hur mycket mat till 8 månaders katt
Hej! Jag och min familj tog hem en katt för 3 veckor sen ungefär, jag har läst jur mycket som helst om maten osv… men jag vet fortfarande inte hur mycket och hur många gånger om dagen hon ska få mat?! Hon får förmodligen för mycket mat och för ofta nu… Så mina frågor är Hur mycket mat ska hon få per dag och hur ofta ska hon få mat per dag? Tacksam för svar! Ps,hon är en norskskogkatt huskatt blandning
Om hon inte är fet hade jag valt fri tillgång så länge hon växer, vilket hon kommer göra iaf till ett års ålder (vissa raser längre tid än så, vet ej vilka och hur länge)
Vad äter hon?
Vad väger hon?
Är hon kastrerad?
Är hon tunn eller tjock?
Stolt ägare till tre La permer
Blötmat kan du beräkna här http://www.kattstatus.se/sida97.html Torrfoder står det oftast på påsen hur mycket som rekommenderas av tillverkaren. Man brukar få såna "måttskålar" för att mäta upp i djuraffären. Mina katter får frukost och middag.
Våra katter får fyra gånger per dag, matmängden anpassas efter deras vikt och aktivitet. Vi utgår från foderformler och anpassar den efter hur deras vikt rör sig.
Hur ofta man ger verkar vara väldigt individuellt, det beror på hur katten är och hur man är hemma under dagen.
Våra får ofta eftersom den ena gärna äter ofta men lite och den andre slukar allt som kommer i hans väg, oavsett hur stor portionen är. Då passar det bäst, enligt oss, med ofta och lite.
Så mycket katten behöver för att behålla ett bra hull, testa dig fram ;)
På ett foder blev mina katter feta på 3 dl/dag, på ett annat kunde dem äta 5 dl/dag och höll hullet, så jätte olika :)
Hon äter väldigt olika (men blötmat oftast) royal canin pussi mjau är det vi oftast ger henne, vi vet inte vad hon väger riktigt men hon är nog ganska normalviktig men kanske lite rundare om magen… Tack för era svar ♥
Hon är inte kastrerad men om några veckor ska hon bli det :)