Sphynx + huskatt
Hur ser ungarna ut om en sphynx hona blir parad med en huskatt? Blir de nakna eller får de päls?
De får päls och ser ut pretty much som vilken huskatt som helst. Har sett utparningar som gjorts för att bredda genpoolen hos sphynxen och de katterna ser inte mycket ut som sphynxar alls.
Skulle man para med en devon rex, som alltså är pälsad, får man dock naken avkomma eftersom sphynxens nakenhet är dominant över just devon rexens lockiga päls (de är olika mutationer av samma gen).
Pälslösheten hos Sphynx orsakas av en recessiv gen. Den måste alltså komma från båda föräldrarna för att avkomman ska bli pälslös.
Huskatt + Sphynx blir alltså endast kattungar med päls.
Nästan alla speciella utseenden hos raskatter som t.ex. pälslängd och maskning beror på recessiva anlag, så blandar man in huskatter eller andra raser blir resultatet oftast att ungarna ser ut som helt vanliga korthåriga huskatter.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för er svar! Jag undrade detta eftersom jag såg en annons med kattungar där mamman är nakenkatt (stod ej vilken ras men antar att det är sphynx). Pappan är en huskatt. På bilden har några av kattungarna päls men två kattungar ser ut att vara nakna med endast några "fjun". Tyckte detta var märkligt då jag fått höra det som ni säger, att kattungarna får päls. Kommer även dessa två få päls till slut?
#3 Då kan det ha varit så att mamman är en Don Sphynx. Då är nämligen nakenanlaget dominant, vilket innebär att några av ungarna kan bli nakna.
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Jaså, det kan ju förklara saken. Då förstår jag, tack så mycket =)