Hankatter som tar hand om små kattungar
Jag vet inte hur vanligt det är att hankatter tar han om kattungar. Men tre av min brors hankatter har varit extrapappor när mammakatt har varit ute, på lådan eller vid matskålen. Det började med Abbe (Albert) som adopterade kullarna där bla min katt Sigge var en av kattungarna. Även en pojke som heter Sture har uppvisat samma beteende. Någon mer som varit med om det?
Här hemma har Sigge tagit hand om lilla Inga som är ett yngre syskon till honom. De busar, sover och tvättar varandra och när Inga busar för mycket så tuktar han henne genom att hålla i henne tills hon underkastar sig.
Det finns en "kattpappa" även här hemma! Vi tog hand om en föräldralös, hemlös kattunge, och han började genast "uppfostra" den, snällt och kärleksfullt! Nu är kattungen ett år gammal, och nu beter dom sig mer som syskon istället, massa lek och fullt ös med andra ord! 😃
Nu kanske jag stal tråden lite, ber om ursäkt för det, men jag tycker att detta beteende hos katter är så fantastiskt!!
Aw vilka gulletussar! Roligt att det blir lite "pappatid" för kattungen med. :)
Malinolsn du stal inte alls tråden, det var det här jag ville ha. Svar på om det finns flera som har det likadant :-D
Jätte goa kissar du verkar ha!
Två mina britter ha varit pappa då jag fått hem kattungar. Den äldste är fortfarande pappa till den yngste som numera är nästan 2 år😃
#0 & #1 Så gulligt 😍
Min äldsta skulle säkert vara extrapappa till kattungar om han fick chansen. När den andra katten flyttade hit så blev han som en extrapappa, myste och lekte med kattungen. Än idag, fyra år senare, så tvättar han rätt ofta den yngre katten, och den yngre katten njuuuter. :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Men jag dör så söta alla katter är 😍
Jag önskar mina två kunde ligga och mysa med varandra sådär, men riktigt så bra vänner är dom inte 😕

Funkar så i vildflockar med alla möjliga kattdjur, pappakatt hjälper till för att fostra katterna!
Herregud man blir helt varm i hjärtat. Så gulligt.
#13 Men åh vad härligt!
Nu har dock mina levt tillsammans i 3 år och de är väldigt bra lekkompisar men gosa med varandra gör de inte 🙂Meen då får jag och sambon desto mer gos i stället, vi har liksom en varsin katt. Teo låter sig bara bli kelad av sambon och Lily låter sig bara bli kelad av mig, undrar hur det kommer sig?
Båda missarna är lite "socialt handikappade" 😉
#17 Lilyz
Alla katter är inte så sociala med varandra. Hade två syskon (eller jag tro ivf de var syskon då de var upphittade på samma ställe samtidigt). De gosade och tvättade varandra några gånger när de var små men inte alls när de blev äldre. De till och med fräste åt varandra om de kom för nära varandra. Den som finns kvar (nu Tant Uma, 11år) hatar alla andra katter jag har eller har haft som varit inskaffade efter henne och systern Shiva.
#18 Ja du har nog helt rätt, alla katter är ju olika 🙂Men jag blir lite avundsjuk på de som har katter som myser med varandra. Skulle så gärna vilja ha en bild på mina två tillsammans där det åtminstone ser ut som att de tycker om varandra.😃
Men huvudsaken de leker och busar och inte hatar varandra 😉
Katter kan också ha antingen en mys-relation eller en bus-relation.
Doris som ligger och myser hos Moltas dagligen kan t.ex. inte leka med Moltas. Försöker han med det blir hon jätteupprörd, arg och rädd. Doris kan bara leka med Oberon, som hon aldrig myser med på det sättet.
Sajtvärd Katter iFokus
#20 Men det förklarar ju saken 🙂Mina har helt klart bus-relation! På sin höjd kan de ge varandra en slick på nosen när de "hälsar" på varandra men aldrig något mer. Eller jo om de är blöt i pälsen efter ett bad hjälper de till att tvätta varandra! 😃
Kan de ha den typen av relationer med "sina" människor också? För precis så verkar det vara med mina, att de har antingen eller även med oss tvåbenta.
Ursäkta TS för OT 😞
#21 Ja, katter har iallafall ofta olika relationer även till olika mänskliga familjemedlemmar.
Sajtvärd Katter iFokus
Ni får skriva nästan vad ni vill #21 så länge det handlar om relationer mellan katter eller katter/människor. Då tycker jag inte det är OT ;-)