturligt. Genom att para in britter, perser och exotic i selkirk så får man en bredare genbas, större möjlighet att undvika ärftliga sjukdomar och få in nya färger i rasen.
All utparning inom SVERAK är väldigt begränsad och kräver tillstånd för varje unik parning.
Jag ser absolut inte kattungarna som blandras eftersom de faktiskt föds med syfte att berika en ras. En blandras enligt mig är när man parar två olika raser utan syfte att berika någon av raserna.
Däremot kallas en sådan katt för gen 1 eller f1 (generation 1) och det är inte för än man har avlat ut alla f1 ur stamtavlan (och då får en stamtavla som endast innehåller samma ras) som katten anses "fullvärdig medlem" av rasen.
Tex när man inom FIFe ska godkänna e ny ras måste man kunna visa upp 3 katter med full stamtavla samt 15 katter med minst tre generationer av rasen i stamtavlan. Så det visar ju att f1 katter inte är fullvärdiga representanter för sin ras.
Min avelshane Teddy var f1, han hade en britt till mamma. Trotts detta var han en enormt rastypisk selkirk som fick väldigt bra bedömningar av de domare vi träffade. Enda minuset för hans del var att hans lockar inte var så framträdande på kroppen utan mest i kragen och på magen.
Med tanke på att de enbart får använda raser som användes för att skapa rasen så ser jag inga problem med det. Är bara bra att det värnas om katternas hälsa så rasen kan fortsätta.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Jag har ju en ras där det förekommer rasparningar.Mina lockliga kattungar reggas som La Permer och de som inte blir lockiga reggas som XLH =ej godkänd långhår.
De rakhåriga bär ej på något lockgen och kan själva inte ge lockihavkomma.De säljs som sällskapskatter och kan ej ställas ut.Men man kan använda dem i avel om man så önskar.
Jag anser inte att de är blandraskatter utan avkommer i ett avelsprogram.
De säljs med stamtavla.
Stolt ägare till tre La permer
Tack för alla svar! Mycket intressant att läsa hur ni tänker, då förstår jag mer om hur sådan avel fungerar :) jag har kikat lite på en kull som är reggade som XLH, och är lite intresserad av att kanske köpa en av ungarna. Men får se hur det blir med det. #6 Tack för ditt inlägg! :) kullen jag har ögonen på gäller en utparningskull på La Perm,där ena föräldern är norsk skogkatt. Ungarna ser ut som norsk skogkatt.