Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 954 ggr
MontEverest
0

Kattmat utan torrfoder och burkmat??

Har tänkt lite kring kattmat och undrar om katter kan leva på endast rena produkter ej torrfoder och burkmat utan rå kyckling, rått kött, fisk och skaldjur?? Ngn som ger endast sånt till sin katt?? Tänker på vad katter äter ute i naturen… Har ej själv ngn katt men går i katt tankar om att skaffa i framtiden. Är bara nyfiken på om det är ngn som utfodrar så här…

fridaaocrazy
4

Ger man rå föda till sina djur så kallas det för att man barfar dem 🙂 Det finns faktiskt en iFokus sida om just barf (Biologiskt Anpassad Rå Föda) mat och där får du säkert bättre svar också 😃

http://barf.ifokus.se/about?discussions-1

Det bästa sättet att misslyckas är att inte försöka

Caifig
4

En katt kan inte överleva på endast kött. Men det sättet att utfodra på kallas BARF. Biologiskt Anpassad Rå Föda. Ger du katten rå mat så måste du lägga till lever (för A-vitamin), hjärta (taurin) och ben (kalcium) i rätt mängder annars får katten riktigt svår näringsbrist. Detta är ingenting du bör börja med innan du har läst tillräckligt mycket om ämnet.

Att utöver blötmat/torrfoder ge kött är helt okej, såvida det inte blir mer än en portion om dagen annars får inte katten i sig många av de viktiga näringsämnena.

Tror inte heller rå fisk är att föredra då det innehåller någon enzym som bryter ner någon annat ämne som katten måste få i sig. Men jag är inte helt säker. Däremot så är fisk/skaldjur väldigt allergent så det är inget jag rekommenderar att man ger så ofta till sina katter. Någon gång ibland/max en gång i veckan visst, men fisk är inte någon naturlig föda för katten. Ok, griskött är det inte heller men det ligger närmre den naturliga födan är fisk. 

Vill du läsa mer om BARF rekommenderar jag barf.ifokus eller http://www.barfmycat.com/index.html 

http://www.kattstatus.se/page3.html

Väldigt bra sidor med mycket bra information för de som inte är så insatta.

OBS! Om du ger dig på BARF är det väldigt viktigt att du ger rätt mängd av framförallt lever då denna är väldigt lätt att överdosera. Du kan läsa mer på länkarna :) Och ger du ben så MÅSTE de även vara råa för tillagade ben kan splittra sig och göra stor skada i magen och tarmen.

MontEverest
0

Tack för info! Ska läsa där. Har ingen katt och det lär nog dröja flera år innan jag skaffar… Så det finns tid att läsa på.

[SueHn]
0

Mina katter har ätit enbart rått kött i mer än tre år,kanske är det fyra år. De äter krossad kyckling, krossad kalkon, blandfärs, kycklinghjärta, nöthjärta och de verkar inte lidaav några bristsjukdomar. Visserligen blir det för en del av dem en del sork också men det mesta av maten får de av mig.

Caifig
1

Kosten bör bestå av 5-10% lever beroende på vilken sort man ger (lammlever 5%). A-vitamin finns även i kött, oljor, ägg, grönsaker och frukt men inte alls i samma mängd som i lever. A-vitamin hos katt behövs för: fungerande syn, tillväxt och för immunförsvaret. Ben bör bestå av 10-15% av kosten, så beroende på hur många sorkar/möss dina katter äter är det möjligt att de får i sig tillräckligt.

[SueHn]
0

# 5 Eftersom du ger så exakta uppgifter om hur mycket lever och ben som katter ska ha vore det intressant att få en källhänvisning till dina uppgifter men inte en hänvisning till någon annanstans på iFokus.

Caifig
4

http://www.kattstatus.se/page3.html

http://www.swecat.com/Katt/Naringslara

På sista länken står det en hänvisning till AAFCO (The Association of American Feed Control Officials) som har lagt fram ramar för hur mycket katter behöver av varje typ av näringsämne. Enligt AAFCO behöver katten minst 5000 IE/kg A-vitamin. Kattungar och dräktiga/digivande katter honor minst 9000 IE/kg. Det bör inte överstiga 750 000 IE/kg.

Enligt http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Vitaminer/Vitamin-A/Vitamin-A/ motsvarar 1 IE A-vitamin 0,33 mikrogram retinol. 1 mikrogram retinol är samma sak som 1 RE. 1 RE motsvarar 24 mikrogram "ren" vitamin A då katter inte kan omvandla betakaroten till A-vitamin. 1 IE är med andra ord ca 7,95 mikrogram ren A-vitamin.

