Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3001 ggr
marie67
0

Hjälp.Tappa tänder

Hej

Min lille här som snart är 6 månader har sedan en månad börjat tappa tänder. Ett tag hade han dubbla hörntänder. Efter en vecka med det ringde jag och fick tid till veterinären. Samma dag jag ringt tappade han mjölkisarna :-)

Under tiden har han ju haft en förfärlig andedräkt. Nu min fråga. Hur länge brukar tandbyte ske? För de byter väl kindtänder senare än hörntänderna?

OberonsMatte
0

Det är helt normalt både att de har dubbla tänder ett tag och att de har dålig andedräkt i samband med tandömsningen. Som mest brukar de tappa tänder vid 5-6 månader ålder, men exakt när det börjar och hur länge det pågår är individuellt.

Sajtvärd Katter iFokus

marie67
0

Ok tack. Ja det är vl som hos människor. Väldigt olika.

Tycker bara att det ser lite rött ut på ena sidan runt kindtänderna och han luktar fortfarande illa.

Får väl hålla koll på det och kontakta veterinären annars. 

Jag är kanske lite hönsmamma men vill då rakt inte att det ska vara nåt fel eller nåt han lider av. Å andra sidan är han väldigt, väldigt pigg och matglad :-)

[ElisabethYL]
0

Sålänge han är pigg och äter och dricker är det ingen fara…

(Mina två tappar också mjölktänderna nu och luktar illa i sina munnar…)

OberonsMatte
0

Att det är lite rött och irriterat är helt normalt vid tandbyte, men om du tycker att det ser lite för rött ut, kan du köpa Hexarinse hos veterinären att badda tandköttet med: http://www.veterinarbutiken.se/tandvard-och-munhygien-katt/61-hexarinse-munskolj.html

Sajtvärd Katter iFokus

marie67
0

Tack för era svar :-)