Kattlucka
Någon som har förslag på hur man kan fixa en kattluckelösning på en dubbeldörr (ytter+innerdörr) utan att få jättemycket kallras? Avståndet mellan dörrarna är lite drygt 5 cm.
Öppnar du båda dörrarna när du går ut eller in? Du kan förstås ha två kattluckor men det blir lätt kallras ändå.
Mina katter har en öppning genom en yttervägg och där har jag en lucka på usida och en på insidan men det blir kallt ändå. Därför har jag byggt en luftsluss, dvs en lite speciell cirka 60 cm hög låda. Den ena sidan har en öppning som passar över kattluckan. Inuti lådan finns det ett par hyllor som fungerar som en trappa till översidan som har en öppning som katterna kan hoppa upp/ner genom. Den kalla luften stannar då inne i lådan. Man kan klä lpdan invändigt med styrolit.

Ja jag måste genom båda. Tänker att dubbla luckor blir problem om lucka 1 går emot lucka 2 när katten ska in?
# 2 Jo, det skulle nog bli problem med två luckor efter varandra. Kan du hänga upp ett mindre draperi på insidan av den innersta dörren? Eller göra en luftsluss som du ställer dit när du är hemma. Är det en stadig dörr kan du kanske göra en liten luftsluss som sitter fast på insidan av innerdörren. Vill du att katten ska kunna gå ut och in när du inte är hemma?

Ja precis. Jag funderar på en lösning för att skaffa stallkatt. Dörrarna går in till sadelkammaren där det alltid är varmt o gott så det är ett krav på att den kommer in dit. Men jag vill inte elda för kråkorna för det.
Men då kan du ju hänga ett litet draperi av något tungt tjockt tyg på insidan.

#5 räcker det?
Kattlucka på ena dörren och draperi på den andra. Men visst kommer det att bli kallt på golvet innanför dörren.