IE/kg innebär IE per kilomat inte vikten på katten. Annars skulle det bli extremt mycket lever!

mkg = mikrogram, orkar inte skriva det hela tiden ;)

Minsta värdet är då 39750 mkg/kg och max 5 962 500 mkg/kg. Detta motsvarar 39,75 mkg/g - 5962,5 mkg/g.

http://www.peteducation.com/article.cfm?c=1+2244&aid=657 Vet inte om det finns en nyare, men men.

http://www7.slv.se/Naringssok/Naringsamnen.aspx?LivsmedelsId=1445# Här hittar du hur mycket t.ex. lever innehåller för att få fram hur mycket A-vitamin din katt behöver. 

Enl. länken innehåller 100g nötlever 14 279 RE = 342696 mkg A-vitamin. Alltså ungefär 3427 mkg/g.

Enl. länken jag länkade innehåller 100g färsk nötlever 19674.2 mkg retinol. 1g = 197 mkg retinol = 4728 mkg A-vitamin.

En katt äter totalt mellan 2-7% av sin vikt per dag. Jag har räknat på ungefär 4% på mina katter = 160g.

Alltså måste mina katter äta minst 6360 mkg per dag men eftersom jag tycker att det är i det allra minsta lagret så vill jag ge mer. Om jag går efter de 8% som jag har räknat ut att jag vill ge så blir det ca 13g lever om dagen. 13g lever = 61 464 mgk/dag vilket ligger över minvärdet men långt under maxvärdet.

Öh… Nu när jag läste igenom det så hoppas jag verkligen du förstår min tankegång 😃

Och som du sa så äter dina katter en del sork vars lever tillsammans säkert väger mer än 2 gram som då i detta fallet ungefär skulle varit minimum.

[Hen]
1

Vilka bra svar!

[SueHn]
1

# 7 Oj, vilket utförligt och bra svar. Jag ska verkligen ta mig tid de närmaste dagarna och läsa alla länkarna och uträkningar ordentligt.

Mer av sådana kvalitetskommentarer i om olika ämnen efterlyses.

Tack!

Caifig
1

Vad skönt att det uppskattas för det tog en stund att skriva

Det samma gäller mängden taurin(hjärta), men eftersom det inte går att överdosa så behöver man inte vara lika noggrann så länge det inte understiger minimumvärdet. Frysta hjärtan förlorar dock en liten mängd taurin så man måste ge en större mängd för att kompensera detta.

Ingen aning om hur jag räknar ut benhalten, tyvärr, så där litar jag helt på andra BARFare. Vet man halten av kalcium etc i benet så går det säkert, men vet inte var detta finns.

Det svåra tycker jag ändå är skillnaden mellan min och max värdet när det gäller levern. Hur vet man egentligen vad som är ett bra värde. Funderar

Silvestris
1

Angående att räkna på kalcium kopierar jag ett inlägg jag skrev på barf.ifokus för ett tag sedan.

Generellt om ben (som har en liknande sammansättning oavsett om det är däggdjur eller fågel) kan sägas att:

- 10-20% är vatten

- -60-70% av torrsubstansen är mineraler

- 30 % av torrsubstansen är organiska föreningar, främst kollagen

- Största delen av mineralandelen utgörs av föreningen Ca10(PO4)6(OH)2 och den totala Ca/P-kvoten i mineralandelen är 1,4-1,9:1.

- Ca 10% av mineralandelen utgörs av andra oorganiska ämnen (tex. magnesium).

- Detta ger, ungefär, att 10 g ben ger 8 g i torrsubstans av varav ca 4,8 g är mineraler. Av dessa 4,8 g är 4,3 g Ca10(PO4)6(OH)2. Medelvärdet på Ca/P-kvoten (baserat på siffrorna ovan) är 1,65:1. Det ger en kalciumhalt om ca 63% dvs. 2,7 g kalcium (och således 1,6 g fosfor) vilket ger 1,1 g kalcium du kan balansera mot fosforet i köttet. 10 g ben ger 1 g kalcium. Enkel tumregel.Skrattar

Enligt denna tabell innehåller en kycklingvinge ca 30% ben så ger man 100 g vinge/dag ger det 30 g ben=3 g kalcium att balansera mot köttet. 

1 g ben/kg kroppsvikt varje dag täcker hundens kalciumbehov (enligt professor Åke Hedhammar vid SLU). Finns ingen anledning att tro att det skulle vara särskilt annorlunda med katter.

Sedan kan man, om man inte vill eller orka räkna, utgå ifrån bytesdjurens naturliga benhalt och kattens bytesdjur ligger kring 5-10% ben (Prange et al., 1979). Ger man konventionellt uppfödd kyckling som huvudsaklig benkälla bör man dock ha i åtanke att skelettet inte är fullt mineraliserat när de slaktas så det är bättre att lägga sig i överkant än i underkant när man ger kycklingben.

Det finns källor till alla uppgifter ovan, men jag orkar helt enkelt inte plöja igenom artikelarkivet just nu.